کد مطلب: ۸۹۱۸۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاکید فرزین بر جایگزینی دلار و یورو با ارزهای محلی/ توسعه روابط با همسایگان جایگزین FATF می‌شود؟

تاکید فرزین بر جایگزینی دلار و یورو با ارزهای محلی/ توسعه روابط با همسایگان جایگزین FATF می‌شود؟

رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات جدید خود با اشاره بر مهار بازار ارز بدون دخالت دستوری، تاکید کرد که ارزهای محلی جایگزین دلار و یورو خواهند شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از سیاست‌های مهمی که بانک مرکزی در ماه‌های اخیر به منظور مهار بازار ارز در دستور کار خود قرار داده، اعمال سیاست دلارزدایی در مراودات اقتصادی با دیگر کشورهاست. موضوعی که از سال گذشته با جدیت از سوی بانک مرکزی دنبال شده و مقامات این بانک در راستای اعمال این سیاست، دیدارهایی با مقامات کشورهای منطقه مثل روسیه، قطر و دیگر همسایگان داشته‌اند.

حال رئیس کل بانک مرکزی به تازگی و در حاشیه مراسم رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور که در مرکز مبادله ارز و طلا برگزار شد، بار دیگر به این موضوع پرداخت و تاکید کرد که ارزهای محلی جایگزین دلار و یورو خواهد شد.

مهار بازار ارز بدون دخالت دستوری

محمدرضا فرزین در این مراسم با تاکید دوباره بر سیاست تثبیت که مبنای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی بانک مرکزی در بخش‌های پولی، ارز و بودجه بوده، درباره تامین ارز درهم گفت: «ابزار سوآپ را شروع کردیم و اگر امروز می‌بینید که در تامین درهم مشکلی نداریم و حتی عرضه بیشتر از تقاضاست به‌دلیل سوآپ است. ابزار بعدی، فوروارد یا سَلَف است تا نرخ ارز را برای مدتی معین ثبات ببخشیم تا پوشش ریسک برای بازرگانان ایجاد شود.»

رئیس کل بانک مرکزی ایران در ادامه ادعا کرد که مهار نرخ ارز، غیردستوری بوده و در این باره توضیح داد: «خزندگی نرخ ارز در مقاطعی به تجار، فعالان اقتصادی و مردم آسیب می‌زند؛ بنابراین تلاش می‌کنیم با استفاده از نهادسازی و ابزارسازی و نه دستور، نرخ ارز را کنترل کنیم.»

فرزین همچنین در ادامه تاکید کرد که بانک مرکزی ارزهای محلی را جایگزین دلار و یورو خواهیم کرد که نمونه آن ارز اربعین بود و رضایت بالای مردم را به همراه داشت. وی در ادامه تصریح کرد که بانک مرکزی به دنبال جایگزینی ارزهای محلی در تعامل با همسایگان از جمله عراق، ترکیه و سوریه است.

ارتقای روابط بانکی ایران و سوریه

اظهارات فرزین پیرامون استفاده از ارزهای محلی به جای دلار و یور در حالی مطرح شد که وی هفته گذشته به همین منظور به سوریه سفر کرده بود.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در دیدار با حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه، اعلام کرد: «تهران آماده است تا مناسبات بانکی و پولی به سوریه را بر اساس توافقات روسای جمهور دو کشور ارتقا دهد و راه‌اندازی بانک ایرانی در سوریه که به‌زودی محقق خواهد شد زمینه‌ساز رشد مناسبات و همکاری‌های تجاری دو کشور خواهد بود.»

نخست وزیر سوریه نیز در این دیدار نسبت به آینده روابط اقتصادی ایران و سوریه ابراز امیدواری کرد و گفت: "برگزاری نشست‌های فنی - اقتصادی میان کارشناسان و مسئولان دو کشور، نویدبخش افزایش همکاری‌های همه‌جانبه سوریه و ایران است."

وی همچنین اضافه کرد: «گام راه‌اندازی بانک ایرانی در سوریه در آینده نزدیک قطعا بنیانگذاری قوی برای اقدامات بعدی در عرصه توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور است.»

آثار نپذیرفتن FATF چیست؟

با وجود اینکه سفرهایی از این دست به کشورهایی مانند سوریه، قطر و امارات بی‌فایده نبوده و در شرایط تحریمی سیستم بانکی ایران، می‌تواند تا حدودی به سیستم نقل و انتقال وجوه کمک کند، کارشناسان بانکی عقیده دارند که این موضوع نمی‌تواند جایگزین FATF شود.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی، در گفتگویی که چندی پیش با تجارت‌نیوز داشت، گفت: «اینطور نیست که ما نتوانیم بدون FATF با دنیا ارتباط برقرار کنیم اما مساله این است که ما بی‌خود و بی‌جهت هزینه‌هایی را به اقتصاد تحمیل می‌کنیم که باعث فقیرتر شدن مردم می‌شود. وقتی ما می‌توانیم کالاهای موردنیاز خود را از اقصی نقاط دنیا با هزینه پایین تامین کنیم اما به‌خاطر نپذیرفتن FATF و حل نکردن مشکلات با آمریکا، هزینه تامین این کالا‌ها خیلی زیاد تمام می‌شود، یعنی ما به طور مستقیم به اقتصادمان ضربه وارد می‌کنیم؛ این یعنی فقر بیشتر، ناکارایی و عقب ماندن از بقیه کشورها.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.