کد مطلب: ۸۹۲۵۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پرداخت ۳,۳۳۴ هزار میلیارد تومان وام تا پایان آبان ماه/ سهم خانوارها از تسهیلات کمتر شد

پرداخت 3,334 هزار میلیارد تومان وام تا پایان آبان ماه/ سهم خانوارها از تسهیلات کمتر شد

میزان پرداخت تسهیلات توسط شبکه بانکی در هشت ماهه امسال 24.2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود و در این میان، 17.3 درصد از این وام‌ها به خانوارها رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، به تازگی بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه خود، آمار و ارقام پرداخت وام بانکی توسط بانک‌های کشور به تفکیک بخش‌های اقتصادی و هدف از دریافت تسهیلات بانکی تا پایان آبان ماه سال جاری را در وبسایت رسمی خود به‌روزرسانی کرد.

بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که شبکه بانکی کشور تا پایان آبان ماه سال 1402 بیش از 486 هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند تا رقم کل تسهیلات پرداختی تا پایان این ماه از رقم سه هزار و 334 هزار میلیارد تومان عبور کند که این رقم 650 هزار میلیارد تومان، معادل 24.2 درصد بیشتر از تسهیلات پرداختی طی دوره مشابه سال گذشته است.

وام آبان

خانوارها چقدر وام گرفتند؟

داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن هستند که سهم صاحبان کسب‌وکارهای حقیقی و حقوقی از تسهیلات در هشت ماهه سال جاری معادل 82.7 درصد از کل وام‌های پرداختی بوده است؛ به عبارت دیگر، حدود دو هزار و 756 هزار میلیارد تومان بوده به این کسب‌وکارهای تخصیص پیدا کرده و 578 هزار میلیارد تومان معادل 17.3 درصد از تسهیلات نیز به مصرف‌کنندگان نهایی یا همان خانوارها رسیده است.

مقایسه این ارقام با آمارهای مهر ماه بانک مرکزی نشان می‌دهد که همچون ماه گذشته، سهم کسب‌وکارها از وام بانکی معادل 0.5 واحد درصد افت کرده و خانوارها سهم بیشتری از وام‌ها را تصاحب کرده‌اند.

سهم بخش خدمات از وام‌های بانکی کمتر شد

تفکیک سهم بخش‌های اقتصادی از وام‌های بانکی نشان دهنده آن است که سهم بخش خدمات از تسهیلات پرداخت شده به کسب‌وکارها در آبان ماه، بار دیگر کاهشی شده و به سطح 41.8 درصدی رسیده است.

بخش صنعت و معدن نیز با کاهشی اندک در سهم از تسهیلات پرداختی مواجه شده و این بخش 35.9 درصد از تسهیلات را به خود اختصاص داده است. همچنین بخش‌های بازرگانی، کشاورزی و مسکن و ساختمان با جذب به ترتیب 10 درصد، 6.7 درصد و 5.5 درصد از تسهیلات پرداختی به کسب‌وکارها در رده‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌اند.

وام‌ها به چه منظور مصرف شدند؟

با استناد به آمارهای بانک مرکزی، 76.8 درصد از وام‌هایی که بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکارها اعطا کرده‌اند، به منظور تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها مصرف شده است. همچنین 16.7 درصد از این وام‌ها با هدف ایجاد کسب‌وکار جدید و 4.8 درصد نیز برای توسعه کسب‌وکارها از سوی بانک‌ها پرداخت شده‌اند.

پیگیری هدف تسهیلات اعطایی به خانوارها نیز نشان دهنده آن است که تسهیلات خرید کالای شخصی همچنان با 39.7 درصد، بیشترین سهم از تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده است. به علاوه، وام‌های قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج نیز با ثبت ارقام به ترتیب 20.8 درصد و 16.6 درصدی دیگر وام‌های پرطرفدار در میان مصرف‌کنندگان نهایی هستند.

آمار پرداخت وام خرد به 758 همت رسید

بانک مرکزی در گزارش خود توضیح داده است که از کل وام‌های پرداختی تا پایان آبان ماه، حدود 758 هزار میلیارد تومان معادل 22.7 درصد از تسهیلات، در قالب وام‌های خرد با مبلغ کمتر از 300 میلیون تومان پرداخت شده است. علاوه بر آن، بانک‌ها بیشتر از 54 هزار میلیارد تومان وام نیز به صورت کارت‌های اعتباری به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند که اگر این مبلغ را نیز به آمارها اضافه کنیم، سهم خانوار از کل تسهیلات پرداختی به 18.7 درصد می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.