خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۳۳۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی ۰.۱۱ درصد بالا رفت/ تزریق پول ۱.۷ همتی بانک مرکزی در بازار شبانه

نرخ بهره بین بانکی 0.11 درصد بالا رفت/ تزریق پول 1.7 همتی بانک مرکزی در بازار شبانه

بر اساس آمارهای گزارش بانک مرکزی از تغییرات نرخ بهره بین بانکی، نرخ مذکور در هفته گذشته برای دومین هفته متوالی صعودی شده و رقم 23.55 درصد را به ثبت رسانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی که در پایان هر هفته، با انتشار گزارشی، نرخ‌های بهره بازار پول را به‌روزرسانی می‌کند، امروز با تاخیری چند روزه، دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو مربوط به هفت روز منتهی به 29 آذر ماه را منتشر کرد. بر این اساس، نرخ بهره بازار شبانه پس از افت قابل توجه در نیمه آذر ماه، این هفته برای دومین هفته متوالی صعودی شد.

این در حالیست که حداقل نرخ توافق بازخرید که نرخ مبادلات بین بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار باز است و در ادبیات اقتصادی، با نام ریپو شناخته می‌شود، این هفته نیز در سطح 23 درصدی ثابت ماند تا به ثبات خود از ابتدای سال جاری ادامه دهد.

بین بانکی 09.29

نرخ بهره بین بانکی به 23.55 درصد رسید

بر اساس جدیدترین آمارهای بانک مرکزی  از تغییرات نرخ بهره بین بانکی، این نرخ در آخرین هفته آذر ماه سال جاری رشدی 0.11 درصدی را مشاهده کرد و برای دومین هفته متوالی صعودی شد. به این ترتیب میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در این هفته به رقم 23.55 درصد رسید.

وام‌دهی بانک مرکزی در بازار بین بانکی 3 برابر شد

نرخ بهره بین بانکی در این هفته در حالی صعودی شد که بانک‌ها در این هفته تقاضای خود در بازار باز برای دریافت وجوه نقد را کاهش داده بودند. با استناد به گزارش بانک مرکزی از عملیات اجرایی سیاست پولی منتهی به 27 آذر 1402 در عملیات بازار باز این هفته بانک‌ها 129 هزار میلیارد تومان سفارش در این بازار ثبت کردند که بانک مرکزی حدود 12.7.8 هزار میلیارد تومان از این سفارش‌ها را پذیرفت و مبلغ مذکور را به بانک‌ها وام داد.

از سوی دیگر، بانک مرکزی از طریق بازار بین بانکی نیز به تزریق پول در شبکه بانکی ادامه داد. طوری که رقم اعتباردهی قاعده‌مند بانک مرکزی به بانک‌ها که در هفته گذشته معادل 600 میلیارد تومان بود، این هفته حدود سه برابر شد و رقمی هزار و 700 میلیارد تومانی را ثبت کرد.

بازار بین بانکی چگونه عمل می‌کند؟

گاهی اوقات بانک‌ها در طی فعالیت‌های روزمره خود با کسری منابع نقدینگی مواجه می‌شوند. آنها در این شرایط می‌توانند با استفاده از سازوکار بازار بین بانکی و استقراض از بانک‌های دیگر، این کسری وجوه خود را مهار کنند.

بازار بین بانکی فضایی را ایجاد می‌کند که بانک‌ها می‌توانند با استفاده از آن، بخشی از کسری وجوه نقد خود را از طریق وام ‌گرفتن از بانک‌هایی که منابع مازاد دارند، جبران کنند. البته بانک‌های مقروض مکلفند که این مبلغ را در سررسیدی از پیش تعیین شده که عمدتا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل مشخص شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.