خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۴۱۹۱

بررسی گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از روند پرداخت وام فرزندآوری؛

۵۴ درصد از متقاضیان، وام فرزندآوری دریافت کردند/ پیشتازی بانک‌های کردستان در پرداخت تسهیلات فرزند

54 درصد از متقاضیان، وام فرزندآوری دریافت کردند/ پیشتازی بانک‌های کردستان در پرداخت تسهیلات فرزند

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت وام فرزندآوری پرداخته که بر این اساس، میزان تحقق پرداخت این تسهیلات به متقاضیان در سال جاری رشدی 14 واحد درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی با انتشار گزارشی به ارزیابی عملکرد بند الف تبصره 16 قانون بودجه 1402 یا به عبارت دیگر، عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت وام‌های ازدواج، فرزندآوری، ودیعه، خرید و جعاله مسکن و همچنین تسهیلات مرتبط با جهیزیه ایرانی پرداخته است. بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌ها که مربوط به وام قرض‌الحسنه فرزندآوری است در ادامه این گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عملکرد استان‌ها در پرداخت وام فرزندآوری

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود از پرداخت وام فرزندآوری، داده‌های استانی مرتبط با این تسهیلات از ابتدای سال تا روز 20 آبان ماه را افشا کرده است. بر این اساس، بانک‌های استان تهران با پرداخت 57 هزار و 149 فقره، استان خراسان رضوی با 47 هزار و 330 فقره و خوزستان با 35 هزار و 368 فقره تسهیلات فرزندآوری، از این لحاظ پیشتاز هستند. در طرف مقابل اما سه استان ایلام، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد با پرداخت به ترتیب چهار هزار و 422 فقره، چهار هزار و 594 فقره و پنج هزار و 962 فقره وام فرزندآوری، کمترین آمار پرداخت این تسهیلات را رقم زده‌اند.

بهبود 14 واحد درصدی پرداخت وام فرزند به متقاضیان

یکی از آمارهای مهمی که در گزارش مرکز پژوهش‌ها وجود دارد، درصد تحقق پرداخت وام فرزندآوری است. بر این اساس از مجموع 870 هزار و 649 نفر متقاضی دریافت این وام، 469 هزار و 508 نفر تسهیلات تولد فرزند را دریافت کرده‌اند و  301 هزار نفر همچنان در صف انتظار دریافت وام هستند. به این ترتیب، 54 درصد از متقاضیان موفق به دریافت این وام شده‌اند و این در حالیست که این رقم در مدت زمان مشابه سال گذشته معادل 40 درصد از متقاضیان بود.

مطابق آمارهای گزارش مرکز پژوهش‌ها، 73.44 درصد از متقاضیان وام فرزندآوری در استان کردستان، این وام را دریافت کرده‌اند. پس از کردستان نیز استان‌های سمنان و زنجان با ارقام 69.66 درصدی و 67.07 درصدی استان‌هایی هستند که بهترین عملکرد را در زمینه پرداخت وام فرزند رقم زده‌اند.

از سوی دیگر اما بانک‌های استان سیستان و بلوچستان تنها به 32.25 درصد از متقاضیان وام فرزندآوری این تسهیلات را پرداخت کرده‌اند و استان‌های هرمزگان با 40.89 درصد و آذربایجان غربی با 43.23 درصد، دیگر استان‌ها با کمترین میزان پرداخت این وام هستند.

سهم وام فرزند

مبلغ وام فرزندآوری در سال 1402

مطابق قانون بودجه سال 1402 رقم پرداخت وام فرزندآوری بر اساس رتبه فرزند به پنج دسته تقسیم می‌شود و مبلغ هر پنج دسته، 50 درصد نسبت به سال 1401 افزایش یافته است. این وام به ازای فرزند اول 30 میلیون تومان، فرزند دوم 60 میلیون تومان، فرزند سوم 90 میلیون تومان، فرزند چهارم 120 میلیون تومان و فرزند پنجم و بیشتر 150 میلیون تومان است.

بر اساس آمارها مرکز پژوهش‌ها، هرچه رتبه تولد فرزند بیشتر می‌شود، نسبت متقاضیان در صف انتظار نیز افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، درصد افراد در صف انتظار دریافت وام فرزند پنجم و بیشتر، طولانی‌تر از دیگر وام‌ها است که این موضوع می‌تواند به معنی سخت‌تر شدن شرایط دریافت این تسهیلات با توجه به افزایش مبلغ آن باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.