کد مطلب: ۸۹۴۳۹۹

«تجارت‌نیوز» رشد تعداد و مبلغ تراکنش‌های شاپرک در آذر ۱۴۰۲ را بررسی می‌کند:

سبدهای خرید مردم کوچک‌تر شد

سبدهای خرید مردم کوچک‌تر شد

با وجود اینکه آمارهای شرکت شاپرک از رشد تعداد و مبلغ اسمی تراکنش‌ها طی آذر ماه حکایت دارد، روند کاهشی ارزش حقیقی تراکنش‌ها همچنان ادامه یافته که این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از کوچکتر شدن سبدهای خرید مردم در پی تورم باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) در جدیدترین گزارش خود و در ادامه روند ماهانه انتشار داده‌های تراکنش‌های این شبکه، آمار و ارقام مربوط به آذر ماه سال 1402 را در وبسایت خود به‌روزرسانی کرد. مطابق با داده‌های این گزارش، تعداد تراکنش‌های تحت شبکه شاپرک در آذر ماه امسال برای پس از دو ماه متوالی افت، بار دیگر صعودی شده است. همسو با رشد تعداد تراکنش‌ها مبلغ تراکنش‌های شبکه شاپرک ببرای چهارمین ماه متوالی صعودی شده و به بیشترین حد خود از ابتدای سال جاری رسیده است.

یکی از نکات قابل توجه گزارش شاپرک اما تداوم روند کاهشی ارزش حقیقی تراکنش‌هاست که می‌تواند سنجه‌ای از کوچکتر شدن سبدهای خرید مردم در پی تورم باشد.

شاپرک آذر

انجام یک میلیون و 42 هزار میلیارد تومان تراکنش در آذر ماه

با استناد به داده‌هایی که شرکت شاپرک در گزارش خود منتشر کرده، مجموع تعداد تراکنش‌ها تحت این شبکه در آذر ماه 1402 با افتی 0.06 درصدی نسبت به ماه قبل همراه شده و به چهار میلیارد و 106 میلیون تراکنش رسیده است. همچنین این رقم در مقایسه با آذر سال گذشته نیز صعودی 8.98 درصدی را تجربه کرده است.

بررسی مبلغ تراکنش‌های شاپرک نیز حاکی از آن است که طی آذر ماه سال جاری بیش از یک میلیون و 42 هزار میلیارد تومان تراکنش تحت این شبکه انجام شده است. رقمی که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، صعودی 25.13 درصدی را تجربه کرده و نسبت به آبان ماه امسال نیز 1.34 درصد افزایش پیدا کرده است.

تداوم کاهش ارزش حقیقی تراکنش‌ها

برای ایجاد درکی صحیح‌تر از تغییرات تراکنش‌های شاپرک، این شرکت در گزارش خود، متغیرهای بررسی شده را به صورت حقیقی نیز ارائه داده است. به این ترتیب، اثر تورم از این آمار و ارقام حذف شده و تحلیل و بررسی آنها دقیق‌تر از قبل خواهد بود.

محاسبات شرکت شاپرک حاکی از آن هستند که با وجود رشد 1.33 درصدی ارزش اسمی تراکنش‌ها در آذر 1402 نسبت به آبان ماه همین سال، ارزش حقیقی آنها 1.51 درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر، با حذف اثر تورم، ارزش تراکنش‌های انجام شده در آذر ماه 1.51 درصد کمتر از ماه قبل بوده است. همچنین این رقم در مقایسه با آبان سال گذشته نیز 10.72 درصد سقوط کرده است.

این محاسبات از آن جهت اهمیت دارند که با توجه به اینکه امروزه بخش قابل توجهی از مبادلات مردم تحت شبکه شاپرک صورت می‌گیرد، می‌توان این کاهش در ارزش حقیقی تراکنش‌ها را به نوعی معادل کاهش قدرت خرید مردم در آذر ماه نسبت به آذر سال گذشته و آبان ماه امسال دانست.

هر تراکنش چقدر آب خورد؟

اثر تورم بر تراکنش‌های شاپرک را می‌توان با استفاده از شاخص دیگری نیز تا حدودی تخمین زد. این شاخص که از تقسیم مبلغ کل تراکنش‌ها بر تعداد آنها بدست می‌آید، نشان می‌دهد که میانگین مبلغ هر تراکنش چقدر بوده است.

طبق آمارهای شاپرک، میانگین مبلغ هر تراکنش در آذر ماه به 254 هزار تومان رسیده که اگر اسفند سال گذشته را کنار بگذاریم، این رقم بیشترین میزان ثبت شده برای این شاخص محسوب می‌شود. این در حالیست که رقم مذکور در آبان ماه امسال معادل 251 هزار تومان و در آذر ماه سال گذشته معادل 221 هزار تومان بود.

با توجه به این آمارها، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که در آذر ماه سال گذشته هر فرد برای هر بار خرید کردن به طور میانگین 221 هزار تومان پرداخت می‌کرده که این رقم در آذر ماه امسال به 254 هزار تومان افزایش یافته که حداقل بخشی از این افزایش ناشی از رشد قیمت‌ها و تورم در اقتصاد ایران است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.