کد مطلب: ۸۹۵۰۶۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آمار پرداخت وام تا پایان پاییز به ۳,۸۶۱ هزار میلیارد تومان رسید/ سهم ۱۸ درصدی خانوارها از تسهیلات

آمار پرداخت وام تا پایان پاییز به 3,861 هزار میلیارد تومان رسید/ سهم 18 درصدی خانوارها از تسهیلات

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، آمار پرداخت وام بانکی تا پایان آذر ماه، 26.4 درصد بیشتر از سال گذشته بوده و سهم خانوار از این وام‌ها نیز افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه خود، جدیدترین آمار پرداخت وام توسط شبکه بانکی کشور به تفکیک بخش‌های اقتصادی و هدف از دریافت این تسهیلات تا پایان آذر ماه سال جاری را منتشر کرد.

داده‌های درج شده در گزارش بانک مرکزی حاکی از آن هستند که بانک‌‌های کشور طی آذر ماه سال 1402 حدود 530 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. به این ترتیب، رقم کل وام‌های پرداختی تا پایان این پاییز امسال از رقم سه هزار و 861 هزار میلیارد تومان عبور کرده که این رقم بیش از 800 هزار میلیارد تومان، معادل 26.4 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است.

وام آذر

افزایش آمار پرداخت وام به خانوارها

با استناد به داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، سهم صاحبان کسب‌وکارها از وام‌های اعطا شده طی 9 ماهه سال جاری معادل 82 درصد از کل تسهیلات بوده است؛ به عبارت دیگر، حدود سه هزار و 166 هزار میلیارد تومان از کل وام‌ها به کسب‌وکارهای حقوقی و غیرحقوقی تخصیص پیدا کرده و 695 هزار میلیارد تومان معادل 18 درصد از تسهیلات نیز در اختیار مصرف‌کنندگان نهایی یا همان خانوارها قرار داده شده است.

مقایسه این داده‌ها با آمارهای آبان ماه بانک مرکزی حاکی از آن است که بار دیگر سهم کسب‌وکارها از وام‌های بانکی معادل 0.7 واحد درصد افت کرده و خانوارها سهم بیشتری از وام‌ها برده‌اند.

وام‌های پرداخت شده از چه نوعی بودند؟

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند که 76.2 درصد از تسهیلاتی که بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکارها اعطا کرده‌اند، با هدف تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها پرداخت شده‌اند. به علاوه، 17 درصد از این وام‌ها برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید و 5.2 درصد از آنها نیز به توسعه کسب‌وکارها اختصاص پیدا کرده‌اند.

بررسی این آمار و ارقام هدف تسهیلات اعطایی به خانوارها نیز نشان دهنده آن است که تسهیلات خرید کالای شخصی با 39.8 درصد، همچنان بالاترین سهم از تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر آن، وام‌های قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج نیز با ثبت ارقام به ترتیب 20.5 درصد و 16.1 درصدی، در رده‌های بعدی پرطرفدارترین تسهیلات در میان مصرف‌کنندگان نهایی قرار دارند.

41.1 درصد از تسهیلات به بخش خدمات رسید

تفکیک وام‌های پرداخت شده در 9 ماهه سال جاری بر حسب سهم هر بخش اقتصادی از وام‌ها، از آن حکایت دارد که سهم بخش خدمات از تسهیلات پرداخت شده به کسب‌وکارها در آذر ماه، همچنان روندی کاهشی را دنبال کرده و به 41.1 درصد رسیده است.

بخش صنعت و معدن اما با رشدی اندک در سهم از تسهیلات پرداختی مواجه شده و این بخش 36.3 درصد از تسهیلات را به خود اختصاص داده است. همچنین بخش‌های بازرگانی، کشاورزی و مسکن و ساختمان نیز با جذب به ترتیب 9.9 درصد، 7.1 درصد و 5.6 درصد از تسهیلات پرداختی به کسب‌وکارها در رده‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌اند.

پرداخت 895 همت وام خرد از سوی بانک‌ها

بانک مرکزی در بخش پایانی گزارش خود، گریزی به آمار و ارقم پرداخت وام‌های خرد با مبلغ کمتر از 300 میلیون تومان زده که بر اساس آن، از مجموع وام‌های پرداختی تا پایان آذر ماه، حدود 895 هزار میلیارد تومان معادل 23.2 درصد از تسهیلات، در قالب وام‌های خرد پرداخت شده‌اند.

علاوه بر آن، بانک‌ها بیشتر از 61.6 هزار میلیارد تومان وام نیز در قالب کارت‌های اعتباری اعطا کرده‌اند که اگر این مبلغ را به آمارها اضافه کنیم، سهم خانوار از کل تسهیلات پرداختی به 19.3 درصد افزایش می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.