کد مطلب: ۸۹۷۲۳۴

بررسی آمار تسهیلات به اشخاص مرتبط ۹ ماهه ۱۴۰۲:

مانده تسهیلات به اشخاص مرتبط بانک آینده به حدود ۱۰۰ همت رسید

مانده تسهیلات به اشخاص مرتبط بانک آینده به حدود 100 همت رسید

مانده تسهیلات به اشخاص مرتبط 13 بانک ایران معادل 171 هزار و 504 میلیارد تومان ثبت شده که بیشتر از نصف این مبلغ مربوط به بانک آینده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قانون بودجه سال 1402 بانک مرکزی را مکلف کرد که در پایان هر فصل، اطلاعات مربوط به تعهدات و تسهیلات به اشخاص مرتبط بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز را افشا کند. در حالی که در قانون بودجه تاکید شده بود که بانک مرکزی حداکثر سه هفته پس از اتمام هر فصل فرصت دارد که این آمار را به‌روزرسانی کند، اما در این بازه زمانی تنها ارقام مربوط به 6 بانک و موسسه اعتباری از سوی بانک مرکزی منتشر شده بود که تجارت‌نیوز در یک گزارش به بررسی آن پرداخت.

حالا هم که حدود یک ماه از مهلت تعیین شده برای انتشار این آمارها می‌گذرد، علاوه بر 6 بانکی که پیش‌تر داده‌های تسهیلات به اشخاص مرتبط با خود را منتشر کرده بودند، هفت بانک و موسسه دیگر نیز این اطلاعات را به‌روزرسانی کردند. با این وجود، آمار و ارقام مربوط به چندین بانک دیگر که عمده آنها دولتی هستند، همچنان پشت پرده قرار دارند.

مرتبط آذر 2

عبور مانده تسهیلات به اشخاص مرتبط بانک‌ها از 171.5 همت

بانک‌های آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، سینا، مسکن، خاورمیانه و ایران و ونزوئلا، هفت بانک جدیدی هستند که به جمع 6 بانکی که پیش‌تر آمار و ارقام تسهیلات به اشخاص مرتبط را منتشر کرده بودند، پیوسته‌اند.

به این ترتیب، مجموع مانده تسهیلاتی که 13 بانک و موسسه اعتباری ایران به خودی‌ها پرداخت کرده‌اند، در پایان آذر ماه سال جاری از 171 هزار و 504 میلیارد تومان عبور کرده است.

البته لازم به ذکر است که بانک ایران و ونزوئلا در کنار پست بانک، دو بانکی هستند که رقم این تسهیلات برای آنها برابر با صفر است.

رکوردهای نجومی بانک آینده تمامی ندارند!

با اضافه شدن بانک‌های جدید به فهرست آمارهای منتشر شده، بانک آینده که در بسیاری از رکوردهای منفی شبکه بانکی یکه‌تاز است، در این زمینه نیز با اختلاف قابل توجه، بیشترین مانده تسهیلات به اشخاص مرتبط را رقم زده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که رقم مانده تسهیلات به اشخاص مرتبط در بانک آینده از رقم 98 هزار میلیارد تومان تجاوز کرده است. به عبارت دیگر، بیش از نیمی از مجموع این رقم در 13 بانک و موسسه اعتباری، مربوط به بانک آینده است.

عملکرد بانک‌های دیگر چگونه بود؟

نگاهی به آمارهای دیگر بانک‌هایی که اطلاعات خود را به تازگی منتشر کرده‌اند، حاکی از آن است که مانده تسهیلات اعطایی بانک گردشگری به خودی‌ها معادل 11 هزار و 466 میلیارد تومان ثبت شده است. این رقم برای دو بانک اقتصاد نوین و سینا نیز به ترتیب هزار و 576 میلیارد تومان و هزار و 264 میلیارد تومان به ثبت رسید.

علاوه بر آن، دو بانک خاورمیانه و مسکن با مانده تسهیلات به ترتیب 124 میلیارد تومان و 110 میلیارد تومانی نیز در انتهای این فهرست جای گرفتند.

اشخاص مرتبط چه کسانی هستند؟

بر اساس آئین‌نامه تسهیلات و اشخاص مرتبط مصوب سال 1389، اشخاص مرتبط با بانک‌ها، افراد حقیقی و حقوقی هستند که به‌واسطه مالکیت، مدیریت یا نظارت بتوانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تصمیم‌گیری‌های بانک یا موسسه اعتباری اعمال کنترل کنند یا نفوذ قابل ملاحظه‌ای داشته باشند؛ ‌‌طوری که بانک را تبدیل به منبع تامین مالی ترجیحی خود کنند.

به علاوه، مدیران بانک‌ها، حسابرس مستقل و بازرس قانونی، سهامداران حقیقی بالای یک درصد، بستگان درجه اول تا سوم آنها و اشخاص حقوقی مربوط به بانک نیز در رده‌بندی اشخاص مرتبط محسوب می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.