کد مطلب: ۸۹۷۹۲۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

صعود نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۶ درصد/ مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه رکورد شکست

صعود نرخ بهره بین بانکی به 23.56 درصد/ مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه رکورد شکست

با وجود تزریق پول 44 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی در بازار شبانه، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 18 بهمن رشدی 0.1 واحد درصدی را تجربه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با آغاز چهارمین هفته بهمن ماه، بانک مرکزی که در پایان هر هفته نرخ‌های بهره بازار پول را به‌روزرسانی می‌کند، دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو مربوط به هفت روز منتهی به 18 بهمن ماه را نیز منتشر کرد. آمار و ارقامی منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آنند که نرخ بهره بین بانکی پس از یک عقب‌نشینی در هفته گذشته، در این هفته بار دیگر به روند صعودی خود بازگشته است. این در حالیست که حداقل نرخ توافق بازخرید یا همان نرخ ریپو، این هفته نیز بدون تغییر ماند و به ثبات خود در سطح 23 درصد ادامه داد.

بین بانکی 11.18

نرخ بهره بین بانکی 0.1 واحد درصد بالا رفت

با استناد به داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در هفته منتهی به 18 بهمن ماه 1402 نرخ بهره بین بانکی که در هفته پیش از آن کاهشی شده بود، بار دیگر به روند صعودی بازگشته است. طوری که نرخ سود بازار شبانه در این هفته با رشدی 0.1 واحد درصدی همراه شده است. به این ترتیب، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در پایان بازه مورد بررسی به 23.56 درصد رسیده که بیشترین میزان ثبت شده در 6 هفته اخیر محسوب می‌شود.

رکوردشکنی مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی

نرخ بهره بین بانکی در حالی هفته گذشته را صعودی به پایان رساند که بررسی گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی در این هفته حاکی از افزایش قابل توجه تزریق پول بانک مرکزی در این بازار است. طبق داده‌های این گزارش، بانک مرکزی در این مدت بیش از 44 هزار میلیارد تومان از طریق بازار بین بانکی به بانک‌ها وام داده که این رقم نه تنها در مقایسه با هفته پیش از آن، حدود 11 هزار میلیارد تومان افزایش یافته، بلکه رکورد هشت ماهه خود را نیز شکسته است.

از سوی دیگر اما بر اساس گزارش بانک مرکزی، از 44 هزار میلیارد تومان وامی که بانک‌ها از طریق بازار بین بانکی از بانک مرکزی گرفتند، 40.6 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی برگشت.

ثبات تزریق پول در بازار باز

معاملات در بازار باز نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در نرخ بهره بین بانکی به شمار می‌رود. در بازار باز این هفته تب و تاب بانک‌ها برای استقراض از شبکه بانکی بار دیگر افزایش یافت؛ طوری که آنها بیش از 163 هزار و 640 میلیارد تومان سفارش در این بازار ارسال کردند که این رقم، رکوردی تازه برای سفارش‌های ارسالی در بازار باز از میانه خرداد ماه به این سو محسوب می‌شود.

البته با وجود این افزایش در سفارش‌های ارسالی، بانک مرکزی باز هم رقم تزریق پول در این بازار را تغییر نداد و برای پنجمین هفته متوالی حدود 145 میلیارد تومان به بانک‌ها وام داد.

بازار بین بانکی چیست؟

ممکن است در برخی مواقع، بانک‌ها در فعالیت‌های روزمره خود با کسری وجوه نقد مواجه شوند. در چنین شرایطی، آنها می‌توانند با استقراض از بانک‌های دیگر، این کسری را بر طرف کرده و در یک تاریخ مشخص که معمولا یک روزه است و با نرخ سودی مشخص که همان نرخ بهره بین بانکی است، این پول را به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

البته معمولا بانک مرکزی نیز با مداخله در این بازار، از یک سو منابع مورد نیاز بانک‌ها را تامین می‌کند و از سویی دیگر، به روند حرکت نرخ بهره بین بانکی جهت می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.