کد مطلب: ۸۹۸۲۰۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افزایش ۶۷ درصدی مبلغ وام ازدواج قطعی شد/ مسیر دریافت تسهیلات ازدواج ناهموارتر می‌شود؟

افزایش 67 درصدی مبلغ وام ازدواج قطعی شد/ مسیر دریافت تسهیلات ازدواج ناهموارتر می‌شود؟

شورای نگهبان افزایش 59 و 67 درصدی انواع وام ازدواج و رشد حدود 30 درصدی مبلغ انواع تسهیلات فرزندآوری را تصویب کرد. اما چرا متقاضیان این تسهیلات باید نگران این افزایش باشند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از آنکه مجلس شورای اسلامی، مبلغ پیشنهادی دولت برای وام ازدواج و فرزندآوری در سال 1403 را به تصویب رساند، حال شورای نگهبان نیز تصمیم مجلس را تصویب کرد تا رقم پرداختی برای این تسهیلات قطعی شود. به این ترتیب، در سال آینده مبلغ وام ازدواج برای پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال به مبلغ 350 میلیون تومان و برای سایر متقاضیان معادل 300 میلیون تومان خواهد بود.

 به علاوه، مبلغ وام فرزندآوری نیز در سال 1403 به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و فرزند پنجم و به بعد ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

منابع درنظر گرفته شده برای تسهیلات چقدر افزایش می‌یابد؟

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره این تسهیلات اظهار کرد: «300 همت برای تسهیلات ازدواج، فرزندآوری ودیعه، خرید یا ساخت مسکن پیش بینی شده بود که این موضوع به تأیید شورای نگهبان رسید. البته در مورد کفایت منابع و اولویت‌بندی موارد و همچنین ترتیب اعطای تسهیلات ابهاماتی جزئی وجود داشت.»

این در حالیست که رقم تخصیص داده شده برای این تسهیلات در سال جاری معادل 200 هزار میلیارد تومان بود که در سال آینده 50 درصد افزایش خواهد یافت. با وجود اینکه افزایش مبلغ وام ازدواج و فرزندآوری در نگاه اول برای واجدان شرایط این تسهیلات خبر خوشی به نظر می‌رسد، اما بررسی‌ دقیق‌تر موضوع، این نگرانی را ایجاد می‌کند که با افزایش شدیدتر مبلغ این تسهیلات در مقایسه با منابع در نظر گرفته شده برای آنها، دریافت این تسهیلات برای خانوار دشوارتر از گذشته شود.

صف وام ازدواج و فرزندآوری طولانی‌تر می‌شود؟

مقایسه مبلغ تسهیلات ازدواج در سال 1403 با سال جاری حاکی از آن است که مبلغ وام ازدواج پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال معادل 59 درصد و مبلغ ازدواج زوج‌هایی که مشمول این شرایط نیستند، 67 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین رقم افزایش وام فرزندآوری در سال آینده نیز برای رتبه‌های متفاوت فرزند در حدود 30 درصد است.

اما سوال اصلی اینجاست که بانک‌هایی که با ارقام کنونی تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، با ترفندها و بهانه‌های گوناگون از پرداخت این تسهیلات شانه خالی می‌کردند، با افزایش مبلغ این وام‌ها در سال آینده، تمایل و از آن مهم‌تر، توان پرداخت این تسهیلات را خواهند داشت؟

از آنجا که رقم افزایش منابع در نظر گرفته شده برای این تسهیلات کمتر از رقم پیش‌بینی شده برای این وام‌هاست، احتمالا پاسخ سوال فوق منفی خواهد بود و این یعنی باید منتظر طولانی‌تر شدن صفوف این تسهیلات در سال آینده باشیم.

ابراز نگرانی بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌ها از رشد مبلغ وام ازدواج

به نظر می‌رسد که افزایش مبلغ تسهیلات وام ازدواج در حالی به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسیده که حتی مرکز پژوهش‌های مجلس و بانک مرکزی نیز درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده بودند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که چندی پیش از عملکرد پرداخت وام ازدواج و دیگر وام‌های قرض‌الحسنه تشکیل خانواده و فرزندآوری منتشر کرده بود، تاکید کرده بود که مبلغ این وام‌ها در سال آینده باید حداقل 10 درصد و حداکثر 40 درصد بیشتر از سال جاری باشد. با این حال، رقم تصویب شده برای وام ازدواج اختلاف قابل توجهی با بازه در نظر گرفته شده توسط مرکز پژوهش‌ها دارد.

علاوه بر آن، بانک مرکزی نیز در جوابیه‌ای که به یکی از گزارش‌های تجارت‌نیوز داده بود، به این موضوع اشاره کرد و نوشت: «با توجه به در پیش بودن بررسی لایحه بودجه در مجلس محترم، ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که هرگونه افزایش غیرمنطقی سقف تسهیلات یاد شده موجب افزایش نگران‌کننده صف این تسهیلات در سال آینده و موجبات نارضایتی متقاضیان خواهد بود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.