کد مطلب: ۸۹۸۶۳۰

بررسی عملکرد صنعت بیمه تا پایان دی ماه ۱۴۰۲:

هر خسارت دو میلیون تومان برای شرکت‌های بیمه آب خورد/ میانگین مبلغ هر بیمه‌نامه ۵۰ درصد رشد کرد

هر خسارت دو میلیون تومان برای شرکت‌های بیمه آب خورد/ میانگین مبلغ هر بیمه‌نامه 50 درصد رشد کرد

با استناد به داده‌های بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه تا پایان دی ماه امسال به ازای هر بیمه‌نامه صادر شده، یک فقره خسارت پرداخت کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته بود که شرکت بیمه مرکزی ایران، در ادامه روند ماهانه خود مبنی بر انتشار گزارشی از آمار و ارقام صنعت بیمه کشور، داده‌های دی ماه این صنعت را منتشر کرد.

یکی از بخش‌هایی که به تازگی به گزارش بیمه مرکزی اضافه شده، مربوط به ارقام «ارزش بیمه نامه»، «سرانه خسارت پرداختی» و «سرانه تعداد خسارت» صنعت بیمه کشور است. بررسی این بخش از گزارش بیمه مرکزی نشان می‌دهد که ارزش بیمه‌نامه‌های صادر شده توسط شرکت‌های بیمه در 10 ماهه امسال، رشدی 50.6 درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده است. همچنین سرانه خسارت پرداختی نیز نسبت به 10 ماهه سال 1401 با رشدی در حدود 55 درصد مواجه شده است.

ارزش هر بیمه‌نامه به سه میلیون و 620 هزار تومان رسید

با تقسیم کل حق بیمه‌های تولیدی تا پایان دی ماه سال جاری بر تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده در همین مدت، رقم حاصل، ارزش بیمه‌نامه نامیده می‌شود. به عبارت دیگر، این رقم نشان می‌دهد که بیمه‌گزاران به طور متوسط برای هر بیمه‌نامه چه میزان حق بیمه پرداخت کرده‌اند.

در بازه زمانی مورد بررسی، در مجموع 225 هزار و 942 میلیارد تومان حق بیمه در قالب 62 میلیون و 350 هزار بیمه‌نامه تولید شده است. به این ترتیب، ارزش هر بیمه‌نامه تا پایان دی ماه معادل سه میلیون و 620 هزار تومان ثبت شده است. این در حالیست که رقم مذکور در مدت مشابه سال گذشته معادل دو میلیون و 410 هزار تومان بود.

بررسی ارزش بیمه‌نامه‌ها به تفکیک رشته‌های بیمه نشان می‌دهد که این رقم در رشته‌های بیمه نفت و انرژی، هواپیما، اعتبار و کشتی، به ترتیب حدود 3.5 میلیارد تومان، 1.6 میلیارد تومان، 400 میلیون تومان و 300 میلیون تومان بوده و در سایر رشته با اختلاف قابل توجهی کمتر از این مبالغ است.

هر خسارت برای شرکت‌های بیمه چقدر آب خورد؟

دیگر رقم مورد بررسی در این گزارش، سرانه خسارت پرداختی است که نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه به طور متوسط، در ازای هر فقره خسارت ایجاد شده، چه مبلغی به عنوان خسارت به بیمه‌گزاران پرداخت کرده‌اند.

با استناد به آمارهای بیمه مرکزی، تا پایان دی ماه سال جاری مجموعا 60 میلیون و 576 هزار مورد خسارت حادث شده و بیمه‌گران بیش از 122 هزار و 833 میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گزاران پرداخت کرده‌اند. به این ترتیب، سرانه خسارت پرداختی، کمی بیش از دو میلیون تومان ثبت شده که حدود 55 درصد بیشتر از سال گذشته است.

نگاهی به عملکرد هر یک از رشته‌های بیمه نیز حاکی از آن است که رشته‌های بیمه هواپیما با 640 میلیون تومان، کشتی با 470 میلیون تومان، نفت و انرژی با 160 میلیون تومان و باربری با 150 میلیون تومان، بیشترین سرانه خسارت پرداختی را به خود اختصاص داده‌اند.

هر بیمه‌نامه، یک خسارت پرداختی

شرکت بیمه مرکزی در گزارش خود شاخص دیگری با عنوان «سرانه تعداد خسارت» را نیز مورد بررسی قرار داده که نشان می‌دهد که به ازای هر بیمه‌نامه صادر شده، چه تعداد خسارت پرداخت شده است. طی 10 ماهه امسال، این نسبت در صنعت بیمه معادل یک واحد بوده است که نشان از ثبات نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد. به عبارت دیگر، در مدت مورد بررسی به ازای هر بیمه‌نامه صادر شده، شرکت‌های بیمه یک فقره خسارت پرداخت کرده‌اند.

این رقم البته در رشته‌های بیمه‌ای متفاوت، نوسان قابل توجهی دارد. طوری که سرانه تعداد خسارت در رشته بیمه درمان 32.8 و در بیمه اعتبار دو واحد بوده و در همه رشته‌‌های دیگر، کمتر از 0.3 واحد است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.