کد مطلب: ۸۹۹۶۹۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رشد ۳۲ درصدی مانده وام بانکی در پایان دی ماه/ سلطه تهران بر سپرده‌ها و تسهیلات بانکی ادامه دارد

رشد 32 درصدی مانده وام بانکی در پایان دی ماه/ سلطه تهران بر سپرده‌ها و تسهیلات بانکی ادامه دارد

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند که در پایان دی ماه، رقم مانده وام بانکی به 6 هزار و 667 هزار میلیارد تومان رسیده و مانده سپرده‌ها نیز معادل هشت هزار و 783 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی پس از تاخیر بسیار و با گذشت چند روز از اسفند ماه، بالاخره داده‌های مانده سپرده‌ها و وام‌ها تا پایان دی ماه 1402 را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد. این گزارش که شامل آمار و ارقام مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی است، نشان می‌دهد که مانده وام بانکی پرداخت شده تا پایان دی ماه سال جاری با رشدی 32 درصدی در مقایسه با دی ماه سال گذشته مواجه شده است. از سویی دیگر، رقم مانده سپرده‌ها در شبکه بانکی نیز در این بازه زمانی جهشی 29.4 درصدی را تجربه کرده است.

وام استان ها دی

مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانکی چقدر تغییر کرد؟

آمار و ارقام درج شده در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در پایان دی ماه سال جاری، رقم کل مانده تسهیلات ارزی و ریالی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی کشور، از رقم 6 هزار و 667 هزار میلیارد تومان عبور کرده است. این رقم علاوه بر آنکه از ابتدای سال جاری 19.4 درصد رشد کرده، نسبت به دی ماه سال گذشته نیز هزار و 615 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

از طرف دیگر، بررسی وضعیت مانده سپرده‌ها در بانک‌ها نیز نشان می‌دهد که این رقم در حالی در پایان دی ماه امسال به هشت هزار و 783 هزار میلیارد تومان رسیده که در دی ماه سال 1401 معادل 6 هزار و 788 هزار میلیارد تومان ثبت شده بود. به علاوه، رقم مانده وام‌های بانکی از ابتدای سال تا پایان ده ماهه 1402 نیز رشدی 20.7 را تجربه کرده بود.

خیمه تهرانی‌ها بر وام بانکی

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند که استان بانک‌های استان تهران هم از نظر جذب سپرده و هم از نظر اعطای وام بانکی، ارقام به مراتب بالاتری را از سایر استان‌ها رقم زده‌اند. طوری که میزان مانده تسهیلات در استان تهران معادل سه هزار و 888 هزار میلیارد تومان ثبت شده که این رقم 58.3 درصد از کل مانده وام‌ها را تشکیل می‌دهد. علاوه بر آن، مانده سپرده‌ها در بانک‌های استان تهران نیز چهار هزار و 774 هزار میلیارد تومان، معادل 54.4 درصد از کل مانده سپرده‌های بانکی کشور است.

بانک مرکزی درباره علت سهم قابل توجه تهرانی‌ها از مانده تسهیلات و سپرده‌های بانکی، توضیح داده که به واسطه استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در تهران و انجام عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های پایتخت، رقم مانده سپرده‌های بانکی و وام‌های پرداختی، در استان تهران اختلاف قابل توجهی نسبت به دیگر استان‌ها دارد.

مردم کدام استان‌ها کمتر از بقیه وام گرفتند؟

بررسی داده‌های مانده تسهیلات شبکه بانکی به تفکیک استان‌ها از آن حکایت دارد که با فاکتور گرفتن استان تهران از این آمار، استان اصفهان با رقم 281 هزار میلیارد تومانی بیشترین میزان مانده وام‌ها را به خود اختصاص داده است. همچنان استان‌های خراسان رضوی با 229 هزار میلیارد تومان و خوزستان با 196 هزار میلیارد تومان نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این در حالیست که دو استان کهگیلویه و بویراحمد و ایلام در کنار مناطق آزاد تجاری، دارای کمترین رقم مانده تسهیلات هستند.

علاوه بر آن، آمار مانده سپرده‌های در شبکه بانکی نیز از پیشتازی اصفهان با 435 هزار میلیارد تومان، خراسان رضوی با 364 هزار میلیارد تومان و فارس با 344 هزار میلیارد تومان خبر می‌دهد. کمترین میزان سپرده‌گذاری نیز توسط مردم سه استان کهگیلویه وبویراحمد، ایلام و خراسان شمالی انجام شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.