کد مطلب: ۹۰۱۱۴۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

پرداخت ۴,۷۹۴ همت وام بانکی تا پایان بهمن ماه/ وام تامین سرمایه در گردش؛ اصلی‌ترین نیاز کسب‌وکارها

پرداخت 4,794 همت وام بانکی تا پایان بهمن ماه/ وام تامین سرمایه در گردش؛ اصلی‌ترین نیاز کسب‌وکارها

رقم کل وام بانکی پرداخت شده تا پایان بهمن ماه، رشدی 28 درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده و 19 درصد از کل تسهیلات نیز به خانوارها رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی به تازگی جدیدترین آمارها از پرداخت وام بانکی از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه 1402 را منتشر کرد؛ گزارشی که در آن، نه تنها وضعیت پرداخت تسهیلات به خانوارها و کسب‌وکارها مشخص شده، بلکه در آن، میزان پرداخت وام به هر یک از بخش‌های اقتصادی و همچنین هدف از اعطای این تسهیلات نیز زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

با استناد به داده‌های این گزارش، در طول بهمن ماه سال جاری، بیش از 486 هزار میلیارد تومان وام توسط بانک‌ها پرداخت شده است. به این ترتیب، مجموع رقم اعطای تسهیلات در 11 ماهه سال 1402 به چهار هزار و 794 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 1401 بیش از هزار هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و رشدی 28 درصدی را ثبت کرده است.

وام بهمن

تداوم رشد سهم خانوارها از تسهیلات

بررسی گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که صاحبان کسب‌وکار حقیقی و حقوقی تا پایان بهمن ماه امسال بیشتر از سه هزار و 885 هزار میلیارد تومان وام بانکی دریافت کرده‌اند که این رقم معادل 841 درصد از کل تسهیلات پرداخت شده در این مدت محسوب می‌شود. در نتیجه نزدیک به 910 هزار میلیارد تومان معادل 19 درصد از وام‌ها نیز به خانوارها رسیده است.

مقایسه روند سهم کسب‌وکارها و خانوارها از وام‌های بانکی حاکی از آن است که خانوارها برای سومین ماه متوالی شاهد افزایش سهم خود از تسهیلات بوده‌اند. طوری که در بهمن ماه نسبت وام‌های پرداخت شده به خانوارها نسبت به کل وام‌ها رشدی 0.4 واحد درصدی را ثبت کرده است.

محبوب‌ترین تسهیلات بین کسب‌وکارها و خانوار

طبق داده‌های منتشر شده، بخش قابل توجهی از تسهیلات اعطا شده به کسب‌وکارها در بازه زمانی مورد بررسی، به منظور تامین سرمایه در گردش بوده است؛ طوری که این بخش، هدف 75.4 درصد از کل وام‌هایی بوده که به صاحبان کسب‌وکار پرداخت شده است. همچنین 17.6 درصد از تسهیلات نیز به ایجاد و 5.2 درصد از آنها به توسعه کسب‌وکارها اختصاص پیدا کرده‌اند.

در سوی مقابل و در میان خانوارها اما وام خرید کالای شخصی از دیگر تسهیلات محبوب‌تر بوده و 41.1 درصد از کل وام‌ها را تشکیل داده است. همچنین سهم وام‌های قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج نیز با به ترتیب 22.4 درصد و 14.5 درصد، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

سهم بخش خدمات از وام بانکی به 40.6 درصد رسید

داده‌های موجود از پرداخت تسهیلات به تفکبک بخش‌های اقتصادی نشان می‌دهند با وجود تداوم کاهش سهم بخش خدمات از وام‌های بانکی، این بخش با 40.6 درصد همچنان بیشترین سهم از تسهیلات را دارد. سهم بخش صنعت و معدن اما با افزایش 0.2 واحد درصدی به 36.4 درصد رسید. همچنین بخش‌های بازرگانی، کشاورزی و صنعت و معدن نیز به ترتیب 10.1 درصد، 7.1 درصد و 5.6 درصد از وام‌های بانکی را تصاحب کرده‌اند.

پرداخت 93.6 همت وام در قالب کارت اعتباری

قسمت دیگری از گزارش بانک مرکزی، به تسهیلات خرد اختصاص پیدا کرده که نشان می‌دهد تا پایان بهمن ماه، هزار و 157 هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد با مبلغ کمتر از 300 میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است. به علاوه، 93.6 هزار میلیارد تومان وام نیز در قالب کارت اعتباری اعطا شده که با احتساب این مبلغ، رقم کل تسهیلات خرد به هزار و 250 هزار میلیارد تومان و سهم خانوار از کل وام‌ها نیز به به 20.5 درصد افزایش پیدا می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.