کد مطلب: ۹۰۴۰۸۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چقدر وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ پرداخت شد؟/ صف وام ازدواج به ۱۴۹ هزار نفر رسید

چقدر وام ازدواج در سال 1402 پرداخت شد؟/ صف وام ازدواج به 149 هزار نفر رسید

طبق آمارهای بانک مرکزی، با وجود رشد 28 درصدی رقم پرداخت وام ازدواج در سال 1402 این رقم از نظر تعداد تسهیلات پرداخت شده حدود 14 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با پایان سال 1402 بانک مرکزی مطابق روال انتشار آمار و ارقام پرداخت وام ازدواج به صورت فصلی، داده‌های این تسهیلات در سال گذشته را نیز اعلام کرد.

بر این اساس، آمارها نشان می‌دهند در سالی که سهولت دریافت وام ازدواج از اولویت‌های اصلی دولت و بانک مرکزی به شمار می‌رفت، تعداد وام‌های ازدواج پرداخت شده با کاهشی 125 هزار فقره‌ای در مقایسه با سال 1401 مواجه شده است و تعداد افراد کمتری موفق به دریافت این وام شده‌اند.

 البته از آنجا که مبلغ وام ازدواج هر ساله افزایش می‌یابد، رقم پرداختی توسط بانک‌ها در قالب وام ازدواج، طی این مدت حدود 134 همت افزایش پیدا کرده است.

پرداخت 771 هزار فقره وام ازدواج در 1402

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن هستند که شبکه بانکی کشور در سال 1402 به 771 هزار و 166 فرد متقاضی و واجد شرایط دریافت وام ازدواج، این تسهیلات را پرداخت کرده‌اند که رقم پرداخت این تسهیلات از نظر ارزش ریالی به بیشتر از 157 هزار و 605 میلیارد تومان می‌رسد.

این در حالیست که آمارها نشان می‌دهند که در سال 1401 بیش از 123 هزار میلیارد تومان در قالب 896 هزار و 52 فقره وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده بود. به این ترتیب، با وجود رشد حدود 28 درصدی رقم پرداخت وام ازدواج در سال 1402 این رقم از نظر تعداد تسهیلات پرداخت شده حدود 14 درصد کاهش یافته است.

کدام بانک بیشترین وام را پرداخت کرد؟

با بررسی عملکرد هر یک از بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات ازدواج، می‌توان مشاهده کرد که بانک ملت با پرداخت بیش از 29 هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج در قالب 142 هزار و 466 فقره وام، بیشترین رقم پرداخت این تسهیلات را به خود اختصاص داده است. بانک‌های ملی ایران و صادرات نیز با پرداخت به ترتیب 27.2 هزار میلیارد تومان و 21.4 هزار میلیارد تومان وام ازدواج نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

همچنین سه بانک ایران و ونزوئلا، قرض‌الحسنه رسالت و صنعت و معدن نیز کمترین میزان این تسهیلات را اعطا کرده‌اند.

صف وام ازدواج 149 هزار نفری شد

بخش حائز اهمیت دیگری که در گزارش بانک مرکزی وجود دارد، داده‌های مربوط به صف وام ازدواج است. در حالی که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در سال گذشته و در اقدامی عجیب دستور داد که صف وام ازدواج تا پایان تابستان آن سال به صفر برسد، بر اساس داده‌های بانک مرکزی همچنان 149 هزار و 151 نفر در انتظار دریافت این وام هستند.

از سوی دیگر با استناد به داده‌های گزارش مذکور، طولانی‌ترین صف وام ازدواج مقابل بانک صادرات شکل گرفته است. طوری که بیشتر از 33 هزار نفر از واجدان شرایط، همچنان موفق به دریافت وام خود از این بانک نشده‌اند. پس از بانک صادرات نیز دو بانک ملی ایران و بانک مسکن دارای طولانی‌ترین وام ازدواج هستند.

دریافت وام ازدواج دشوارتر می‌شود؟

اگرچه آمارها از روند نزولی تعداد افراد در صف وام ازدواج در ماه‌های اخیر حکایت دارند، این نگرانی وجود دارد که با تصویب مبلغ جدید این وام در سال 1403 این صف طولانی‌تر شود.

طبق قانون بودجه، امسال مبلغ وام ازدواج برای پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال به مبلغ 350 میلیون تومان و برای سایر متقاضیان معادل 300 میلیون تومان است که این ارقام به ترتیب 59 درصد و 67 درصد بیشتر از سال 1402 است. از سوی دیگر، رشد منابع در نظر گرفته شده برای این تسهیلات، به اندازه رشد مبلغ این وام‌ها نبوده و به طبع، دریافت این تسهیلات در سال جدید، دشوارتر از قبل خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.