کد مطلب: ۹۰۴۱۸۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چند نفر در سال ۱۴۰۲ وام فرزندآوری گرفتند؟/ پرداخت ۴۶ همت وام فرزندآوری در سالی که گذشت

چند نفر در سال 1402 وام فرزندآوری گرفتند؟/ پرداخت 46 همت وام فرزندآوری در سالی که گذشت

طبق آمارهای بانک مرکزی، در پایان سال گذشته همچنان بیش از 280 هزار نفر در صف دریافت وام فرزندآوری بوده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی به‌تازگی آخرین آمار موجود از پرداخت وام فرزندآوری تا پایان سال 1402 را منتشر کرد. آماری که نشان می‌دهد شبکه بانکی کشور در زمینه پرداخت وام فرزندآوری، عملکردی تقریبا مشابه با پرداخت وام ازدواج داشته‌اند؛ طوری که تعداد وام‌های فرزندآوری پرداختی از ابتدای سال 1402 تا پایان این سال، نسبت به سال 1401 کاهش یافته اما رشد مبلغ این وام در قانون بودجه سال گذشته، سبب افزایش مبلغ کل تسهیلات پرداختی شده است.

از طرف دیگر، داده‌هایی که بانک مرکزی منتشر کرده حاکی از آن هستند که با وجود اینکه صف وام فرزندآوری در پایان سال گذشته، نسبت به سال 1401 با کاهشی نسبی مواجه شده، این صف همچنان طولانی بوده و بسیاری از متقاضیان وام فرزندآوری همچنان نتوانسته‌اند به این تسهیلات دست پیدا کنند.

چقدر وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۲ پرداخت شد؟

آمار و ارقام درج شده در گزارش بانک مرکزی از آن حکایت دارند که بانک‌های کشور در سال 1402 بیشتر از 45 هزار و 938 میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری پرداخت کرده‌اند که این میزان در مقایسه با رقم 33 هزار و 216 میلیارد تومانی در سال 1401 با رشدی 38 درصدی همراه شده است.

البته بررسی وضعیت تعداد وام‌های پرداختی، نتایج دیگری را در پی دارد؛ بر این اساس، تعداد افرادی که در سال 1401 وام فرزندآوری دریافت کرده بودند، معادل 821 هزار و 603 نفر بوده که این رقم در سال 1402 با افتی 83 هزار نفری، به 738 هزار و 354 نفر رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که تعداد افرادی که موفق شده‌اند در سال 1402 وام فرزندآوری دریافت کنند، در مقایسه با سال 1401 با کاهشی 10 درصدی مواجه شده است.

کاهش صف وام فرزندآوری در سال 1402

نگاهی به وضعیت صف وام فرزندآوری نیز نشان می‌دهد که با پرداخت بیشتر از 54 هزار فقره وام فرزندآوری در طول اسفند ماه سال قبل، صف وام فرزندآوری در طول این ماه از 329 هزار و 865 نفر به 280 هزار و 894 نفر کاهش پیدا کرده است. همچنین تعداد افراد در انتظار دریافت تسهیلات فرزندآوری در مقایسه با پایان سال 1401 نیز حدود 24 هزار نفر کمتر شده است.

به علاوه، با استناد به گزارش بانک مرکزی، طولانی‌ترین صف‌های دریافت وام فرزندآوری در مقابل سه بانک صادرات، ملت و تجارت تشکیل شده و این سه بانک به ترتیب 66 هزار، 35 هزار و 33 هزار متقاضی در انتظار دریافت این تسهیلات دارند.

کدام بانک بیشترین وام فرزندآوری را پرداخت کرد؟

بانک مرکزی در گزارش خود عملکرد هر یک از بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات فرزندآوری را نیز تشریح کرده است. بررسی این بخش از گزارش مذکور، حاکی از آن است که بانک ملت با پرداخت 151 هزار فقره وام فرزندآوری به مبلغ 9 هزار و 433 میلیارد تومان، از این لحاظ پیشتاز بوده است. همچنین بانک‌های ملی ایران و تجارت نیز به ترتیب 147 هزار فقره و 90 هزار فقره وام پرداخت کرده‌اند و در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. همچنین سه بانک مشترک ایران و ونزوئلا، خاورمیانه و قرض‌الحسنه رسالت نیز کمترین میزان پرداخت این تسهیلات را به نام خود زده‌اند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بانک و بیمه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.