فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۳۲۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

عقب‌نشینی نرخ بهره بین بانکی/ عطش نقدینگی در بانک‌ها فرو نشست؟

عقب‌نشینی نرخ بهره بین بانکی/ عطش نقدینگی در بانک‌ها فرو نشست؟

با وجود کاهش چشمگیر تزریق پول بانک مرکزی در بازار‌های باز و شبانه، نرخ بهره بین بانکی در این هفته با کاهشی 0.01 واحد درصدی به 23.61 درصد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، با پایان نخستین هفته از خرداد 1403 بانک مرکزی که هر هفته با به‌روزرسانی بخش نرخ سود در وب‌سایت رسمی خود جدیدترین آمار و ارقام از نرخ بهره بین بانکی و نرخ توافق بازخرید را اعلام می‌کند، آمار مربوط به این هفته را نیز منتشر کرد.

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که پس از اوج‌گیری نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به دوم خردادماه، این نرخ در هفته‌ای که گذشت افت اندکی پیدا کرده است. در این میان، نکته درخور توجه این است که افت نرخ بهره بین بانکی در شرایطی رخ داده که وام‌دهی بانک‌ مرکزی به بانک‌ها نیز در این هفته کاهشی شده است.

از سوی دیگر اما بررسی‌ها نشان می‌دهند حداقل نرخ توافق بازخرید که نرخ مبادله بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار باز است و بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود، همچنان در 23 درصد ثابت مانده و حالا بیش از یک سال است که تغییر نکرده است.

بین 03.09

افت اندک نرخ بهره بین بانکی

بر اساس داده‌هایی که بانک مرکزی منتشر کرده، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به نهم خردادماه 1403 در مقایسه با هفته پیش از آن، شاهد عقب‌نشینی 0.01 واحد درصدی بوده است. به این ترتیب، نرخ مذکور که پیش از این در بالاترین سطح خود در سال جاری قرار گرفته بود، با این افت رقم 23.61 درصد را ثبت کرد.

وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌ها محدود شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته مورد بررسی، تزریق پول بانک مرکزی به بانک‌ها، هم از طریق بازار باز و هم از طریق بازار بین بانکی، کاهشی شده است.

در بازار بانکی این هفته که برخلاف هفته‌ قبل مدت توافق بازخرید 6روزه بود، 22 بانک و موسسه اعتباری سفارش‌های خود به ارزش 199 هزار و 300 میلیارد تومان را به بانک مرکزی ارسال کردند. به این ترتیب، رقم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز برای نخستین بار از آغاز سال 1403 به کمتر از 200 هزار میلیارد تومان رسید. با کاهش رقم درخواستی بانک‌ها، بانک مرکزی همه مبلغ مورد نیاز بانک‌ها را تامین کرد و این مبلغ را با حداقل نرخ ریپو 23 درصد به آنها وام داد. این در حالی است که 209 هزار میلیارد تومان از مبالغی که بانک مرکزی پیشتر از این طریق به بانک‌ها وام داده بود، سررسید شد و این مبلغ به منابع بانک مرکزی بازگشت.

از سوی دیگر، بررسی وضعیت معاملات در بازار بین بانکی نیز نشان می‌دهد در حالی که رقم وام‌گیری بانک‌ها از بانک مرکزی در بازار شبانه هفته قبل بیش از 33 هزار میلیارد تومان بود، این رقم در این هفته با کاهشی چشمگیر همراه شده و تنها به 150 میلیارد تومان رسیده است. البته با سررسید شدن این مبلغ در طول همین هفته، بانک مرکزی 160 میلیارد تومان از بانک‌ها پس گرفته است. 

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.