فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۳۷۸

«تجارت‌نیوز» آمار مانده تسهیلات و سپرده‌های فروردین‌ماه را بررسی می‌کند:

رشد ۵۴۶ هزار میلیارد تومانی مانده تسهیلات بانکی/ بانک‌های تهران ۵۷ درصد سپرده‌ها را جذب کردند

رشد 546 هزار میلیارد تومانی مانده تسهیلات بانکی/ بانک‌های تهران 57 درصد سپرده‌ها را جذب کردند

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در طول فروردین‌ماه امسال، رقم مانده تسهیلات بانکی 8.6 درصد و رقم مانده سپرده‌ها 7.7 درصد رشد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از گذشت بیش از یک ماه از پایان فروردین‌ماه، بانک مرکزی بالاخره آمار و ارقام مربوط به مانده سپرده‌ها و وام‌ها تا پایان این ماه را از طریق وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد. در این گزارش آمار و ارقام مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی ارائه شده‌ است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که مانده سپرده‌های شبکه بانکی در پایان فروردین‌ماه امسال با رشدی 35 درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته همراه شده است. علاوه بر آن، رقم مانده تسهیلات بانکی نیز در این بازه زمانی، شاهد رشدی 36.4 درصدی بوده است.

وام استان فروردین

مانده تسهیلات بانکی به 7,614 همت رسید

بنابر داده‌های منتشرشده از سوی بانک مرکزی، مانده تسهیلات بانکی کشور در طول فروردین‌ماه با رشد 546 هزار میلیارد تومانی همراه شده و در پایان این ماه به هفت هزار و 614 هزار میلیارد تومان رسیده که دو هزار هزار میلیارد تومان بیشتر از فروردین‌ سال گذشته است.

از سویی دیگر نیز بانک‌ها در نخستین ماه امسال، بیشتر از 783 هزار میلیارد تومان سپرده جدید جذب کرده‌اند تا رقم مانده سپرده‌ها در پایان فروردین‌ماه به 9 هزار و 946 هزار میلیارد تومان برسد. این رقم در مقایسه با فروردین‌ماه 1402 نیز با رشدی دو هزار و 576 هزار میلیارد تومانی مواجه شده است.

سلطه تهرانی‌ها بر وام‌ها و سپرده‌ها

بررسی وضعیت مانده تسهیلات و سپرده‌های بانکی به تفکیک استان‌ها از تداوم سلطه تهرانی‌ها بر شبکه بانکی حکایت دارد. طوری که مانده تسهیلات و سپرده‌ها در بانک‌های این استان با ثبت ارقام چهار هزار و 613 هزار میلیارد تومان و پنج هزار و 641 هزار میلیارد تومانی، به‌ترتیب 60 درصد و 57 درصد از ارقام کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

علتش این است که دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی سایر استان‌ها در تهران واقع شده و بخش عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های پایتخت انجام می‌شود. بنابراین، رقم مانده سپرده‌های بانکی و وام‌های پرداختی در تهران اختلاف قابل توجهی با دیگر استان‌ها دارد.

کمترین سپرده‌گذاری در کدام استان‌ها انجام شد؟

با کنار گذاشتن استان تهران از آمارها، مشاهده می‌شود که استان‌های اصفهان با 302 هزار میلیارد تومان، خراسان رضوی با 245 هزار میلیارد تومان و خوزستان با 215 هزار میلیارد تومان، بیشترین ارقام مانده تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده‌اند. کمترین میزان این رقم نیز در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و مناطق آزاد ثبت شده است.

در طرف دیگر نیز بیشترین سپرده‌گذاری در بانک‌ها را مردم سه استان اصفهان، خراسان رضوی و فارس با ارقام به‌ترتیب، 460 هزار میلیارد تومان، 384 هزار میلیارد تومان و 365 هزار میلیارد تومان انجام داده‌اند. کمترین رقم سپرده‌گذاری نیز مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی بوده است.

برای مطالعه بیشتر صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.