فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۵۱۵

تاخیر در پرداخت حق بیمه بازنشستگان قصور بیمه است یا صندوق بازنشستگی؟

تاخیر در پرداخت حق بیمه بازنشستگان قصور بیمه است یا صندوق بازنشستگی؟

بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری که از شرکت «آتیه‌سازان حافظ» خدمات دریافت می‌کردند، از این پس باید خدمات بیمه تکمیلی را از شرکت «بیمه ملت» دریافت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، صندوق بازنشستگی کشوری در اطلاعیه‌ای فوری از تغییر شرکت بیمه تکمیلی خبر داد. براساس این اطلاعیه، شرکت «بیمه ملت» برنده مناقصه عمومی بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ اعلام شده است. در همین راستا، بازنشستگان و وظیفه‌بگیران متقاضی برای ثبت آنلاین «درخواست برقراری و انصراف» می‌توانند از اول خرداد تا ۳۱ مرداد به مدت سه ماه طبق سنوات گذشته اقدام کنند. علاوه‌بر این؛ بازنشستگان دو هفته فرصت دارند تا اسناد و مدارک پزشکی خود را به نمایندگان بیمه ملت ارائه دهند.

قصور بیمه آتیه‌سازان حافظ یا صندوق بازنشستگی کشوری؟

با وجود اینکه هر ماه حق بیمه تکمیلی، سر وقت از حقوق‌ بازنشستگان کسر می‌شد، پرداخت فاکتورهای هزینه بازنشستگان با تاخیرهای طولانی مدت صورت می‌گرفت؛ که این امر نارضایتی آنها را در پی داشت. سئوالی که پیش می‌آید این است که آیا بیمه آتیه‌سازان حافظ، مسئول این نارضایتی‌هاست؟

مدیر عامل شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ در گفتگویی با رادیو سلامت، کوتاهی از جانب آتیه‌سازان حافظ را به کلی تکذیب کرده است و با تاکید بر اینکه آتیه‌سازان در تاخیر پرداخت هزینه‌های درمانی هیچ مسولیتی ندارد، گفت: «این مساله کاملا برعهده صندوق بازنشستگی کشوری است.»

علیرضا نمازی با بیان اینکه تعویق و تاخیر در پرداخت سازمان تامین اجتماعی آتیه‌سازان را با چالش مواجه کرده است، گفت: «قرارداد با صندوق بازنشستگی در سال ۱۴۰۲به صورت حق العمل کاری و کارمزدی بوده و درحال حاضر حدود 1800 تا 2000 میلیارد تومان بابت مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به آتیه سازان بدهکار است.»

نگرانی‌های بازنشستگان

تغییر ناگهانی شرکت بیمه تکمیلی برای بازنشستگان نگرانی‌هایی را در پی داشته است. عدم آشنایی با تعهدات و پوشش‌های بیمه ملت و نداشتن اطلاعات دقیق از خدمات این شرکت، یکی از مهمترین نگرانی‌های بازنشستگان است. باتوجه به حجم زیاد اسناد و مدارک معوقه، چگونگی روند رسیدگی به این اسناد و مدارک، نگرانی دیگر بازنشستگان است. چگونگی پرداخت خسارات نیز برای آنها پرسش‌هایی را ایجاد کرده است.

عدم شفاف‌سازی از سوی صندوق بازنشستگی کشوری درمورد این تغییر ناگهانی، بر نگرانی‌ها و نارضایتی بازنشستگان افزوده است. بر همین اساس، بسیاری از بازنشستگان خواستار بازنگری در تصمیم صندوق بازنشستگی کشوری و تمدید مهلت تحویل اسناد و مدارک هستند. چراکه آنها دو هفته را فرصت کافی برای این کار نمی‌دانند. دسترسی به نمایندگان بیمه ملت در این مدت کوتاه برای بسیاری از بازنشستگان، به خصوص افراد مسن و ساکنان مناطق دور افتاده، امکان‌پذیر نخواهد بود.

نیاز به ثبت‌نام مجدد نیست

تمامی افراد تحت پوشش قرارداد بیمه تکمیلی سال ۱۴۰۲ به صورت خودکار به قرارداد سال ۱۴۰۳ منتقل خواهند شد؛ از این رو، نیازی به ثبت نام جدید نیست.

درخواست حذف و اضافه

بازنشستگان و وظیفه‌‌بگیران تحت پوشش قرارداد بیمه تکمیلی درصورتی که تمایل به استفاده از خدمات بیمه تکمیلی برای سال 1403 را ندارند، می‌توانند در بخش مربوطه در درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری، نسبت به حذف قرارداد اقدام کنند. همچنین افرادی که در سال گذشته بیمه نبودند و اکنون متقاضی بیمه تکمیلی هستند، می‌توانند در همین سامانه درخواست خود را ثبت کنند.

بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش قرارداد بیمه تکمیلی می‌توانند برای ثبت یا حذف افراد تحت تکفل خود، به بخش مربوطه در این سامانه مراجعه کنند. 

چگونگی قرارداد جدید

قرارداد سال 1403 برخلاف ۱۲ سال اخیر از کارمزدی (صندوقی) به سرانه‌ای تغییر کرده است. سرانه این قرارداد از مبلغ ۶۷.۵۰۰ تومان به ۱۰۷.۴۰۰ تومان برای هر نفر افزایش یافته است. هزینه قرارداد جدید برای هر نفر ۳۵۸هزار تومان است که ۷۰درصد آن توسط صندوق بازنشستگی کشوری و ۳۰درصد مابقی (۱۰۷ هزار و ۴۰۰ تومان) توسط بازنشسته تحت پوشش بیمه پرداخت می‌شود.

از آنجایی که قرارداد جدید از ابتدای سال 1403 به اجرا در آمده است، مبلغ سرانه از ابتدای فروردین ماه محاسبه می‌شود و از حقوق خرداد ماه بازنشستگان کسر خواهد شد.

پرداخت هزینه مدارک و اسناد پزشکی قرارداد سال ۱۴۰۲

مدارک پزشکی سال ۱۴۰۲ که به شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ تحویل داده شده است، از سوی این شرکت به شرکت بیمه ملت ارسال می‌شود. بیمه ملت پس از انجام محاسبات لازم و لحاظ کردن جدول پوشش‌های مصوب شده در قرارداد جدید، نسبت به پرداخت هزینه‌ها در کمترین زمان ممکن اقدام خواهد کرد.

منبع : اکونگار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.