فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۵۰۲۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رکورد یک ساله تزریق پول در بازار باز شکسته شد/ بانک مرکزی ۲۱۱ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها وام داد

رکورد یک ساله تزریق پول در بازار باز شکسته شد/ بانک مرکزی 211 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها وام داد

با رشد 12 هزار میلیارد تومانی رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز، این رقم حالا تنها هزار میلیارد تومان با رسیدن به سقف تاریخی خود فاصله دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی جزئیات عملیات اجرایی سیاست پولی، این هفته نیز عملکرد بانک‌‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در بازار باز و بازار بین‌بانکی هفته منتهی به 17 خردادماه را بررسی کرد.

جدیدترین به‌روزرسانی بانک مرکزی از این آمار حاکی از آن است که میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز، پس از یک هفته افت، در هفته جاری افزایش چشمگیری پیدا کرده و بار دیگر در آستانه سقف تاریخی خود قرار گرفته است. این در حالی است که بانک مرکزی با پذیرفتن همه سفارش‌های شبکه بانکی، رکورد تزریق هفتگی پول در بازار باز را شکست.

باز 03.17

تزریق پول در بازار باز در آستانه سقف تاریخی

بر اساس داده‌های منتشرشده از سمت بانک مرکزی، در نهمین حراج بازار باز سال جاری، 22 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی مشارکت و سفارش‌های خود برای دریافت وجوه نقد از بانک مرکزی را با حداقل نرخ توافق بازخرید 23 درصد و مدت توافق بازخرید هشت‌روزه ارسال کردند.

مجموع رقم در خواستی بانک‌ها در این هفته به حدود 211 میلیارد تومان رسید که تقریباً 12 هزار میلیارد تومان بیشتر از هفته قبل است. به‌علاوه، این رقم نه‌تنها بیشترین میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز در 12 ماه اخیر محسوب می‌شود، بلکه تنها هزار میلیارد تومان کمتر از سقف تاریخی این رقم است.

بانک  مرکزی نیز که در پنج هفته اخیر همه وجوه درخواستی بانک‌ها در بازار باز را تامین کرده، این هفته هم به دست‌ودل‌بازی خود ادامه داد و 211 هزار میلیارد تومان به آنها وام داد.

گفتنی است در این مدت، 200 هزار میلیارد تومان از وجوهی که بانک مرکزی پیشتر در بازار باز تزریق کرده بود، سررسید شد و این رقم به منابع بانک مرکزی بازگشت.

عملکرد بانک مرکزی در بازار بین بانکی

بخش دیگری از گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی این هفته، به اعتباردهی قاعده‌مند بانک مرکزی به بانک‌ها یا همان تزریق پول این نهاد در بازار بین بانکی اختصاص دارد؛ جایی که همچنان رقم تزریق پول در سطوح پایینی قرار دارد. این گزارش نشان می‌دهد بانک مرکزی در این هفته و از طریق بازار بین بانکی به یک بانک، 930 میلیارد تومان وام داده که البته این وام در همین هفته تسویه شده تا خالص عملیات بانک مرکزی در بازار باز این هفته صفر باشد.

بازار باز چیست؟

بسیاری از بانک‌های در فعالیت روزمره خود، در تامین وجوه نقد مورد نیازشان دچار مشکل می‌شوند. در این شرایط، راهکارهایی برای تامین این کسری برای بانک‌ها در نظر گرفته شده که یکی از آنها عملیات بازار باز است.

بانک‌‌ها می‌توانند از عملیات بازار باز برای جبران کسری‌های خود و استقراض از بانک مرکزی استفاده کنند. بانک مرکزی نیز می‌تواند با تعیین نرخ و میزان تزریق پول در این بازار، سیاست‌های پولی‌اش را اجرا کند.

معامله بانک مرکزی و بانک‌ها در بازار باز به شکل خرید و بازخرید اوراق انجام می‌شود. به نحوی که بانک، اوراقی را که در اختیار دارد با نرخی مشخص به بانک مرکزی می‌فروشد و موظف است در زمان سررسید، آن اوراق را با نرخ سودی مشخص که همان نرخ ریپو است، بازخرید کند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.