فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۷۷۵۵

«تجارت‌نیوز» از آمار پرداخت تسهیلات بانکی تا پایان اردیبهشت‌ماه گزارش می‌دهد:

کاهش ۷.۸ درصدی سهم بخش تولید از تسهیلات بانکی/ تامین سرمایه در گردش؛ اصلی‌ترین نیاز تولیدکنندگان

کاهش ۷.۸ درصدی سهم بخش تولید از تسهیلات بانکی/ تامین سرمایه در گردش؛ اصلی‌ترین نیاز تولیدکنندگان

بنابر آمار بانک مرکزی، در دو ماهه نخست امسال، حدود 722 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شد که 20.7 درصد از این مبلغ به خانوارها تخصیص یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی به‌تازگی جدیدترین آمار و ارقام از وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی تا پایان اردیبهشت ماه 1403 منتشر کرده و در این گزارش، آمار وام‌های اعطایی را بر اساس هدف از پرداخت و بخش‌های اقتصادی، تقسیم‌بندی کرده است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳ بیش از ۷۲۱ هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی اعطا شده است. افزایش این مبلغ، نسبت به دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۹۱ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان و معادل ۳۶.۲ درصد بوده است.

وام اردیبهشت

بخش‌های اقتصادی چه سهمی از تسهیلات بانکی دارند؟

طبق گزارش منتشر شده، در دو ماهه نخست امسال، از کل وام‌های پرداختی، مبلغ ۵۷۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صاحبان کسب‌وکار و مبلغ ۱۴۹ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان به خانوارها پرداخت شده است. به بیان دیگر، سهم صاحبان کسب‌وکار از این تسهیلات ۷۹.۳ درصد و سهم خانوارها نیز از این وام‌ها ۲۰.۷ درصد بوده است.

نکته قابل توجه آن است که خانوارها، نسبت به دو ماهه نخست سال قبل، ۷.۸ واحد درصد از سهم صاحبان کسب‌وکار از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.

تامین سرمایه در گردش؛ اصلی‌ترین نیاز تولیدکنندگان

بنابر اعداد و ارقام بانک مرکزی، بیشترین سهم وام‌های پرداختی به کسب‌وکار‌ها، مربوط به بخش خدمات است که ۳۹.۲ درصد از کل این تسهیلات را شامل می‌شود. پس از آن به ترتیب، بخش‌های صنعت و معدن، بازرگانی، مسکن و ساختمان و کشاورزی سهمی معادل ۳۷.۱ درصد، ۱۱.۶ درصد، ۶.۶ درصد و ۵.۴ درصد را از این تسهیلات داشتند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ۷۶.۷ درصد از تسهیلات پرداخت شده به صاحبان کسب‌و‌کار، با هدف سرمایه در گردش بوده است. به این ترتیب مبلغ وام‌هایی که برای این هدف اعطا شده‌اند، به مبلغ ۴۳۹ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان رسیده است که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 24 درصد افزایش یافته است.

همچنین، بیشترین تسهیلات اعطایی به عنوان سرمایه در گردش، مربوط به بخش صنعت و معدن بوده و این بخش ۴۲.۷ درصد از منابع تخصیص‌یافته به تامین سرمایه در گردش را به خود اختصاص داده است.

خانوارها برای چه مصارفی وام می‌گیرند؟

طبق آمار و ارقام منتشر شده، بیشترین مصارف تسهیلات اعطا شده به خانوارها، در خرید کالاهای شخصی بوده است. از کل تسهیلات پرداخت شده به خانوارها، مبلغ ۵۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به وام خرید کالاهای شخصی اختصاص یافته است. به عبارتی نزدیک به ۴۰ درصد از وام‌های پرداختی به مصرف‌کننده‌های نهایی در خرید کالاهای شخصی صرف شده‌اند.

پس از آن، به ترتیب وام‌های قرض‌الحسنه ضروری، قرض‌الحسنه ازدواج، خرید خودروی شخصی، خرید مسکن نوساز، ودیعه مسکن، تعمیرات، قرض‌الحسنه فرزندآوری، خرید مسکن غیرنوساز و تعمیر مسکن بیشترین سهم از تسهیلات پرداختی به خانوارها را تصاحب کرده‌اند.

لازم به ذکر است که از کل تسهیلات اعطایی در دو ماهه نخست امسال ۱۷۰ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان به صورت تسهیلات خرد به بخش‌های مختلف پرداخت شده‌اند. این تسهیلات، که مبالغی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان دارند، ۲۳.۶ درصد از کل تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در دوره یاد شده، مبلغ ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در قالب کارت‌های اعتباری در اختیار افراد قرار گرفته است.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در «تجارت‌نیوز» را دنیال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.