فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۶۹۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

شرایط پرداخت و مبلغ انواع وام دانشجویی + جزئیات

شرایط پرداخت و مبلغ انواع وام دانشجویی + جزئیات

وام دانشجویی یکی از تسهیلاتی است که صندوق رفاه دانشجویان، بدون سود و با کارمزدی اندک برای تامین شهریه یا سایر مشکلات مالی واجدان شرایط می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وام دانشجویی یکی از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان است که برای کمک مالی به دانشجویان در همه مقاطع تحصیلی دانشجویی تعلق می‌گیرد. با وجود اینکه مبلغ وام‌های دانشجویی رقم چشمگیری نیست اما نرخ سود و کارمزدهای پایین پرداخت آن باعث شده این وام بین دانشجویان از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. وام‌های دانشجویی به بیش از 20 عنوان گوناگون تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه، شرایط پرداخت و جزئیات تعدادی از این تسهیلات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وام دانشجویی به کدام دانشجوها تعلق می‌گیرد؟

دانشجویان می‌توانند برای مصارفی از جمله تامین شهریه دانشگاه، اجاره مسکن، ودیعه مسکن، ازدواج و دیگر مشکلات مالی از وام دانشجویی استفاده کنند. اگر وام‌گیرنده دانشجو باشد، می‌تواند از اوایل آبان‌ماه تا اولین روز دی‌ماه، با ورود به سایت صندوق رفاه دانشجویان و ثبت نام در پورتال دانشجویی، درخواست وام را با شماره موبایلی به نام خود ثبت کند.

برای دریافت این تسهیلات، وام‌گیرنده نباید شاغل باشد و کد بیمه‌ای به نام او وجود داشته باشد. همچنین اگر متقاضی این وام در گذشته شاغل بوده‌ و در حال حاضر مشغول کاری نیست، می تواند گواهی عدم اشتغال به کار را از شعبه تامین اجتماعی مربوط به پرونده بیمه خود دریافت کند و به صندوق رفاه دانشجویان ارائه دهد.

در صورتی که دانشجو در یک نیم‌سال تحصیلی مشروط شود، در نیم‌سال بعد می‌تواند تنها نصف مبلغ وام را دریافت کند. همچنین اگر دانشجویی در دو ترم پیاپی مشروط شده باشد، نمی‌تواند وامی دریافت کند.

وام دانشجویی تحصیلی

دانشجویان می‌توانند در هر نیم‌سال تحصیلی، یک بار از وام تحصیلی بهره‌مند شوند. البته دانشجویی در نیم‌سال تحصیلی گذشته وامی دریافت کرده باشد& ابتدا باید وام قبلی خود را تسویه کند تا به افراد واجد شرایط دریافت وام ملحق شود.

سقف مبلغ وام تحصیلی در سال 1403 برای افراد مجرد چهار میلیون و برای دانشجویان متاهل 6.5 میلیون تومان تعیین شده است. به‌علاوه اگر وام‌گیرنده جزو دانشجویان برتر، ممتاز و مبتکر باشد یا تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار گرفته باشد تا 50 درصد به مبلغ وام پرداختی به او افزوده می‌شود.

وام دانشجویی ضروری

وام ضروری دانشجویی به دانشجویان مقاطع کاردانی تا دکتری پرداخت می‌شود. دانشجویان دانشگاه دولتی در صورت ابتلا به بیماری خاص، تولد فرزند، فوت پدر، مادر یا همسر و وقوع سانحه می‌توانند این وام را دریافت کنند اما دانشجویان دانشگاه آزاد تنها در صورت متحمل شدن هزینه‌های درمانی و قرار گرفتن تحت عمل جراحی یا بستری شدن در بیمارستان، واجد شرایط دریافت وام ضروری دانشجویی می‌شوند. با این حال، این وام تنها در صورتی اعطا می‌شود که کمتر از 6 ماه از وقوع رخداد گذشته باشد. البته دانشجویانی که هیچ یک از این شرایط را نداشته باشند هم می‌توانند با مراجعه به صندوق رفاه دانشجویی و اخذ موافقت رئیس صندوق از این وام بهره‌مند شوند.

مبلغ وام ضروری در صورت تولد فرزند و فوت بستگان درجه‌یک، چهار میلیون تومان و برای ازدواج یا وقوع سانحه و بیماری 6.5 میلیون تومان است.

وام دانشجویی ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل و حداکثر یک بار در دوران تحصیل تعلق می‌گیرد. البته دانشجویان در حال تحصیل در آخرین نیم‌سال تحصیلی نمی‌توانند این وام را دریافت کنند. برای دریافت این وام، اجاره‌نامه معتبر و کد رهگیری خانه‌ای که در محل تحصیل دانشجو قرار دارد، مورد نیاز است.

همچنین اگر یک زوج دانشجوی متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن دانشجویی باشند، تنها یک نفر از آنها می‌تواند آن را دریافت کند. زنان سرپرست خانوار نیز می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

مبلغ این وام در سال 1403، برای دانشجویان ساکن تهران 200 میلیون تومان و برای دانشجویان ساکن کلانشهر‌های مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، کرج و اهواز 150 میلیون تومان و برای دانشجویان ساکن سایر شهر‌ها 100 میلیون تومان تعیین شده است. البته ارقام ذکرشده سقف وام‌های پرداختی است و اگر مبلغ ودیعه مسکن کمتر از این ارقام باشد، مبلغ وام پرداختی نیز کمتر خواهد بود.

وام شهریه دانشجویان

وام شهریه به دانشجویان شهریه‌پرداز، یعنی دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشجویان شبانه دانشگاه دولتی تعلق می‌گیرد. مبلغ این وام نیز به طور مستقیم به حساب دانشگاه واریز می‌شود و دانشجو اقساط آن را پرداخت می‌کند.

مبلغ این وام برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی 2.5 میلیون تومان، برای دانشجویان کارشناسی ارشد سه میلیون تومان و برای برای دانشجویان دکتری تخصصی پیوسته و ناپیوسته 6.5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

با این حال اگر این مبالغ، شهریه را پوشش ندهد، دانشجو می‌تواند با مراجعه به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، برای مقطع کارشناسی 7.5 میلیون تومان، مقطع کارشناسی ارشد 10 میلیون تومان و دوره دکتری 20 میلیون تومان وام شهریه دریافت کند.

شرایط سود و تضامین وام دانشجویی

وام دانشجویی در بیشتر موارد سودی ندارد و با شروع بازپرداخت اقساط وام بعد از یک ماه، کارمزدی دریافت نمی‌شود. با این حال اگر دانشجو، پرداخت اقساط وام را از ماه دوم به بعد شروع کند، باید علاوه بر مبلغ اصل وام، کارمزدی چهار درصدی را نیز پرداخت کند.

علاوه بر این، در صورتی که مبلغ وام تقاضاشده از سوی دانشجو از 15 میلیون تومان کمتر باشد، وام‌گیرنده نیازمند یک ضامن است و اگر مبلغ وام درخواستی از این مقدار بیشتر باشد، متقاضی وام باید دو ضامن معرفی کند.

برای مطالعه بیشتر صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.