فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۷۵۰

«تجارت‌نیوز» از آمار پرداخت تسهیلات بانکی تا پایان خردادماه گزارش می‌دهد:

تداوم کاهش سهم بخش مولد اقتصاد از وام بانکی/ عطش تولیدکنندگان برای تامین سرمایه در گردش

تداوم کاهش سهم بخش مولد اقتصاد از وام بانکی/ عطش تولیدکنندگان برای تامین سرمایه در گردش

رقم پرداخت وام بانکی در بهار سال جاری نسبت به سال قبل 28.3 درصد رشد کرد و سهم بخش خانوار از کل تسهیلات بانکی به 21.4 درصد افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه انتشار داده‌های پرداخت وام بانکی به تفکیک بخش‌های اقتصادی دریافت‌کننده این تسهیلات و هدف از پرداخت آنها، آمار و ارقام مربوط به پایان خردادماه سال 1403 را منتشر کرد.

بررسی گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که رقم پرداخت وام بانکی در بهار 1403 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 28.3 درصدی همراه شده است. افزون بر آن، به نظر می‌رسد که بانک‌ها همچنان به سیاست خود مبنی بر انتقال منابع اعتباری از بخش تولید به خانوارها پایبند هستند و سهم مصرف‌کنندگان از تسهیلات بار دیگر افزایش یافته است.

وام بخش ها خرداد

افزایش سهم خانوار از وام بانکی

با استناد به داده‌های بانک مرکزی، بانک‌ها در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری، در مجموع هزار و 215 هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که این رقم در پایان خردادماه سال گذشته برابر با 921 هزار میلیارد تومان بود.

به علاوه، 78.6 درصد از کل تسهیلات پرداخت شده در این سه ماه به صاحبان کسب‌وکارهای حقیقی و حقوقی اختصاص یافت و 21.4 درصد از آن، سهم خانوارها بود.

نکته قابل توجه آن است که سهم خانوارها از وام بانکی در پایان خردادماه سال گذشته تنها 14.8 درصد بود و در پایان اردیبهشت‌ماه امسال به 20.7 درصد رسید. به این ترتیب، روند چرخش اعتبارات بانکی به سمت خانوارها همجنان ادامه دارد و این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای کمبود منابع نقدی برای بخش تولید باشد.

محبوب‌ترین وام بین خانوارها چه بود؟

داده‌های گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهند که وام خرید کالای شخصی با سهم 39.3 درصدی از کل وام‌های پرداخت شده به مصرف‌کنندگان نهایی، محبوب‌ترین وام بین خانوارها محسوب می‌شود. وام قرض‌الحسنه ضروری و وام ازدواج نیز به ترتیب با 32.4 درصد و 10.7 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

پس از این سه وام نیز به ترتیب وام‌های خرید خودروی شخصی، خرید مسکن نوساز، ودیعه مسکن، قرض‌الحسنه فرزندآوری، تعمیرات و خرید مسکن غیرنوساز بیشترین سهم از تسهیلات پرداختی به خانوارها را تصاحب کردند.

گفتنی است که حدود 290 هزار میلیارد تومان از کل وام‌های پرداختی به خانوارها، تسهیلات خرد با رقم کمتر از 300 میلیون تومان بود. به علاوه، 15 هزار و 130 میلیارد تومان نیز کارت اعتباری به خانوارها پرداخت شد که با احتساب آنها، سهم خانوارها از کل تسهیلات بانکی به 24.7 درصد می‌رسد.

تامین سرمایه در گردش؛ اصلی‌ترین دغدغه تولیدکنندگان

از سوی دیگر، در بهار امسال بخش خدمات با 38.8 درصد و بخش صنعت و معدن با 38 درصد، سهم عمده وام‌های پرداختی به بخش کسب‌وکارها را به خود اختصاص دادند. بخش‌های بازرگانی، مسکن و ساختمان و کشاورزی نیز به ترتیب 11.3 درصد، 6.2 درصد و 5.3 درصد از تسهیلات این بخش را تصاحب کردند.

همچنین بررسی هدف پرداخت این وام‌ها نشان می‌دهد که تامین سرمایه در گردش همچنان اصلی‌ترین دغدغه تولیدکنندگان است. چراکه بیش از 75.8 درصد از کل وام‌های این بخش در سه ماهه ابتدایی سال صرف تامین سرمایه در گردش شد. به علاوه، ایجاد کسب‌وکار جدید و توسعه آنها نیز به ترتیب سهم 18 درصد و 4.6 درصدی از وام‌های بخش تولید داشتند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.