فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۱۵۸

مبلغ وام مشاغل خانگی چقدر است؟

مبلغ وام مشاغل خانگی چقدر است؟

بر اساس گزارش‌ها مبلغ ۲۲۶ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۶۷۷ طرح متقاضی مشاغل خانگی پرداخت شده و به متقاضیان مشاغل خانگی مستقل تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان وام و تسهیلات پرداخت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، توجه به مشاغل خانگی و کارآفرینی خانگی یکی از زیرمجموعه‌های مهم حوزه تولید و کارآفرینی به شمار می‌رود که بیشتر افراد فعال در آن را زنان تشکیل می‌دهند. از نگاه کارشناسان ایجاد خوداشتغالی بین اعضای خانواده، عدم نیاز به دریافت تسهیلات کلان و کاهش هزینه‌های بهره برداری از ویژگی‌ها و مزایای ایجاد کسب و کارهای خانگی است.

میزان پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی برای مشاغل مستقل و فردی ۱۵۰ میلیون تومان و مشاغل خانگی پشتیبان تا ۴ میلیارد تومان است که با نرخ سود ۴ درصد پرداخت می‌شود.با توجه به تحولات عظیم در حوزه فناوری‌ اطلاعات در دنیا و شناسایی مشاغل جدید، امکان اشتغال خانگی در زمینه‌های متعدد IT فراهم شده است و افراد می‌توانند در محیط خانه و با استفاده از تجهیزاتی همچون تبلت و رایانه به انجام کسب و کارهای متعدد در این حوزه بپردازند و حتی محصولات و دستافریدهای خود را از طریق اینترنت و در بستر فضای مجازی به فروش برسانند.

مشاغل خانگی به لحاظ ایجاد شغل و نوآوری در تولید و عرضه کالا و خدمات نیز از تنوع بالایی برخوردار است و این مساله باعث شده تا روز به روز به تعداد علاقمندان این مدل از کسب و کار افزوده و استقبال جویندگان کار از مشاغل خانگی به دلیل محدود بودن فرصتهای شغلی و سرمایه‌گذاری بیشتر شود.

تا قبل از دولت سیزدهم تعداد رشته‌های مشاغل خانگی حدود ۳۸۰ رشته بود که در سه سال گذشته به بیش از ۵۳۰ رشته رسید و مقرر شد ۱۰۰ رشته دیگر نیز به آنها افزوده شود.

هم اکنون متقاضیان راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی می‌توانند در رشته‌های مصوب مشاغل خانگی در رشته‌های صنایع دستی، فرهنگی و هنری، امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی، تولیدات گیاهی و کشاورزی به فعالیت بپردازند.به منظور تسهیل صدور مجوز کسب وکار خانگی رشته‌های مشاغل خانگی به دو گروه ثبت محور و مجوز محور تقسیم شده‌اند که در سامانه مذکور برای عموم مردم قابل مشاهده است.

پیش از این رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی سقف پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی برای مشاغل مستقل را تا ۱۵۰ میلیون تومان و مشاغل پشتیبان را به ازای به‌ کارگیری تا ۴۰ نفر، ۴ میلیارد تومان اعلام کرده بود.

در همین راستا محمد آذرپناه از اختصاص مبلغ ۲۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی به استان تهران در سال گذشته خبر داد و گفت: با پیگیری ها و هماهنگی‌های لازم بین دستگاه های اجرایی و بانک‌های عامل مبلغ ۲۲۶ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۶۷۷ طرح متقاضی مشاغل خانگی پرداخت شد که این رقم در مقایسه با سال قبل از رشد ۷۸ درصدی برخوردار بوده است.

سال گذشته مبلغ تسهیلات مشاغل خانگی با ۳۳ درصد رشد به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که با اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از سوی بانک مرکزی مجموع تسهیلات به ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

به گفته وی مشاغل خانگی نقش بسزایی در رونق اقتصادی و تثبیت درآمد خانوارها دارد و حلقه اتصال دانش به اشتغال است، از این رو با اجرای طرح پشتیبان مشاغل خانگی می‌توان ایده‌های کسب و کار را تجاری سازی کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در عین حال درباره سقف وام مشاغل خانگی گفت: وام‌های مشاغل خانگی دو دسته هستند: یکی مشاغل خانگی مستقل یا فردی که سقف پرداخت تسهیلات به آنها ۱۵۰ میلیون تومان است و دوم مشاغل خانگی پشتیبان که در ازای اشتغال ایجادی تا سقف ۴ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد از محل منابع قرض‌الحسنه ۱۰ بانک عامل پرداخت می‌شود.

طبق اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران طی یک سال گذشته ۷۳۸۱ مجوز در حوزه مشاغل خانگی صادر و بیش از ۲۲۶۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت شده است که بیش از سهم تسهیلات ابلاغ شده برای مشاغل خانگی استان بوده و عملکرد ۱۰۲ درصدی را رقم زده است.

سال گذشته مبلغ تسهیلات مشاغل خانگی با ۳۳ درصد رشد به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که طبق اعلام معاونت اشتغال وزارت کار در نیمه دوم سال نیز ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تقویت منابع وام مشاغل خانگی از سوی بانک مرکزی اختصاص پیدا کرد و جمعا به ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

 از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار فرصت شغلی خانگی ایجاد و ۹۳ درصد هدف‌گذاری ایجاد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی محقق شده است.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.