فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۸۹۸

چرا بانک ها خریدار اوراق دولتی نیستند؟

چرا بانک ها خریدار اوراق دولتی نیستند؟

نتایج سیزدهمین حراج اوراق دولتی بانک مرکزی نشان می‌دهد که مانند اغلب حراج‌ها در دو ماه گذشته، هیچ بانکی خریدار اوراق دولتی نبوده و تنها بازار سرمایه 2 همت از این حراج خرید کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

سیزدهمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال جدید در تاریخ 2 مرداد ماه 1403 برگزار شد و بانک مرکزی نتایج آن را اعلام کرد. طبق گزارش بانک مرکزی، از 19 هزار میلیارد تومان اوراق عرضه شده، تنها 2 همت فروش رفته که مشتری آن هم بازار سرمایه بوده است. بانک‌ها در این حراج مشارکتی نداشتند.

اوراق دولتی

فروش 2 همتی اوراق به بازار سرمایه

در سیزدهمین حراج دولت، 3 نوع اوراق اسلامی منتشر شده است. اولین اوراق، اراد 165 است که به میزان 7 هزار میلیارد تومان و با نرخ سود 28.5 درصد عرضه شده است. این نرخ، بالاترین نرخ سود را در مقایسه با اوراق دیگر دارد.

دومین اوراق، اراد 166 است که حجم عرضه آن یک هزار و 986 میلیارد تومان و نرخ سود آن 28.2 درصد بوده است. سومین اوراق نیز اراد 167 بوده که نرخ سود آن با اوراق قبلی برابر و حجم عرضه آن 10 هزار میلیارد تومان بوده است. شایان ذکر است که افزایش نرخ سود عمدتا تحت تاثیر مدت قرارداد تعیین می‌شود و هرچقدر نرخ سود بالاتر باشد به معنای سررسید بلندمدت‌تر اوراق است.

بنابراین، در مجموع 19 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی عرضه شده استدر این حراج، هیچ بانکی خریدار اوراق دولتی نبوده و تنها بازار سرمایه اقدام به خریداری 2 همت از اوراق دولتی کرده است. بازار سرمایه اراد 166 را به حجم یک هزار و 986 میلیارد تومان عرضه کرده اما بازار سرمایه، 2 همت از آن را خریده که رقمی بالاتر از حجم عرضه شده است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی در گزارش خود، حجم خرید بازار سرمایه‌ را رُند کرده و احتمالا حجم خرید و عرضه با هم برابر بوده است.

در نتیجه، دولت در حراج سیزدهم تنها توانسته 2 همت از اوراق خود را به فروش برساند.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.