فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۷۹۶

«تجارت‌نیوز» از آمار مانده وام‌ها و سپرده‌های بانکی در خردادماه گزارش می‌دهد:

صعود مانده تسهیلات بانکی به رقم ۸ هزار هزار میلیارد تومان/ سلطه تهرانی‌ها بر سپرده‌ها و تسهیلات ادامه دارد

صعود مانده تسهیلات بانکی به رقم 8 هزار هزار میلیارد تومان/ سلطه تهرانی‌ها بر سپرده‌ها و تسهیلات ادامه دارد

رقم مانده تسهیلات بانکی در خرداد سال جاری به بیش از هشت هزار هزار میلیارد تومان رسید که 61 درصد از این وام‌ها، از سمت بانک‌های استان تهران پرداخت شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی به‌تازگی جدیدترین آمار و ارقام از مانده سپرده‌ها و تسهیلات تا پایان خرداد 1403 را به‌روزسانی کرده است. در گزارشی که در وب‌سایت رسمی بانک مرکزی منتشر شده، آخرین داده‌ها از مانده وام بانکی و سپرده‌های جذب‌شده از سوی بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی، به تفکیک استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این آمار و ارقام رقم مانده تسهیلات بانکی از ابتدای سال 1403 و تا پایان خردادماه، رشدی 13.6 درصدی پیدا کرده است. از سوی دیگر، رقم مانده سپرده‌های بانکی نیز در این مدت رشدی 14.3 درصدی ثبت کرده است. به علاوه، بانک‌های استان تهران همچنان بخش عمده آمار پرداخت وام بانکی و جذب سپرده را به خود اختصاص داده‌اند.

وام خرداددد

رشد 39 درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان خردادماه

با استناد به این گزارش، مانده کل تسهیلات بانکی در پایان خردادماه به حدود هشت هزار و 33 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 1402 با رشد 39 درصدی همراه شده است. همچنین مقایسه این رقم با آمار ثبت‌شده در پایان اسفندماه سال قبل نشان می‌دهد رقم مانده وام بانکی در طول سه‌ماهه سال 1403 رشدی 964 هزار میلیارد تومانی پیدا کرده است.

بررسی آمار مانده سپرده‌ها در شبکه بانکی نیز حاکی از آن است که این رقم از ابتدای سال جاری، رشدی هزار و 316 میلیارد تومانی ثبت کرده است. افزون بر آن، مانده سپرده‌ها در پایان خردادماه امسال، نسبت به خردادماه سال گذشته با رشدی 37.7 درصدی مواجه شده است.

تداوم سلطه تهرانی‌های بر مانده سپرده‌ها و وام‌ها

گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده نشان می‌دهد سلطه تهرانی‌ها بر سپرده‌ها و تسهیلات بانکی در خردادماه نیز ادامه یافته است. طوری که در پایان خردادماه، مانده رقم وام بانکی در این استان به چهار هزار و 893 هزار میلیارد تومان رسیده که معادل حدود 61 درصد از کل این رقم است. به علاوه، 6 هزار و 15 هزار میلیارد تومان از رقم مانده سپرده‌ها که حدود 57.4 درصد از کل آنها محسوب می‌شود نیز در تهران به ثبت رسیده است.

علت پیشتازی تهران در آمار مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانکی اما این است که دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و تولیدی‌های سایر استان‌ها در تهران قرار گرفته و از آنجا که فعالیت‌های بانکی این دفاتر از طریق شعب بانکی استان تهران انجام می‌گیرد، این ارقام در تهران با اختلاف زیادی بیش از سایر استان‌ها هستند.

کدام استان‌ها بیشترین رقم مانده وام بانکی را ثبت کردند؟

بررسی ارقام مانده تسهیلات و سپرده‌های بانکی در پایان خردادماه به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد پس از تهران، استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و مازندران، بیشترین رقم مانده وام‌ها را ثبت کرده‌اند. طوری که این آمار در اصفهان معادل 315 هزار میلیارد تومان، در خراسان رضوی برابر با 255 هزار میلیارد تومان و در مازندران معادل 167 هزار میلیارد تومان رقم خورده است.

این در حالی است که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با 32 هزار میلیارد تومان و ایلام با 34 هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات، کمترین آمار مانده تسهیلات را ثبت کرده‌اند. مناطق آزاد نیز با 37 هزار میلیارد تومان در رده بعدی قرار دارند.

کمترین سپرده بانکی در کدام استان است؟

در سمت مانده سپرده‌های بانکی نیز استان‌های اصفهان با 476 هزار میلیارد تومان، خراسان رضوی با 399 هزار میلیارد تومان و فارس با 378 هزار میلیارد تومان، بیشترین رقم را پس از تهران ثبت کرده‌اند. کمترین رقم مانده سپرده بانکی نیز به بانک‌های سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و ایلام اختصاص یافته که به‌ترتیب 27.6 هزار میلیارد تومان، 33.4 هزار میلیارد تومان و ایلام با 33.8 هزار میلیارد تومان مانده سپرده دارند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.