فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۷۷۵

از ابتدای امسال تاکنون صورت گرفت

تامین ۲۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار برای واردات کالا‌

تامین ۲۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار برای واردات کالا‌

بانک مرکزی از ابتدای امسال تا ۱۹ مرداد ماه ۲۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های مختلف تامین کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۱۹ مرداد ماه امسال ۲۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات، تامین کرده است.

میزان کل تامین ارز

در این مدت برای کالا‌های اساسی و دارو ۵ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۳ میلیارد و ۷۹۳ میلیون دلار و برای خدمات ۷۱۲ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۵ میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

میزان تامین ارز کالاهای اساسی

بر اساس این گزارش بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۶۰۱ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون دلار و در مجموع ۵ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالا‌های ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت شد.

همچنین طی این مدت برای بخش دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی جمعا ۴۸۱ میلیون دلار تامین ارز در سر فصل‌های مربوط به نیما و ارز اشخاص تامین شد که به این ترتیب مجموع ارز تخصیص یافته برای این بخش به یک میلیارد و ۷۱۶ میلیون دلار می‌رسد.

میزان تامین ارز صنایع

این گزارش حاکی است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۷۱۲ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۰۸ میلیون دلار و «دارو و تجهیزات پزشکی» ۴۷۷ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار، ۹۷۲، ۸۸۵، ۱۹۸، ۴۰ و ۴ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۱۹ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه ها، شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۲۰۷ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

در مجموع تامین ارز صنایع بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۳۲۲ میلیون دلار از طریق سامانه نیما و ارز صادارت در مقابل واردت انجام شده است.

میانگین موزون نرح تامین ارز

در این گزارش آمده است میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۲ مرداد ماه، ۳۹ هزار و ۹۳۷ تومان برای دلار، ۴۳ هزار و ۵۶۹ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۸۷۴ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۵۷۳ تومان برای یوآن، ۴۵۰ تومان برای روبل و ۱ هزار و ۱۹۲ تومان برای لیر محاسبه شده است.

ارز در مرکز مبادله

گفتنی است، در روز ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۸ هزار و ۷۳۳ تومان، یورو با نرخ ۵۳ هزار و ۱۶۴ تومان، درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۲۶۹ تومان و ۱۰۰ دینار نیز عراق با نرخ ۳ هزار و ۶۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۷۰۹ تومان، یورور با نرخ ۴۸ هزار ۷۷۴ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۱۷۴ تومان بود.

منبع : ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.