خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۶۹۱

«تجارت‌نیوز» از آمار پرداخت تسهیلات تا پایان تیرماه گزارش می‌دهد:

سهم تولیدکنندگان از وام بانکی به ۷۸.۳ درصد کاهش یافت/ پایان سلطه بخش خدمات بر تسهیلات پرداختی به کسب‌وکارها

سهم تولیدکنندگان از وام بانکی به 78.3 درصد کاهش یافت/ پایان سلطه بخش خدمات بر تسهیلات پرداختی به کسب‌وکارها

در چهارماهه امسال 4695 هزار میلیارد تومان وام بانکی پرداخت شده و با تداوم کاهش سهم بخش تولید از این تسهیلات، 21.7 درصد از وام‌ها به خانوار رسیده است.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی که به طور ماهانه، آمار و ارقام پرداخت وام بانکی به تفکیک بخش‌های اقتصادی را به‌روزرسانی می‌کند در جدیدترین گزارش خود، داده‌های پرداخت تسهیلات تا پایان تیرماه سال جاری را منتشر کرد. بر این اساس، شبکه بانکی کشور در طول تیرماه امسال، در مجموع بیش از 480 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است. به علاوه، روند تغییر  جهت وام‌های بانکی از تولید به سمت خانوارها در چهارمین ماه امسال نیز ادامه یافته و سهم مصرف‌کنندگان نهایی از وام‌های بانکی، بار دیگر صعودی شده است.

وام

بانک‌ها تا پایان تیرماه چقدر وام دادند؟

بر اساس آمار و ارقامی که بانک مرکزی منتشر کرده، بانک‌های کشور در چهارماهه نخست سال 1403 بیش از هزار و 695 هزار میلیارد تومان وام بانکی پرداخت کرده‌اند. مقایسه این تسهیلات اعطایی در سال جاری با رقم هزار و 406 هزار میلیارد تومانی که در مدت مشابه سال گذشته ثبت شده بود نیز از رشد 20.6 درصدی پرداخت تسهیلات حکایت دارد.

کاهش 0.03 واحد درصدی سهم بخش تولید از وام بانکی

بررسی‌ها نشان می‌دهند 367 هزار میلیارد تومان وام، معادل 21.7 درصد از کل تسهیلات پرداختی، به خانوارها اختصاص یافته و سهم کسب‌وکارهای حقیقی و حقوقی از این تسهیلات نیز هزار و 328 میلیارد تومان، معادل 78.3 درصد ثبت شده است.

مقایسه این ارقام با ماه قبل نشان‌دهنده آن است که سهم بخش مولد اقتصاد از وام‌های بانکی، در طول این یک ماه معادل 0.3 واحد درصد کاهش یافته و این وام‌ها به سمت خانوارها سوق داده شده‌اند. این در حالی است که تداوم این روند می‌تواند به سخت‌تر شدن تامین مالی بخش تولید و افزایش مشکلات در این بخش منجر شود.

بخش تولید در گیرودار تامین سرمایه در گردش

با استناد به گزارش بانک مرکزی، 75.5 درصد از تسهیلاتی که به صاحبان کسب‌وکارهای حقیقی و حقوقی اختصاص‌ یافته، برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها استفاده شده است که این موضوع، حاکی از تداوم نیاز تولیدگنندگان به منابع مالی خارجی برای تامین سرمایه در گردش است. همچنین 18.4 درصد از این منابع صرف ایجاد کسب‌وکار جدید شده و 4.6 درصد از آنها نیز به توسعه کسب‌وکارها اختصاص یافته است.

نکته جالب توجه دیگر در این آمار آن است که بخش صنعت و معدن با جذب 39.2 درصد از تسهیلات اعطایی به کسب‌وکارها، بالاخره از بخش خدمات پیشی گرفت و به سلطه کسب‌وکارهای خدماتی بر وام‌های بانکی خاتمه داد. در پایان تیرماه، سهم بخش خدمات از این وام‌ها 38.3 درصد بود و این رقم برای بخش‌های بازرگانی، مسکن و ساختمان و همچنین کشاورزی نیز به‌ترتیب 11.1 درصد، 6 درصد و 5.2 درصد ثبت شد.

وام خرید کالای شخصی؛ محبوب‌ترین تسهیلات میان خانوارها

 آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند وام خرید کالای شخصی همچنان محبوب‌ترین وام میان خانوارهاست؛ چراکه 38.9 درصد از کل تسهیلاتی پرداختی به خانوارها، از این جنس بوده است. وام‌های قرض‌الحسنه ضروری و وام ازدواج نیز با ثبت ارقام 32 درصد و 11.9 درصدی نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که حدود 290 هزار میلیارد تومان از کل وام‌های پرداختی تا پایان تیرماه، در قالب تسهیلات خرد کمتر از 300 میلیون تومان به خانوارها اعطا شده‌اند. به‌علاوه، بیش از 15 هزار و 130 میلیارد تومان کارت اعتباری نیز به خانوار اختصاص داده شده که با احتساب این مبلغ، سهم خانوارها از کل وام‌های بانکی به 22.4 درصد و سهم بخش تولید به 77.6 درصد می‌رسد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.