فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۰۸۲

«تجارت‌نیوز» آمار شاپرک در تیرماه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند:

ساز مخالف تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی/ شکاف بین ارزش اسمی و حقیقی تراکنش‌ها ۳۱.۳ درصد شد

ساز مخالف تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی/ شکاف بین ارزش اسمی و حقیقی تراکنش‌ها 31.3 درصد شد

با وجود کاهش 2.76 درصدی تعداد تراکنش های بانکی در تیرماه نسبت به خردادماه، مبلغ این تراکنش‌ها 0.42 درصد افزایش یافت.

به گزارش تجارت نیوز،

جدیدترین گزارش شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) از وضعیت تراکنش های بانکی در این شبکه تا پایان تیرماه سال 1403 منتشر شد. داده‌های این گزارش حاکی از آن است که با وجود کاهش تعداد تراکنش های بانکی در تیرماه امسال، در مقایسه با خردادماه، مجموع مبلغ تراکنش بار دیگر به رشد خود ادامه داد و در نتیجه، میانگین مبلغ هر تراکنش نیز صعودی شد. به این ترتیب، شکاف بین رشد ارزش اسمی و حقیقی تراکنش‌ها نیز افزایش پیدا کرد.

شاپرک تیر

صعود 28.66 درصدی مبلغ تراکنش های بانکی در تیرماه

بر اساس آخرین به‌روزرسانی شاپرک از آمار تراکنش های بانکی، در تیرماه سال جاری بیش از چهار میلیارد و 342 میلیون تراکنش انجام شد که مجموع مبلغ این تراکنش‌ها به هزار و 247 هزار میلیارد تومان می‌رسید.

مقایسه این ارقام با ماه‌های گذشته نشان می‌دهد تعداد تراکنش‌های انجام‌شده در مقایسه با خردادماه امسال 2.76 درصد کاهش یافته اما نسبت به دوره مشابه سال قبل رشدی 3.1 درصدی پیدا کرده است. مبلغ تراکنش‌ها در تیرماه نیز 0.42 درصد بیشتر از خردادماه سال جاری و 28.66 درصد بیشتر از تیرماه سال قبل بوده است.

ارزش حقیقی تراکنش‌ها آب رفت

شاپرک برای اینکه دید بهتری از وضعیت تراکنش‌ها به دست دهد، این آمار و ارقام اسمی را به صورت حقیقی نیز بررسی کرده است؛ به عبارت دیگر، در این گزارش، اثر تورم از رشد ارزش تراکنش‌ها حذف شده تا از برداشت‌های اشتباه در این زمینه جلوگیری شود.

بر این اساس، با وجود رشد اسمی 28.66 درصدی مبلغ تراکنش‌ها در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته، ارزش حقیقی آنها 2.7 درصد کاهش یافته است. در واقع این اختلاف حدود 31.36 درصدی بین تغییرات اسمی و حقیقی ارزش تراکنش‌ها، نشان‌دهنده تاثیر تورم بر ارزش تراکنش های بانکی است.

میانگین مبلغ هر تراکنش بانکی 287 هزار تومان شد

میانگین مبلغ هر تراکنش، یکی دیگر از داده‌های مهمی است که می‌توان با استفاده از داده‌های گزارش شاپرک، آن را محاسبه کرد. زیرا این رقم که حاصل تقسیم مبلغ کل تراکنش‌ها بر تعداد آنهاست، تا حدودی می‌تواند اثر تورم بر تراکنش‌های بانک را نشان دهد.

آمار و ارقام گزارش شاپرک از ثبت رقم 287 هزار تومان برای میانگین تراکنش‌ها در تیرماه امسال حکایت دارد. این در حالی است که این رقم در خردادماه 278 هزار تومان و در تیرماه 1402 معادل 230 هزار تومان ثبت شده بود. به عبارت دیگر، می‌توان گفت در تیرماه سال گذشته هر فرد برای هر بار خرید کردن به طور میانگین 230 هزار تومان پرداخت می‌کرده که این رقم در خرداد امسال به 287 هزار تومان افزایش پیدا کرده و حداقل بخشی از این افزایش به دلیل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها بوده است.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.