فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۳۰۴

«تجارت‌نیوز» از آمار چک‌ها در تیرماه ۱۴۰۳ گزارش می‌دهد:

مبلغ ‌چک های برگشتی به بیشترین رقم از فروردین ماه ۱۳۹۹ رسید/ بدحساب‌ترین و خوش‌حساب‌ترین استان‌ها کدام بودند؟

مبلغ ‌چک های برگشتی به بیشترین رقم از فروردین ماه 1399 رسید/ بدحساب‌ترین و خوش‌حساب‌ترین استان‌ها کدام بودند؟

تعداد و مبلغ چک های برگشتی در تیرماه امسال، جهشی شدید را تجربه کردند و به‌ترتیب بالاترین رقم در 35 ماه و 51 ماه اخیر را رقم زدند.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی که ماهانه، آمار و ارقام چک‌های مبادله‌ای را از طریق وب‌سایت رسمی خود به‌روزرسانی می‌کند، در جدیدترین گزارش خود از این آمار، داده‌های مبادلات چک تا پایان تیرماه 1403 را منتشر کرد.

بررسی این گزارش حاکی از آن است که اگرچه تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در تیرماه نسبت به خردادماه کاهشی شده، سهم چک های برگشتی از کل چک‌ها افزایش یافته است. طوری که نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای به بیشترین حد خود از فروردین‌ماه 1399 رسیده و نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌ها نیز بالاترین رقم از مرداد 1400 به این سو را ثبت کرده است.

آمار چک برگشتی تیر

استفاده از چک کاهشی شد

با استناد به گزارش بانک مرکزی، در تیرماه سال جاری بیش از 8.6 میلیون فقره چک مبادله شده که این رقم 0.5 درصد کمتر از تعداد چک‌های مبادله‌ای خردادماه است. مبلغ این چک‌ها نیز پس از افت دو درصدی در تیرماه، به حدود 645 هزار میلیارد تومان رسید.

این در حالی است  که مقایسه رقم چک‌های مبادله‌ای در تیرماه امسال با دوره مشابه سال گذشته حاکی از آن است که آمار این چک‌ها نظر تعداد 832 هزار فقره و از نظر مبلغ، 162 هزار میلیارد تومان رشد پیدا کرده است.

آمار چک های برگشتی اوج گرفت

آمارهای بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد در تیرماه امسال حدود 912 هزار فقره چک به ارزش بیش از 100 هزار میلیارد تومان چک برگشت خورده‌اند. در نتیجه، نسبت تعداد چک‌ های برگشتی به کل چک‌ها معادل 10.6 درصد بوده و این نسبت از نظر مبلغی نیز 15.7 درصد ثبت شده است. به‌علاوه این نسبت‌ها در مقایسه با خرداد سال جاری به‌ترتیب 0.6 واحد درصد و 0.5 واحد درصد افزایش یافته‌اند.

از طرفی، مقایسه آمار چک‌ های برگشتی تیرماه سال جاری با تیرماه 1402 نشان‌دهنده رشد آمار پاس نشدن چک‌ها به میزان 1.8 درصد از نظر تعداد و سه درصد از نظر مبلغ آنهاست.

به این ترتیب، با اوج‌گیری رقم چک‌های برگشتی که از ابتدای سال 1403 آغاز شده است، نسبت تعداد و مبلغ چک های برگشتی به کل چک‌ها در تیرماه امسال، به‌ترتیب به بالاترین رقم در 35 ماه و 51 ماه اخیر رسیدند.

کدام استان‌ها بیشترین چک برگشتی را ثبت کردند؟

بررسی آمار چک‌ها به نفکیک استان‌های کشور از سلطه سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بر مبادله چک‌ها حکایت دارد. طوری که این سه استان به‌ترتیب 30.9 درصد، 10.8 درصد و 7.2 درصد از آمار تعداد چک‌های مبادله‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. به عبارت دیگر حدود نصف کل چک‌ها در این سه استان مبادله شده‌اند. به‌علاوه، با در نظر گرفتن مبلغ چک‌های مبادله‌شده نیز این سه استان 61.5 درصد کل این رقم را تصاحب کرده‌اند.

از سوی دیگر، با ملاک قرار دادن آمار تعداد چک‌های برگشتی سه استان کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی، بیشترین چک برگشتی و استان‌های گیلان، خوزستان و کرمانشاه کمترین چک‌های برگشتی را ثبت کردند.

با در نظر گرفتن مبلغ چک‌های برگشتی نیز خوش‌حساب‌ترین استان‌ها، یزد، خراسان شمالی، قزوین و لرستان بودند و مردم استان‌های البرز، گیلان، خوزستان و بوشهر، کمترین چک برگشتی را ثبت کردند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.