فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۷۱۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در ۱۰ ماه اخیر رسید/ کاهش استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی در بازار شبانه

نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در 10 ماه اخیر رسید/ کاهش استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی در بازار شبانه

نرخ بهره بین بانکی با ثبت رقم 23.69 درصدی در آخرین هفته مردادماه، بالاترین رقم از آبان‌ماه سال گذشته به این سو را ثبت کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

امروز بانک مرکزی با به‌روزرسانی بخش نرخ‌های سود در وبسایت رسمی خود، جدیدترین رقم از نرخ بهره بین بانکی را منتشر کرد. بر این اساس نرخ بهره بازار شبانه با جهشی که در هفته پایانی مردادماه تجربه کرد، به بالاترین سطح خود از آبان‌ماه سال گذشته به این سو رسید. این جهش در حالی رخ داد که میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز نیز کمترین میزان خود از میانه خردادماه را ثبت کرد.

نرخ بهره بین بانکی 05.30

اوج‌گیری نرخ بهره بین بانکی

بررسی جدیدترین گزارش بانک مرکزی از نرخ‌های بهره بازار پول نشان می‌دهد که نرخ بهره بین بانکی پس از آنکه در دو هفته اخیر، روندی صعودی را طی کرد، این هفته نیز به رشد خود ادامه داد و شاهد افزایشی 0.08 واحد درصدی در مقایسه با هفته قبل بود.

به این ترتیب، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به 31 مردادماه به 23.69 درصد رسید که این رقم، قله 10 ماهه نرخ بهره بازار شبانه محسوب می‌شود.

کاهش استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی

صعود نرخ بهره بین بانکی در این هفته پس از آن بود که بانک مرکزی از طریق این بازار، بخشی از وجوه نقد موردنیاز دو بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی را تامین کرد. به این ترتیب، این بانک‌ها هزار و 210 میلیارد تومان از طریق اعتبارگیری قاعده‌مند از بانک مرکزی استقراض کردند که این رقم، حدود سه هزار و 600 میلیارد تومان کمتر از هفته گذشته بود.

از سوی دیگر اما بانک‌ها در همین مدت دو هزار و 210 میلیارد تومان از وام‌های خود از بانک مرکزی را در این مدت تسویه کردند و این رقم به منابع بانک مرکزی بازگشت.

بازار بین بانکی چیست؟

بازار بین بانکی سازوکاری را فراهم می‌کند که بانک‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از آن منابع نقدی مورد نیاز خود را با وام گرفتن از دیگر بانک‌ها جذب کنند. بانک مرکزی نیز گاهی اوقات با مداخله در این بازار و تامین بخشی از نیاز بانک‌ها، سیاست‌های خود در بازار پول را اجرا می‌کنند.

در بازار بین بانکی، بانک‌هایی که در فعالیت روزمره خود دچار کسری وجوه نقد شده‌اند، مبلغ مورد نیاز خود را از بانک‌های دیگر قرض می‌گیرند و این قرض را با نرخ بهره‌ای مشخص که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک قرض‌دهنده پس می‌دهند. از آنجا که مدت این استقراض معمولاً یک روزه است، به بازار بین بانکی بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.