فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۴۸۱

«تجارت‌نیوز» از آمار وام‌های دریافتی کارمندان بانک در سال ۱۴۰۲ گزارش می‌دهد:

هر کارمند بانک‌‌های رسالت و مهر ایران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وام گرفت/ دست‌ود‌ل‌بازی به سبک بانک‌های قرض‌الحسنه

هر کارمند بانک‌‌های رسالت و مهر ایران یک میلیارد و 200 میلیون تومان وام گرفت/ دست‌ود‌ل‌بازی به سبک بانک‌های قرض‌الحسنه

میانگین تسهیلات پرداختی به کارمندان بانک‌ها در سال 1402 معادل 430 میلیون تومان بوده اما این رقم برای کارکنان دو بانک قرض‌الحسنه رسالت و مهر ایران به حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش تجارت نیوز،

پس از جنجال‌هایی که در روزهای گذشته پیرامون پرداخت وام به کارمندان بانک‌ها به‌پا شد، بانک مرکزی داده‌های رسمی از تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به کارکنان، مدیران و اعضای هیات مدیره آنها در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. این دومین بار بود که بانک مرکزی این داده‌ها را به طور عمومی افشا کرد و نخستین بار در سال گذشته و طبق بند ح تبصره 16 قانون بودجه سال 1402، آمارهای مربوط به سال 1401 منتشر شدند.

مطابق گزارش بانک مرکزی، 29 بانک و موسسه اعتباری در سال 1402 به کارکنان، مدیران و اعضای هیات مدیره خود، در مجموع 91 هزار و 598 میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند؛ البته این رقم معادل اصل وام و سود آن است.

داده‌های این گزارش نشان می‌دهند بانک ملت بیشترین وام را به کارمندان خود پرداخت کرده اما میانگین وام‌های دریافتی کارکنان دو بانک قرض‌الحسنه رسالت و مهر ایران، به طرز چشمگیری بیش از سایر بانک‌هاست.

میانگین وام کارمندان

کدام بانک‌ها بیشترین وام را به کارمندان خود پرداخت کردند؟

بررسی داده‌های منتشرشده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که بانک‌ ملت در سال 1402 بیش از 18 هزار و 871 میلیارد تومان تسهیلات به کارمندان خود پرداخت کرده و از این لحاظ در شبکه بانکی کشور پیشتاز است. بانک‌های سپه با 14 هزار و 500 میلیارد تومان و ملی با 9 هزار و 409 میلیارد تومان نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که کمترین تسهیلات به کارمندان از سوی بانک ایران زمین پرداخت شده و این بانک تنها 14 میلیارد تومان وام به کارکنان خود پرداخت کرده است. بانک مشترک ایران و ونزوئلا با 88.5 میلیارد تومان و بانک گردشگری با 121 میلیارد تومان نیز دیگر بانک‌هایی به شمار می‌روند که کمترین تسهیلات را به کارمندان خود داده‌اند.

وام‌های میلیاردی کارمندان بانک‌های قرض‌الحسنه

از آنجا که بانک‌ها در یادداشت‌های توضیحی صورت‌های مالی خود تعداد کارمندان‌شان را منتشر می‌کنند، می‌توان محاسبه کرد کارمندان هر بانک به طور میانگین در سال گذشته چقدر وام گرفته‌اند.

محاسبات تجارت‌نیوز حاکی از آن است که میانگین وام دریافتی هر کارمند بانک در سال 1402 معادل 430 میلیون تومان بوده اما این رقم در بانک‌های مختلف، متفاوت است. بیشترین وام را کارمندان بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و مهر ایران دریافت کرده‌اند طوری که میانگین وام پرداختی به هر کارمند بانک رسالت یک میلیارد و 232 میلیون تومان ثبت شده و این رقم برای بانک مهر ایران به یک میلیارد و 197 میلیون تومان رسیده است. بانک ملت با پرداخت 997 میلیارد تومان وام به هر یک از کارکنان خود نیز در رده سوم قرار گرفته است.

در مقابل اما میانگین وام پرداختی به کارمندان بانک ایران زمین تنها هفت میلیون تومان بوده و این بانک در کنار بانک‌های گردشگری و سرمایه که به طور میانگین به کارکنان خود 106 میلیون تومان و 234 میلیون تومان وام داده‌اند، سه بانک با کمترین وام پرداختی به کارکنان خود بودند.

فرمول محاسبه میانگین تسهیلات اعطایی به کارمندان بانک‌ها

رقم میانگین وام دریافتی کارمندان بانک‌ها، از تقسیم کل وام پرداختی هر بانک به تعداد کارکنان آنها به‌ دست آمده است. از آنجا که تعدادی از بانک‌ها، به‌ویژه بانک‌های دولتی، صورت‌های مالی سال 1402 خود را منتشر نکرده‌اند، در این محاسبات میانگین تعداد کارکنان بانک‌ها در سال 1401 ملاک قرار گرفته‌اند. البته با توجه به اینکه به طور معمول تعداد کارکنان بانک‌ها در طول یک سال تغییر چندانی پیدا نمی‌کند، در نظر گرفتن تعداد کارمندان در سال 1401 مشکل خاصی در محاسبات به وجود نمی‌آورد.

گفتنی است از آنجا که داده‌های سال 1401 برای دو بانک سپه و ایران زمین نیز در دسترس نیست، تعداد کارمندان این بانک‌ها در سال 1400 بررسی شده است.

همچنین بدیهی است بررسی دقیق اینکه هر کارمند بانک چقدر تسهیلات دریافت کرده امکان‌پذیر نیست و ارقام ذکرشده، میانگین این تسهیلات است؛ بنابراین رقم دریافت وام از سوی هر کارمند می‌تواند بیشتر یا کمتر از آن باشد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.