فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۹۶۳

«تجارت‌نیوز» آمار پرداخت وام تا پایان مردادماه را بررسی می‌کند:

کوچ وام های بانکی از بخش تولید به سوی خانوارها/ فقط ۵.۶ درصد از وام‌ها به بخش مسکن رسید

کوچ وام های بانکی از بخش تولید به سوی خانوارها/ فقط 5.6 درصد از وام‌ها به بخش مسکن رسید

در ادامه کاهش سهم بخش تولید از وام های بانکی، تسهیلات پرداختی به این بخش تا پایان مردادماه، 2.7 درصد نسبت به تیرماه کاهش یافت.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی به‌تازگی جدیدترین آمار و ارقام پرداخت تسهیلات از سوی شبکه بانکی کشور را تا پایان مرداد سال جاری به‌روزرسانی کرده و در این گزارش علاوه بر ارقام وام‌های پرداختی، سهم هر بخش از تسهیلات و هدف دریافت آنها نیز مشخص شده است.

با استناد به داده‌های بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در طول مردادماه امسال بیش از 670 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند. این در حالی است که این رقم در تیرماه معادل 480 هزار میلیارد تومان بود و این اختلاف نشان‌دهنده تندتر شدن آهنگ پرداخت تسهیلات از سوی شبکه بانکی است.

وام مرداد

رشد 23.9 درصدی پرداخت وام در 5 ماهه 1403

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که بانک‌ها از ابتدای سال تا پایان مردادماه دو هزار و 265 هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که در دوره مشابه سال 1402 رقم تسهیلاتی پرداختی معادل هزار و 786 میلیارد تومان بود. به این ترتیب، میزان پرداخت وام در پنج‌ماهه امسال، رشدی 23.9 درصدی نسبت به سال گذشته پیدا کرده است.

افزایش سهم خانوار از وام های بانکی ادامه دارد

آمارها نشان می‌دهند در مردادماه امسال، روند افزایش تخصیص تسهیلات بانکی به خانوارها تشدید شده است و سهم بخش تولید از تسهیلات بانکی تنها در طول یک ماه 2.7 درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در پایان مردادماه امسال 75.6 درصد از وام‌های بانکی سهم صاحبان کسب‌وکارهای حقوقی و حقیقی بوده و 24.4 درصد از این تسهیلات به مصرف‌کنندگان نهایی یا به عبارت دیگر، خانوارها اختصاص یافته است. در حالی که سهم تولیدکنندگان و خانواده‌ها از تسهیلات بانکی در پایان تیرماه، به‌ترتیب 78.3 درصد و 21.7 درصد بود.

به نظر می‌رسد علت اصلی حرکت تسهیلات از بخش تولید به سوی خانوارها، تشدید فشارهای دولت و بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت وام‌های تکلیفی از جمله ازدواج، فرزندآوری و مسکن باشد؛ حال آنکه این روند، تامین مالی از طریق شبکه بانکی را برای تولیدکنندگان دشوارتر می‌کند و می‌تواند سبب دردسرهای بیشتر برای بنگاه‌های اقتصادی به منظور تامین سرمایه در گردش و دیگر مصارف شود.

محبوب‌ترین تسهیلات میان خانوارها کدام است؟

با استناد به گزارش بانک مرکزی، از کل 559 هزار میلیارد تومان وام بانکی که تا پایان مردادماه به خانوارها پرداخت شده، وام خرید کالای شخصی با 229 هزار میلیارد تومان، معادل 40.9 درصد، بیشترین سهم را داشته و محبوب‌ترین وام بین خانواده مصرف‌کنندگان نهایی بوده است.                                

تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج و همچنین خرید مسکن نوساز، با اختصاص به‌ترتیب 33.6 درصد، 10.5 درصد و 3.4 درصد از تسهیلات به خود، در رده‌های بعدی قرار دارند.

بانک مرکزی در بخش دیگری از گزارش خود، آمار پرداخت وام‌های خرد زیر 300 میلیون تومان را 583 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. به‌علاوه، بانک‌ها طی پنج‌ماهه امسال 31.5 هزار میلیارد تومان کارت اعتباری نیز به مشتریان خود تخصیص داده‌اند که با احتساب این تسهیلات، سهم بخش خانوار از وام‌ها به 25.4 درصد می‌رسد.

عطش تولیدکنندگان برای وام تامین سرمایه در گردش

بررسی هدف از دریافت تسهیلات در کسب‌وکارها نشان می‌دهد 75.4 درصد از وام‌های این بخش صرف تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی شده و 18.4 درصد از آنها نیز به ایجاد کسب‌وکارهای جدید اختصاص یافته است. 4.9 درصد از تسهیلات پرداختی به بنگاه‌ها تا پایان مردادماه نیز صرف توسعه آنها شده است.

افزون بر آن، بر اساس گزارش بانک مرکزی، بخش صنعت و معدن با جذب 39 درصد از تسهیلات، از این لحاظ پیشتاز بوده است. به علاوه 37.9 درصد از تسهیلات به بخش خدمات، 11.6 درصد به بازرگانی و 5.7 درصد به کشاورزی اختصاص یافت. این در حالی است که بخش مسکن و ساختمان با سهم تنها 5.6 درصدی، کمترین میزان تسهیلات بانکی تا پایان مردادماه را جذب کرد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.