فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۱۶۲

مشکل فعلی در حوزه وام ازدواج از کجا نشات می گیرد؟

مشکل فعلی در حوزه وام ازدواج از کجا نشات می گیرد؟

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان "مشکل فعلی در حوزه وام ازدواج در درون بانک هاست."، گفت: دوشنبه هفته جاری رئیس‌کل بانک مرکزی به‌منظور بررسی مشکلات در تسهیلات خرد و کلان و وام ازدواج و... به مجلس می‌آید.

به گزارش تجارت نیوز،

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات اخیر فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر ارسال نامه به وی درباره مشکلات تأمین اعتبار وام ازدواج، گفت: به‌دلیل اینکه تهران نیستم اطلاع ندارم این نامه به دفتر رسیده است یا خیر.

او به حضور فرزین در جلسه دوشنبه کمیسیون اصل 90 اشاره و تصریح کرد: دوشنبه این هفته رئیس‌کل بانک مرکزی به‌منظور پاسخگویی درباره وضعیت تسهیلات خرد و کلان و سایر پرونده‌های در دست بررسی این کمیسیون به مجلس می‌آید، ‌آنچه مورد تأکید ماست؛ پرداخت به‌موقع تسهیلات تکلیفی در چارچوب قانون و با حفظ ⁧کرامت⁩ به مردم است.

پژمانفر در پاسخ به این سؤال؛ "آیا مشکل فعلی وام ازدواج به‌دلیل عدم منابع و اعتبار کافی است یا کوتاهی بانک‌ها؟" گفت: مشکل در بانک‌هاست و باید حسابرسی دقیق در این حوزه انجام شود.

به گزارش تسنیم، فرزین البته اخیراًً گفته است که برای برچیده شدن صف وام ازدواج و فرزند به بودجه 800همتی نیاز است درحالی که مجموع بودجه وام ازدواج و فرزند برای سال جاری 200 همت است. او از نامه‌نگاری با رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس برای تأمین اعتبار تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج خبر داده و گفته است: انتظارات از نظام بانکی در این بخش فراتر از منابع موجود در شبکه بانکی است و ممکن است دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده در مورد نقدینگی و تورم را دچار مشکل کند.

به‌گفته محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی، در سال جاری 144 همت برای تسهیلات ازدواج پیش‌بینی شده است که با تسهیلات فرزندآوری در مجموع به 200 همت می‌رسد که تا امروز 75.6 همت تسهیلات ازدواج یعنی 53 درصد از کل تسهیلات تکلیفی برای 227 هزار نفر از متقاضیان محقق شده است، با این حال 355 هزار نفر در صف انتظار هستند که منابع 800همتی را می‌طلبد.

با این حساب برای پرداخت وام ازدواج به 355 هزار نفری که در صف هستند و افرادی که تا پایان سال به این لیست اضافه خواهند شد، 800 همت منابع نیاز است، اما بانک مرکزی می‌گوید: دست بانک‌ها خالی است و منابع کافی برای پرداخت این تسهیلات وجود ندارد.

مبلغ وام ازدواج 1403 با توجه به سن متقاضیان بین 300 تا 350 میلیون تومان است و به زوجین کمک می‌کند که بتوانند برخی از هزینه‌های ابتدایی برای تشکیل زندگی مشترک خود را تأمین کنند.

طی روزهای اخیر و همزمان با حواشی وام 91.5همتی بانک‌ها به کارمندان خود و در عین حال افشای پاداش‌های کلان و حق‌الجلسه‌های چندمیلیونی مدیران و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها، انتقادات به نظام بانکی مخصوصاً در حوزه پرداخت تسهیلات به مردم و جوانان بیشتر از قبل شده است.

گلایه به‌حق مردم و جوانان این است که چرا بانک‌ها بدون وثایق رایج و سخت‌گیری‌های مرسوم به خودشان وام‌های کلان و میلیاردی می‌دهند ولی موقع پرداخت وام 300میلیونی ازدواج سخت‌ترین وثایق را می‌خواهند! متقاضیان وام ازدواج و فرزند باید چند ماه در صف منتظر بمانند تا نهایتاً به شعب معرفی شوند و چند ماه هم بعد از معرفی به شعبه باید در گیرودار تکمیل پرونده و معرفی ضامن و وثایق و... باشند.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.