فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۵۰۳

«تجارت‌نیوز» آمار و ارقام صنعت بیمه در پایان مردادماه را بررسی می‌کند:

جهش ۳۲۰ درصدی صدور بیمه درمان/ شرکت‌های بیمه ۸۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کردند

جهش 320 درصدی صدور بیمه درمان/ شرکت‌های بیمه 80 هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کردند

رقم حق بیمه‌های تولیدی و خسارت‌های پرداختی در صنعت بیمه به‌ترتیب 65.5 و 50.8 درصد رشد کرد و رشته بیمه درمان، بیشترین تاثیر را در این جهش برجا گذاشت.

به گزارش تجارت نیوز،

شرکت بیمه ایران که به صورت ماهانه گزارشی از عملکرد صنعت بیمه ایران منتشر می‌کند، در جدیدترین گزارش خود به آمار و ارقام مهم بیمه‌ای کشور تا پایان مردادماه سال جاری پرداخته است. داده‌های منتشرشده از سوی بیمه مرکزی که از خوداظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب جمع‌آوری شده‌اند حاکی از آن است که تعداد بیمه‌نامه‌های صادره از سمت شرکت‌های بیمه کشور در پنج‌ماهه ابتدایی سال، 11.1 درصد بیشتر از سال قبل بوده اما تعداد خسارت‌های پرداختی آنها نیز با رشد 14.7 درصدی همراه شده است.

افزون بر آن، بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت بیمه ایران، به عنوان تنها شرکت دولتی فعال در صنعت بیمه کشور، 18.3 درصد از حق بیمه‌های تولیدی و 23.5 درصد از خسارت‌های پرداختی را به خود اختصاص داده است.

صمعت بیمه مرداد

تعداد بیمه‌نامه‌های صادرشده در رشته درمان 319.8 درصد رشد کرد

آمار و ارقامی که بیمه مرکزی منتشر کرده نشان می‌دهند شرکت‌های بیمه از ابتدای سال 1403 تا پایان مردادماه بالغ بر 31.7 میلیون فقره بیمه‌نامه جدید صادر کرده‌اند که ارزش ریالی آنها به بیش از 184.5 هزار میلیارد تومان می‌رسد. به این ترتیب، ارزش حق بیمه‌های تولیدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشدی 65.5 درصدی پیدا کرده است.

دو رشته بیمه‌ای درمان و حوادث، عوامل اصلی رشد تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در بازه زمانی بررسی‌شده بوده‌اند. زیرا این دو رشته که در مجموع 9.2 درصد از بازار بیمه را تصاحب کرده‌اند، نرخ رشد به‌ترتیب 319.8 درصدی و 31.4 درصدی را شاهد بوده‌اند.

با در نظر گرفتن مبلغ حق بیمه‌های تولیدی اما رشته‌‌های بیمه درمان و زندگی با 46.5 درصد و 11.8 درصد سهم از حق بیمه و رشد به‌ترتیب 92.9 درصد و 68.6 درصدی، عوامل اصلی رشد مبلغ حق بیمه‌های تولید شده بودند.

شرکت‌های بیمه چقدر خسارت پرداخت کردند؟

در سوی دیگر صنعت بیمه اما شرکت‌ها 32.8 میلیون فقره خسارت پرداخت کرده‌اند. به این ترتیب رقم پرداختی بیمه‌گران به بیمه‌گذاران با رشد 50.8 درصدی نسبت به پایان مرداد سال گذشته، در پنج‌ماهه امسال به 80.1 هزار میلیارد تومان رسید.

رشته بیمه درمان که سهمی 92.8 درصدی از تعداد خسارت‌های پرداختی صنعت بیمه دارد، با رشد 15 درصدی تعداد موارد پرداختی، بیشترین تاثیر را در رشد تعداد خسارات داشت. رشد 22.2 درصدی رشته بیمه زندگی با سهم 3.5 درصدی از کل تعداد موارد خسارت پرداختی نیز سهم قابل توجهی در رشد 14.7 درصدی تعداد خسارت صنعت بیمه داشت.

بخش عمده رشد 50.8 درصدی مبلغ خسارت‌های پرداختی نیز ناشی از عملکرد رشته‌های درمان، بدنه اتومبیل، حوادث راننده و آتش‌سوزی بود که مجموع 58.9 درصد از بازار را به خود اختصاص می‌دهند.

چرا سهم بیمه درمان از بازار بیمه افزایش یافت؟

همان‌طور که پیشتر ذکر شد، رشته بیمه درمان بیشترین نقش را در رشد بالای حق بیمه‌ها و خسارت‌های پرداختی در پنج‌ماهه امسال را ایفا کرده است. شرکت بیمه مرکزی برای توضیح علت این موضوع، در گزارش خود تاکید کرده افزایش سهم بیمه درمان در بازار بیمه، به دلیل دریافت حق بیمه بابت تمدید قراردادهای بزرگ درمان گروهی شرکت‌های بیمه دی، دانا و ملت با بنیاد شهید در اردیبهشت‌ماه و وزارت آموزش و پرورش و صندوق بازنشستگی کشوری در خردادماه بوده است.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.