فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۶۴۷۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بازگشت آرامش به بازار باز/ نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۷ درصد افزایش یافت

بازگشت آرامش به بازار باز/ نرخ بهره بین بانکی به 23.7 درصد افزایش یافت

با وجود افت تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز، رقم استقراض بانک‌ها در بازار شبانه افزایش یافت و نرخ بهره بین بانکی نیز در آستانه سقف تاریخی خود قرار گرفت.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی هر هفته با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، عملکرد خود در بازار باز و بازار بین بانکی را تشریح می‌کند. جدیدترین گزارش بانک مرکزی نیز وضعیت بازار باز در 26 شهریورماه امسال و همچنین بازار بین بانکی در هفته پایانی تابستان را مورد بررسی قرار داده است.

بر این اساس، رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز که در هفته سوم شهریورماه با جهشی شدید مواجه شده بود، در هفته‌ای که گذشت، بار دیگر تعدیل شد. همچنین آخرین به‌روزرسانی بانک مرکزی از نرخ بهره بین بانکی، از صعود این نرخ، پس از افت در هفته قبل حکایت دارد.

بازار باز 06.26

کاهش 90 درصدی تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز

بانک مرکزی در روز 26 شهریورماه، بیست و چهارمین حراج بازار باز در سال جاری را برگزار کرد که 9 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در آن شرکت کردند. در این حراج بازار باز، مجموعاً 34 هزار میلیارد تومان سفارش به بانک مرکزی ارسال شد که 3.5 هزار میلیارد تومان از این سفارش‌ها با سررسید هفت‌روزه و 30.5 هزار میلیارد تومان نیز با سررسید 14 روزه بودند. گفتنی است حداقل نرخ توافق بازخرید در بازار باز این هفته نیز همچون هفته‌های قبل، 23 روزه بود.

در سوی دیگر این بازار اما بانک مرکزی تنها هزار میلیارد تومان از سفارش‌های با سررسید هفت‌روزه و 22.4 هزار میلیارد تومان از سفارش‌ها با سررسید 14 روزه را پذیرفت تا رقم کل تزریق پول در بازار باز این هفته به 23.4 هزار میلیارد تومان برسد.

این در حالی است که در عملیات بازار باز 19 شهریورماه، بانک‌ها بیش از 221 هزار میلیارد تومان سفارش ارسال کردند که بانک مرکزی همه آنها را پذیرفت. به این ترتیب رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز این هفته، با کاهش حدود 90 درصدی نسبت به هفته قبل مواجه شد.

همچنین این هفته 20.3 هزار میلیارد تومان از استقراض‌های شبکه بانکی از بانک مرکزی در بازار باز سررسید و این مبلغ تسویه شد. به این ترتیب مجموع سفارش‌های تسویه‌نشده در پایان این هفته به 270 هزار میلیارد تومان رسید.

نرخ بهره بین بانکی 0.02 واحد درصد رشد کرد

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف بازار باز که میزان تزریق پول بانک مرکزی در مقایسه با هفته قبل کاهش چشمگیری پیدا کرد، رقم وام‌دهی بانک مرکزی در بازار بین بانکی در هفته پایانی شهریورماه صعودی شد.

بانک مرکزی در این هفته 18 هزار و 220 میلیارد تومان پول از طریق بازار بین بانکی و اعتباردهی قاعده‌مند به بانک‌ها وام داد. این در حالی بود که این رقم در هفته قبل از آن معادل چهار هزار و 850 میلیارد تومان ثبت شده بود. شایان ذکر است ارزش وام‌های تسویه‌شده در بازار این هفته نیز معادل 19 هزار و 880 میلیارد تومان بود و این مبلغ به منابع بانک مرکزی بازگشت.

در پی این معاملات بین بانک‌ها و بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی که از دومین هفته مردادماه روندی صعودی را آغاز کرده بود، پس از توقف در هفته منتهی به 21 شهریورماه، در هفته‌ای که گذشت به صعود خود ادامه داد و با رشدی 0.02 واحد درصدی، رقم 23.7 درصد را ثبت کرد. به این ترتیب، نرخ مذکور حالا تنها 0.01 واحد درصد با سقف تاریخی خود در 23.71 درصد فاصله دارد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.