فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۷۵۷۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بسط پول در بازار باز به حداقل رسید/ بانک‌ها تنها ۸.۲ همت از بانک مرکزی وام گرفتند

بسط پول در بازار باز به حداقل رسید/ بانک‌ها تنها 8.2 همت از بانک مرکزی وام گرفتند

تشدید سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در بازار باز و بین بانکی باعث شد تزریق پول در این دو بازار به ترتیب 3.8 همت و 4.4 همت باشد که از افتی قابل توجه نسبت به هفته‌های گذشته حکایت دارد.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی در ادامه روند هفتگی ارائه گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، روز گذشته گزارش خود از وضعیت بازار باز و بازار بین بانکی  در هفته جاری را منتشر کرد. بر اساس گزارش مذکور، بانک مرکزی در ادامه سیاست‌های انقباضی خود، بار دیگر بسط پول در بازار باز را محدود کرد تا رقم انجام توافق بازخرید در بازار باز این هفته، به کمترین میزان در تاریخ این عملیات برسد. سیاست بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز به همین ترتیب بود و رقم تزریق پول بانک مرکزی در این بازار نیز نسبت به هفته‌های قبل کاهش یافت.

بازار باز 07.02

کاهش 10 هزار میلیارد تومانی سفارش‌های ارسالی در بازار باز

روز دوم مهرماه، بیست و پنجمین حراج عملیات بازار باز بانک مرکزی در سال جاری برگزار شد و هشت بانک و موسسه اعتباری غیربانکی با شرکت در این حراج، تلاش کردند تا بخشی از نیاز خود به وجوه نقد را بر طرف کنند. این بانک‌ها و موسسات اعتباری برای جذب منابع نقدی، سفارش‌های خود که مجموع رقم آنها به 23 هزار و 520 میلیارد تومان می‌رسید را به بانک مرکزی ارسال کردند. به این ترتیب، رقم سفارش‌های ارسال شده در بازار باز این هفته با کاهشی حدود 10 هزار میلیارد تومانی نسبت به هفته قبل مواجه شد.

نکته قابل توجه در مورد سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز این هفته آن بود که بر خلاف هفته‌های قبل، همه سفارش‌ها با مدت توافق بازخرید هفت روزه به بانک مرکزی رسید و دیگر خبری از سررسید طولانی مدت برای این سفارش‌ها نبود. حداقل نرخ توافق بازخرید اما همچنان در سطح 23 درصد باقی ماند.

خالص وام‌دهی بانک مرکزی در بازار باز منفی شد

در سوی دیگر بازار باز، بانک مرکزی بخش عمده سفارش‌های ارسالی بانک‌ها را نپذیرفت و با وجود دریافت 23 هزار و 520 میلیارد تومان تقاضای ریپو، تنها سه هزار و 820 میلیارد تومان به بانک‌ها وام داد؛ رقمی که کمترین میزان ثبت شده در تاریخ عملیات بازار باز بانک مرکزی به حساب می‌آید. این در حالیست که در همین مدت 9 هزار و 400 میلیارد تومان از توافق‌های بازخرید در حراج‌های قبلی بازار باز سررسید شد تا خالص وام‌دهی بانک مرکزی در بازار باز این هفته منفی شود.

لازم به ذکر است که بر اساس گزارش بانک مرکزی، بانک‌ها همچنان 265 هزار میلیارد تومان از توافق‌های بازخرید در هفته‌های قبل را تسویه نکردند و باید این مبلغ را در هفته‌های آینده و در زمان سررسید آنها به بانک مرکزی بازگردانند.

تزریق پول در بازار بین بانکی به 4.4 همت رسید

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی مربوط به بازار بین بانکی هفته منتهی  به دوم مهر ماه است. مطابق داده‌های این گزارش، در هفته مورد بررسی تنها دو بانک در بازار بین بانکی از منابع بانک مرکزی استفاده کردند و چهار هزار و 410 میلیارد تومان وام گرفتند که دو هزار و  870 میلیارد تومان از این مبلغ نیز در همین هفته تسویه شد. این در حالیست که در  هفته قبل، رقم وام‌دهی بانک مرکزی در بازار بین بانکی حدود 19 هزار و 900 میلیارد تومان بود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.