فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۳۳۸

ریشه ناترازی بانک‌ها چیست؟

ریشه ناترازی بانک‌ها چیست؟

در سال‌ها و ماه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری درباره ناترازی‌ها صحبت می‌شود. یکی از مهم‌ترین ناترازی‌ها، ناترازی شبکه بانکی است.

به گزارش تجارت نیوز،

پوریا فتحعلی پژوهشگر اقتصادی معتقد است، ناترازی شبکه بانکی ناشی از مجموعه‌ای از ناترازی‌های اقتصادی و مالی است که این مجموعه ناترازی به نوعی به شبکه بانکی منتقل شده‌اند.

او توضیح می‌دهد که برای بررسی عملکرد شبکه بانکی باید دقت شود که بیرون از بانک چه اتفاقاتی در حال وقوع است و ناترازی‌ در سایر بخش‌ها چگونه به نظام بانکی منتقل می‌شود. با بررسی اجزای ترازنامه و وضعیت صورت‌های مالی بانک‌ها می‌توانیم تا حدی به این پرسش که چرا بانک‌ها ناتراز شده‌اند پاسخ دهیم.

فتحعلی به بررسی‌هایی اشاره می‌کند که در سال ۱۴۰۰ بر روی اجزای ترازنامه و صورت‌های مالی بانک‌ها انجام شده و می‌گوید: مجموع دارایی‌های شبکه بانکی در انتهای سال ۱۴۰۰ رقمی حدود ۵ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده. با بررسی تمامی این دارایی‌ها که بیانگر وضعیت خلق پول کشور هستند، به نقشه ترازنامه شبکه بانکی رسیدیم. در این نقشه رقم بدهی حاکمیت، تسهیلات خرد، تسهیلات کسب و کارهای متوسط و ... بررسی شده.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه در بدهی حاکمیت چند قلم اساسی مشاهده می‌شود، که موضوع ناترازی‌های انرژی و نقش این ناترازی‌ها در ایجاد ناترازی در شبکه بانکی یکی از آنهاست، توضیح می‌دهد که ناترازی‌های ناشی از ناترازی‌های مالی شرکت‌های دولتی حوزه انرژی قابل توجه است.

فتحعلی یادآوری می‌کند: وضعیت نامناسب مالی کشور در حوزه انرژی به قدری بغرنج شده که شرکت‌های دولتی بزرگ مجبور به استقراض از نظام بانکی شدند.

منبع : اکو ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.