فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۲۹۰

«تجارت‌نیوز» از عملکرد صنعت بیمه در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ گزارش می‌دهد:

رقم خسارت‌های پرداختی از سوی شرکت های بیمه ۵۵ درصد رشد کرد

بیمه‌های درمان و زندگی بیشترین نقش را در رشد حق بیمه‌ها و خسارت‌های پرداختی ایفا کردند

رقم خسارت‌های پرداختی از سوی شرکت های بیمه 55 درصد رشد کرد

شرکت های بیمه در نیمه نخست سال جاری 216 همت حق بیمه جدید صادر کردند و 98 همت خسارت دادند. به این ترتیب، نسبت خسارت به 45.3 درصد افزایش یافت.

به گزارش تجارت نیوز،

بیمه مرکزی ایران که هر ماه آخرین وضعیت صنعت بیمه ایران و شاخص‌های مهم آن را با انتشار گزارشی تحلیلی بررسی می‌کند، در جدیدترین گزارش خود، آمار و ارقام بیمه‌ای کشور را تا پایان نیمه نخست سال مورد بررسی قرار داده است. با استناد به داده‌های این گزارش، رقم رشد تعداد و ارزش ریالی بیمه‌نامه‌های صادرشده، در مقایسه با ماه‌های قبل کاهش یافته اما شدت پرداخت خسارت از سوی شرکت‌های بیمه افزایش پیدا کرده و این روند، رشد نسبت خسارت، به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های صنعت بیمه را در پی داشته است.

عملکرد شرکت های بیمه 6 ماهه 1403

رشد 9.7 درصدی تقاضا برای صدور بیمه‌نامه

با استناد به داده‌های بیمه مرکزی، در 6 ماه ابتدایی سال جاری، تقاضا برای صدور بیمه‌نامه رشدی 9.7 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته پیدا کرد و در این مدت، 38.7 میلیون فقره بیمه‌نامه جدید صادر شد. ارزش این بیمه‌نامه‌های جدید نیز معادل 216.8 هزار میلیارد تومان رقم خورد که این رقم، 59.7 درصد بیش از ۶ماهه ابتدایی سال گذشته بود. شایان ذکر است رقم رشد تعداد و ارزش بیمه‌نامه‌های جدید در پایان مردادماه امسال، به‌ترتیب معادل 11.1 درصد و 65.5 درصد ثبت شده بود.

بخش عمده رشد حق بیمه‌های تولیدی در نیمه نخست امسال، ناشی از عملکرد شرکت‌های بیمه در صدور بیمه‌نامه‌های درمان و زندگی بود؛ چراکه این دو رشته بیمه‌ای که به‌ترتیب 43.7 درصد و 12.4 درصد از بازار بیمه را به خود اختصاص دادند، در بازه زمانی بررسی‌شده، رشدی به‌ترتیب 84.9 درصد و 68.1 درصدی در حق بیمه‌های تولیدی پیدا کردند. 

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت بیمه ایران، به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی کشور، سهمی 18.9 درصدی از حق بیمه‌های تولیدی داشته و شرکت‌های بیمه خصوصی، 81.1 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

تشدید رشد خسارت‌های پرداختی شرکت های بیمه 

بررسی وضعیت صنعت بیمه کشور در ۶ماهه امسال حاکی از آن است که شرکت‌های بیمه در این مدت بیش از 98.2 هزار میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که این رقم 54.7 درصد بیشتر از خسارت‌های پرداختی در ۶ماهه سال گذشته بود. همچنین این مبلغ در قالب 45.3 میلیون فقره خسارت به خریداران بیمه پرداخت شد که از رشد 15 درصدی تعداد خسارات در این مدت حکایت دارد.

این در حالی است که رقم تعداد خسارت‌های پرداختی و مبلغ آنها در پنج‌ماهه امسال، در مقایسه با سال قبل 50.8 درصد و 14.7 درصد رشد کرده بود که مقایسه این ارقام با داده‌های شهریورماه، از تشدید خسارت‌های تحمیل‌شده بر صنعت بیمه خبر می‌دهد.

بیمه‌های درمان و زندگی، همچون حق بیمه‌های تولیدی، بیشترین نقش را در رشد 50.8 درصدی خسارت‌های پرداختی شرکت‌های بیمه ایفا کردند. زیرا این دو رشته بیمه‌ای که به‌ترتیب 43.8 درصد و 10 درصد از کل خسارت‌های صنعت بیمه را به خود اختصاص داده‌اند، در نیمه اول سال جاری رشد به‌ترتیب 60.3 درصد و 68.2 درصدی خسارت‌های پرداختی را تجربه کردند.

نسبت خسارت به 45.3 درصد رسید

بخش دیگری از گزارش بیمه مرکزی به داده‌های نسبت خسارت پرداخته است. نسبت خسارت یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بیمه‌ای به شمار می‌رود که نشان می‌دهد چه میزان از حق بیمه‌‌‌های دریافتی شرکت‌های بیمه، در قالب خسارت به بیمه‌‌‌گذاران برگشت داده‌‌‌ شده یا خواهد شد.

داده‌های بیمه مرکزی از نسبت خسارت نشان می‌دهند این نسبت در مقایسه با ۶ماهه سال گذشته 1.5 واحد درصد کاهش یافته اما در مقایسه با مردادماه امسال، 1.9 درصد رشد کرده و رقم 45.3 درصد را به ثبت رسانده است. این در حالی است که چهار رشته بیمه‌ای اعتبار با 129.1 درصد، بدنه اتومبیل با 83.7 درصد، شخص ثالث با 53.3 درصد و درمان با 45.3 درصد، نسبت خسارتی بالاتر از میانگین بازار بیمه داشتند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.