فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۷۷۵

«تجارت‌نیوز» از آمار مانده تسهیلات اشخاص مرتبط بانک‌ها در پایان تابستان گزارش می‌دهد:

ریخت و پاش ۱۳۸ هزار میلیارد تومانی بانک آینده برای خودی‌ها

مانده تسهیلات بانک‌ها به اشخاص مرتبط به ۳۰۹ هزار میلیارد تومان رسید

ریخت و پاش 138 هزار میلیارد تومانی بانک آینده برای خودی‌ها

رقم مانده تسهیلات بانک‌ها به اشخاص مرتبط در پایان شهریور 309 هزار و 212 میلیارد تومان بود که بانک آینده به‌تنهایی 44 درصد از این مبلغ را به خود اختصاص داد.

به گزارش تجارت نیوز،

روز گذشته، بانک مرکزی جدیدترین گزارش خود از وضعیت تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط بانک‌ها را منتشر کرد. انتشار این آمار از سال 1402 و بر اساس تکلیف قانون بودجه آن سال بر بانک مرکزی آغاز شد و از آن پس، داده‌های مربوط به تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به اشخاص مرتبط با آنها، به صورت فصلی به‌روزرسانی می‌شود.

آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد مانده تسهیلات پرداختی 22 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی کشور به افراد مرتبط با آنها، در پایان شهریورماه رقم 309 هزار و 212 میلیارد تومان را ثبت کرده است. مقایسه این رقم با گزارش بهار امسال حاکی از آن است که مانده تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به اشخاص مرتبط در طول تابستان سال جاری 37 هزار و 143 میلیارد تومان، معادل 13.6 درصد افزایش یافته است.

وام اشخاص مرتبط شهریور 1403

ایران مال همچنان وام‌های بانک آینده را می‌بلعد

بانک مرکزی در گزارش خود، داده‌های تسهیلات پرداختی به اشخاص مرتبط 27 بانک و موسسه اعتباری را در دسترس عموم قرار داده است. در این میان، پنج بانک سرمایه، ایران و ونزوئلا، صنعت و معدن، توسعه تعاون و پست بانک ایران، وامی به خودی‌ها پرداخت نکرده‌اند.

از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد بالغ بر 44 درصد از کل رقمی که 22 بانک دیگر به اشخاص مرتبط با خود وام داده‌اند، مربوط به تنها یک بانک است: بانک آینده که به لطف چاه ویل ایران مال، دارای 137 هزار و 886 میلیارد تومان مانده تسهیلات به اشخاص مرتبط است و با اختلافی چشمگیر نسبت به باقی بانک‌ها، در صدر وام‌دهندگان به خودی‌ها قرار دارد. گفتنی است بیش از 56 هزار میلیارد تومان از مانده تسهیلات پرداختی بانک آینده به شرکت توسعه بین‌الملل ایران مال اختصاص یافته است.

این در حالی است که تسویه نشدن وام‌های پرداختی بانک‌ آینده باعث شده مانده تسهیلات این بانک به اشخاص مرتبط آن به‌ طور فزاینده‌ای افزایش یابد. به نحوی که این رقم تنها در طول سه ماه تابستان، 51 هزار و 568 میلیارد تومان، معادل حدود 60 درصد، رشد کرده است. 

کدام بانک‌ها کمترین وام را به خودی‌ها پرداخت کردند؟

طبق گزارش بانک مرکزی، پس از بانک آینده، دو بانک شهر و گردشگری دارای بیشترین مانده تسهیلات پرداختی به خودی‌ها هستند. طوری که این رقم برای بانک شهر معادل 32 هزار و 750 میلیارد تومان و برای بانک گردشگری برابر با 26 هزار و 656 میلیارد تومان ثبت شده‌ است.

از سوی دیگر اما کمترین تسهیلات پرداختی به اشخاص مرتبط با رقم 110 میلیارد تومانی به بانک مسکن اختصاص دارد. بانک‌های خاورمیانه با 290 میلیارد تومان و توسعه صادرات با 319 میلیارد تومان نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اشخاص مرتبط بانک‌ها چه کسانی هستند؟

بر اساس آیین‌نامه تسهیلات و اشخاص مرتبط مصوب سال 1389 اشخاص مرتبط بانک‌ها، افراد حقیقی و حقوقی هستند که به‌ واسطه مالکیت، مدیریت یا نظارت بتوانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تصمیم‌گیری‌های بانک یا موسسه اعتباری، اعمال کنترل کنند یا نفوذ قابل توجهی داشته باشند؛ به طوری که بانک را به منبع تامین مالی ترجیحی خود تبدیل کنند.

همچنین مدیران بانک‌ها، حسابرس مستقل و بازرس قانونی، سهامداران حقیقی بالای یک درصد و بستگان درجه اول تا سوم آنها نیز اشخاص مرتبط به بانک به شمار می‌روند. افزون بر آن اشخاص حقوقی مربوط به بانک نیز در ذیل اشخاص مرتبط قرار می‌گیرند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.