خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۲۸۳۱

تناقض در رویکرد وزیر اقتصاد و بانک مرکزی در کاهش نرخ سود

تناقض در رویکرد وزیر اقتصاد و بانک مرکزی در کاهش نرخ سود

​اخیرا وزیر اقتصاد گفته است که نرخ سود بانکی فعلی قابل تحمل نیست و باید کاهش پیدا کند؛ این در حالی است که پیش از این بانک مرکزی شرط کاهش نرخ سود را بازگشت تورم به کانال تورم بلند مدت ۲۰ تا ۲۵ درصد تعیین کرده بود.

به گزارش تجارت نیوز،

چندی قبل محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی سیاست‌های کلی خود را اعلام کرده است، گفت: براساس هدفگذاری انجام شده، رشد نقدینگی را 23 درصد(با نوسان 2 درصدی) و تورم نقطه به نقطه را در کانال 20 درصد تعیین کردیم. همچنین به دنبال ایجاد تغییراتی در نرخ ذخیره قانونی هستیم. اگر بتوانیم در کنترل نرخ تورم موفق شویم حتماً باید در نرخ‌های سود نیز بازنگری کنیم تا بتوانیم نرخ‌های پایین‌تری را تجربه کنیم.

لازم به ذکر است، نرخ تورم بلند مدت ایران 20 تا 25 درصد بوده است اما در طی چند سال اخیر وارد کانال بالاتری شده است به طوری که در این بازه زمانی نرخ‌های تورمی حتی بیش از 40 درصد را نیز تجربه کردیم. اظهارات رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد که تلاش‌ها براین است تا حداقل تورم به کانال بلند مدت اقتصاد ایران بازگردد.

با این حال، طی چند روز گذشته عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در حیاط هیئت دولت در خصوص کاهش نرخ سود بانکی گفته است که، نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند و نرخ‌های فعلی قابل تحمل نیست. نظر وزارت اقتصاد و البته بانک مرکزی این است که به تدریج نرخ سود را کاهش دهند.

این اظهارات همتی در حالی مطرح شده است که رئیس کل بانک مرکزی شرط کاهش نرخ سود بانکی را موفقیت در کنترل تورم و بازگشت آن به کانال تورم بلند مدت که بین 20 تا 25 درصد است تعیین کرد. با این حال خبری از توجه به این الزام در صحبت‌های وزیر اقتصاد نبود.

احتمال ایجاد شوک تورمی جدید با کاهش نرخ سود پیش از کنترل تورم

باید به این نکته توجه داشت که در صورتی که پیش از کنترل تورم شاهد کاهش نرخ سود بانکی باشیم، احتمال تشدید شرایط تورمی به وجود خواهد آمد. علت نیز خروج پول از بانک‌ها و ورود آن به بازارهای دیگر است.

برخی کارشناسان اقتصادی نیز با انتقاد از تناقض در اظهارات وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی گفته‌اند که مردم حق دارند نسبت به تبعات تورمی این تصمیمات اطلاع داشته باشند.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار