فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۳۰۶۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رسوب ۶۵ درصد از سپرده های بانکی کشور در ۳ استان

بیشترین و کمترین وام در کدام استان‌ها پرداخت می‌شود؟

رسوب 65 درصد از سپرده های بانکی کشور در 3 استان

رقم مانده سپرده‌ های بانکی در پایان مردادماه به 10,689 هزار میلیارد تومان رسید که بیش از هفت هزار میلیارد تومان از این مبلغ، در شعب بانکی سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی سپرده‌گذاری شده‌ است.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی اخیراً جدیدترین آمار و ارقام از مانده سپرده‌ها و تسهیلات تا پایان مرداد 1403 را پس از تاخیری طولانی منتشر کرده است. در گزارش بانک مرکزی، آخرین داده‌ها از مانده وام بانکی و سپرده‌های جذب‌شده از سوی بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی، به تفکیک استان‌ها ارائه شده است.

بررسی این گزارش نشان می‌دهد دفاتر بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران قرار دارد و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایتخت انجام می‌شود، آمار مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانکی در تهران اختلاف شدیدی با سایر استان‌ها دارد؛ به طوری که شعب بانک‌ها در تهران 60 درصد از مانده سپرده‌ها و 57 درصد از مانده تسهیلات در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

رقم مانده سپرده های بانکی به تفکیک استان

رشد 38.5 درصدی سپرده های بانکی در پایان مردادماه

با استناد به گزارش بانک مرکزی، رقم مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها در پایان مردادماه امسال به رقم هشت هزار و 325 هزار میلیارد تومان رسید که این رقم در مقایسه با تیرماه امسال معادل 2.2 درصد و نسبت به مرداد سال گذشته 37.9 درصد افزایش پیدا کرد.

از سوی دیگر، رقم مانده سپرده‌ها در بانک‌های کل کشور نیز با به‌ترتیب 2.2 درصد و 38.5 درصد رشد در مقایسه با تیرماه سال جاری و مرداد سال 1402 در پایان مردادماه به 10 هزار و 925 میلیارد تومان رسید.

کدام استان‌ها کمترین تسهیلات را دریافت کردند؟

طبق داده‌های بانک مرکزی از وضعیت مانده تسهیلات در پایان مردادماه به تفکیک استان‌ها، پایتخت‌نشینان با رقم پنج هزار و 41 هزار میلیارد تومانی، بیشترین مانده تسهیلات جاری و غیرجاری را به خود اختصاص دادند و استان‌های اصفهان و خراسان رضوی با ارقام به‌ترتیب 334 هزار میلیارد تومان و 267 هزار میلیارد تومانی، کمترین مانده تسهیلات را ثبت کردند. این در حالی است که ‌دو استان کهگیلویه و بویراحمد و ایلام، به همراه مناطق آزاد، دارای کمترین میزان مانده تسهیلات در بانک‌ها بودند.

پیشتازی تهران، اصفهان و خراسان رضوی در سپرده‌گذاری در بانک‌ها

از سوی دیگر، بررسی آمارهای مانده سپرده های بانکی نیز از پیشتازی سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی حکایت دارد. طوری که این استان‌ها با ثبت مانده سپرده‌های به‌ترتیب 6 هزار و 229 هزار میلیارد تومان، 506 هزار میلیارد تومان و 424 هزار میلیارد تومانی، در مجموع بیش از 65.5 درصد کل مانده‌ سپرده‌های کشور را تصاحب کردند. بانک‌های استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، با 30 هزار میلیارد تومان، خراسان شمالی با 35 هزار میلیارد تومان و ایلام با 36 هزار میلیارد تومان نیز کمترین سپرده‌ها را در خود جای دادند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار