فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۹۱۷

نفتا پرفروش‌ترین کالای رینگ داخل/ معامله گاز مایع صادراتی پالایش نفت تبریز با رقابت ۱.۲ درصدی

نفتا پرفروش‌ترین کالای رینگ داخل/ معامله گاز مایع صادراتی پالایش نفت تبریز با رقابت ۱.۲ درصدی

طی روز یکشنبه دهم تیر ماه عرضه نفتا در رینگ داخلی و گاز مایع در رینگ بین‌الملل با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه شدند. این در حالی بود که تابلو مشتقه برق بورس انرژی نیز با رشد در حجم و ارزش معاملات مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ارزش معاملات روزانه ثبت‌شده در این بازار طی روز یکشنبه دهم تیر ماه به ۵ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال رسید؛ از این میزان برابر ۲ هزار و ۲۰۹ میلیارد ریال مربوط به فروش برق سلف در تابلو مشتقه و برق سبز در تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی ایران بود.

بررسی داده‌های معاملاتی بورس انرژی ایران برای روز دهم تیر ماه از فروش یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون کیلووات ساعت برق سلف طی ۱۲۸ معامله در تابلو مشتقه بورس انرژی ایران حکایت دارد. به این ترتیب در حالی‌که نیروگاه‌های برق برابر ۷ میلیون و ۵۵۹ هزار کیلووات ساعت برق را در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه از طریق تابلو برق سلف به فروش رساندند، ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال در این تابلو رقم خورد. 

همچنین طی دومین روز از هفته ۱۰ معامله برق سبز سلف در تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی ایران نیز به ثبت رسید که طی آن ۹۱۴ هزار کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۵۹ هزار میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

نفتای پالایش نفت تهران در صدر فروش‌های رینگ داخلی

طی روز یکشنبه دهم تیر ماه بالغ بر ۶ هزار و ۱۴۳ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت و ارزش ریالی برابر هزار و ۵۷۹ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. در این روز شرکت پالایش نفت تهران نسبت به عرضه ۵ هزار تن نفتای سنگین با قیمت پایه‌ای برابر ۲۴۲ هزار و ۶۲۰ ریال به ازای هر کیلوگرم اقدام کرد؛ برای این محصول تقاضایی معادل حجم عرضه در بازار به ثبت رسید و در نهایت نیز کل محصول با نرخ پایه به فروش رفت و ارزش ریالی برابر هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد.

رقابت، نرخ فروش گاز مایع صادراتی را ۱.۲ درصد گران کرد

بررسی داده‌های معاملاتی رینگ بین‌الملل بورس انرژی در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی از فروش ۷ هزار و ۵۰۰ تن محصول در این تابلو و ثبت ارزش ریالی برابر هزار و ۳۴۴ میلیارد ریال حکایت دارد. شرکت پالایش نفت تبریز در روز دهم تیر ماه بالغ بر ۴ هزار و ۵۰چ تن گاز مایع را با قیمت پایه‌ای برابر ۴۰۵ دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی برابر ۹ هزار تن به ثبت رسید. رقابت میان متقاضیان برای کسب سهم از عرضه گاز مایع پالایش نفت تبریز باعث شد تا کل محصول عرضه‌شده با متوسط رقابت ۱.۲ درصدی به فروش رود. با در نظر گرفتن نرخ دلار سنا برابر ۴۵ هزار و ۸۶۴ تومان این معامله ارزش ریالی برابر ۸۴۶ میلیارد ریال را رقم زد.

همچنین طی روز دهم تیر ماه، شرکت پتروشیمی بافت نیز نسبت به عرضه ۷ هزار تن رافینت با قیمت پایه‌ای برابر ۳۶۲ دلار در هر تن اقدام کرد. برای این محصول تقاضایی برابر ۴ هزار و ۵۰۰ تن به ثبت رسید، اما در نهایت ۳ هزار تن از محصول عرضه‌شده در قیمت پایه به فروش رفت و با احتساب نرخ دلار سنا ارزش ریالی معادل ۴۹۸ میلیارد ریال را رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

در روز دوشنبه یازدهم تیر ماه رینگ داخلی بازار فیزیکی حامل‌های انرژی میزبان عرضه‌های متعددی خواهد‌بود. شرکت ملی نفت ایران در این روز نسبت به ۳ عرضه ۳۰ هزار بشکه‌ای از میعانات گازی در رینگ داخل اقدام می‌کند. این در حالی است که رینگ داخل میزبان عرضه‌های مهمی از جمله عرضه ۷ هزار تن آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز نیز خواهد‌بود. در عین حال رینگ داخل به سیاق هفته‌های قبل در روز دوشنبه میزبان عرضه‌های متعدد متانول نیز هست، شرکت پتروشیمی زاگرس و شرکت متانول کاوه هر یک ۲ هزار و ۲۰۰ تن متانول در رینگ داخلی عرضه می‌کنند؛ این در حالی است که بازار میزبان متانول سایر شرکت‌های سازنده دیگری نیز خواهد‌بود. 

رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران نیز برای روز دوشنبه یازدهم تیر ماه میزبان عرضه‌های مهمی است؛ شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در این روز ۳۵ هزار تن فول رنج نفتا و ۲۸۰ هزار بشکه نفت سفید را به رینگ صادراتی می‌آورد.

 

منبع : بورس انرژی ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.