فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۸۱۰

ثبت ارزش ۷.۸ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه بورس انرژی

ثبت ارزش ۷.۸ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه بورس انرژی

معاملات ثبت شده در این بازار طی روز ابتدایی هفته به ۷ هزار و ۸۱۳میلیارد ریال رسید؛ این ارزش شامل معاملات ثبت شده در بازار برق و بازار فیزیکی در رینگ داخلی و بین‌المللی مربوط به فروش نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز،  شرکت پالایش نفت لاوان در روز شنبه ۲۳ تیر ماه برابر ۳ هزار و ۷۰۰ تن گاز مایع را با قیمت پایه برابر منفی ۱۴۰ دلار در هر تن در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضای قابل توجه ۲۲ هزار و ۲۰۰ تنی به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصول عرضه شده با متوسط قیمت منفی ۶۳.۴ دلار انجامید. با در نظر گرفتن نرخ دلار سنا برابر ۴ هزار و ۲۵۰ تومان به عنون نرخ تبدیل ارز این معامله ارزش معدل ریالی برابر ۸۶۶ میلیارد ریال را در رینگ بین‌الملل رقم زد. در عین حال در این روز شرکت پتروشیمی مرجان نیز نسبت به عرضه متانول در رینگ بین‌الملل اقدام کرده بود که با توجه به عدم تقاضا، این محصول معامله نشد. 

ارزش رینگ داخلی ۵.۵ هزار میلیارد ریالی شد

۱۷ هزار و ۴۰۴ تن محصول و همچنین یک سبد پایه ۲۰۱ مربوط به شرکت پالایش نفت اصفهان در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت؛ این معاملات ارزش ریالی معادل ۵ هزار و ۵۰۶ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. فروش یک سبد پایه ۲۰۱ مربوط به شرکت پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی بورس انرژی ارزش ریالی برابر ۷۹۵ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. این در حالی بود که شرکت پالایش نفت آبادان در این روز ۱۰ هزار تن نفتای کامل را با قیمت پایه‌ای برابر ۲۴۲ هزار و ۹۴ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرده بود؛ برای این محصول تقاضایی ۴۰ هزار تنی به ثبت رسید؛ اگرچه تقاضا به مراتب سنگین‌تر از حجم عرضه بود، اما این برتری به رقابت قیمتی در این رینگ منجر نشد و در نهایت به فروش تمامی نفتای کامل عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت و ارزش معادل ریالی برابر ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. 

همچنین شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در روز ابتدایی هفته برابر ۴ هزار و ۱۰۰ تن آیروزیسایکل را با قیمت پایه‌ای برابر ۳۰۵ هزار و ۷۲۱ ریال در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی برابر ۴ هزار و ۱۲۵ تن به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت و این معامله، ارزش ریالی معادل هزار و ۲۵۳ میلیارد ریال را در رینگ داخلی رقم زد. 

روز پرمعامله در بازار برق

بازار برق بورس انرژی ایران در روز شنبه ۲۳ تیر ماه در تابلوهای متعدد میزبان عرضه برق بود؛ ۳ میلیارد کیلووات ساعت برق به ارزش ریالی برابر ۱۳۴ میلیارد و ۷۳۴ میلیون ریال در تابلو فیزیکی برق بورس انرژی در این روز معامله شد. این در حالی بود که طی این روز برابر ۳۸۶ میلیون و ۹۳۲ کیلووات ساعت برق مشتقه در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه نیزاز در تابلو مشتقه برق به فروش رفت و ارزش ریالی برابر ۴۷۴ میلیارد ریال را رقم زد. همچنین بازار برق در روز ابتدایی هفته میزبان معاملات برق سبز نیز بود؛ در این روز ۳ میلیون کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۹۸ میلیارد ریال در تابلو فیزیکی برق سبز و ۶دمیلیون کیلووات ساعت برق با ارزش ریالی برابر ۳۴۱ میلیارد ریال نیز در تابلو مستقه برق سبز بورس انرژی ایران به فروش رفت. 

این در حالی بود که تابلو فیزیکی برق آزاد نیز در روز ۲۳ تیر ماه میزبان یک معامله برق بود که طی آن ۸ میلیون و ۵۵۶ هزار کیلووات ساعت برق با ارزش ریالی برابر ۳۹۳ میلیارد ریال به فروش رفت. 

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

بازار فیزیکی در رینگ داخلی و بین‌الملل ظرف روز یکشنبه ۲۴ تیر ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود. شرکت پالایش نفت بندر عباس در این روز ۳ میلیون لیتر حلال ۴۰۲ را به رینگ داخلی می‌آورد؛ این در حالی است که شرکت پتروپالایش کنگان با برنامه عرضه ۳ هزار تن برش پنتان در صدر برترین عرضه‌کنندگان رینگ داخلی به لحاظ حجمی قرار دارد. شرکت پالایش نفت شیراز نیز در این روز یک سبد پایه را در رینگ داخلی عرضه می‌کند. 

رینگ بین‌الملل نیز برای روز یکشنبه ۲۴ تیر ماه میزبان عرضه‌های سنگین و متعددی است. شرکت پتروپالایش کنگان در این روز ۱۴ هزار تن برش پنتان را در رینگ بین‌الملل عضه خواهد کرد؛ این در حالی است که شرکت پالایش نفت آبادان نیز در این روز نسبت به عرضه ۶ هزار تن گاز مایع در ۲ عرضه مجزای ۳ هزار تنی اقدام می‌کند.

منبع : بورس انرژی ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.