فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۱۸۳

ثبت ارزش ۱۲.۴ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه ۲۴ تیر در بورس انرژی

ثبت ارزش ۱۲.۴ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه ۲۴ تیر در بورس انرژی

در آخرین روز کاری هفته رینگ بین‌الملل میزبان عرضه‌های سنگین نفتا خواهد بود؛ ۳۲ هزار تن نفتای پالایش نفت لاوان و ۳۰ هزار تن نفتای ستاره خلیج فارس از جمله حجیم‌ترین عرضه‌های این محصولات در این رینگ هستند.

به گزارش تجارت‌‌نیوز، ارزش معاملات روزانه ثبت شده در این بازار طی روز یکشنبه ۲۴ تیر ماه به ۱۲ هزار و ۳۹۵ میلیارد ریال رسید. این رقم شامل حال معاملات ثبت شده در بازار فیزیکی حامل‌های انرژی و فروش برق در بازار برق بورس انرژی ایران بود. 

ثبت ارزش ۲.۶ هزار میلیارد ریالی در بازار برق

بررسی داده‌های بازار برق بورس انرژی از ثبت فروش ۲ میلیارد و ۴۴ میلیون کیلووات ساعت برق معادل ۶ میلیون ۲۵۷ هزار کیلوووات برق از تابلو مشتقه بورس انرژی در روز یکشنبه ۲۴ تیر ماه حکایت دارد. این معاملات که در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به ثبت رسید ارزش ریالی برابر ۲ میلیارد و ۴۸۳ میلیون ریال را در این تابلو رقم زد. 

بازار مشتقه برق بورس انرژی نیز در روز ۲۴ تیر ماه میزبان ۲۰ معامله بود که طی آن برابر ۲ میلیون کیلووات ساعت برق سبز با مجموع ارزش ریالی برابر ۱۲۲ میلیارد ریال به فروش رفت. به این ترتیب مجموع معاملات برق ثبت شده در بورس انرژی ایران طی روز یکشنبه ۲۴ تیر ماه ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال را رقم زد.

فروش ۹ هزار و ۴۰۵ تن حامل انرژی از رینگ داخلی

۳۸ معامله در درینگ داخلی بورس انرژی ایران در روز یکشنبه ۲۴ تیر ماه به ثبت رسید و طی آن در حالی که یک سبد پایه ۱۰۲ پالایش نفت شیراز به فروش رفت؛ بالغ بر ۹ هزار و ۴۰۵ تن محصول دیگر در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی نیز به فروش رفت و این معاملات ارزش ریالی معادل ۵ هزار و ۴۱۴ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. فروش سبد پایه ۱۰۲ پالایش نفت شیراز در نرخ پایه ارزشی برابر ۲ هزار و ۸۷۹ میلیارد ریال را در این رینگ به همراه داشت. 

این در حالی بود که در این روز شرکت پتروپالایش کنگان نیز ۳ هزار تن برش پنتان را در رینگ داخلی با قیمت پایه صفر پریمیوم ریال به ازای هر تن عرضه کرد و فروش کل محصول در نرخ پایه ارزش ریالی برابر ۷۵۰ میلیارد ریال رقم زد. شرکت پتروشیمی ایلام نیز در این روز با ثبت فروش هزار و ۵۰۰ تن بنزین در رینگ داخلی با قیمت پایه‌ای برابر ۳۱۰ هزار ریال و مجموع ارزش ریالی برابر ۴۶۵ میلیارد ریال در زمره برترین فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت. همچنین در این روز شرکت پالایش نفت تهران نیز موفق به فروش هزار و ۳۰۰ تن گاز مایع در رینگ داخلی شد؛ این محصول با قیمت پایه‌ای برابر ۲۰۷ هزار و ۵۹۵ ریال در این رینگ عرضه شد، برای این محصول تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصول عرضه شده در نرخ پایه انجامید و ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۶۹۸ میلیارد ریال را رقم زد. 

ارزش رینگ بین‌الملل ۴.۳ هزار میلیارد ریالی شد

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران از فروش ۱۷ هزار و ۳۰۰ تن محصول در رینگ بین‌الملل طی روز یکشنبه ۲۴ تیر ماه و ثبت مجموع ارزش ریالی برابر ۴ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال در این بازار حکایت دارد. شرکت پتروپالایش کنگان در این روز با ثبت فروش ۱۴ هزار تن برش پنتان با قیمت پایه منفی ۶۰ پریمیوم دلار در هر تن در صدر برترین فروشندگان این رینگ قرار گرفت، با احتساب نرخ دلار سنا برابر ۴۶ هزار و ۳۸۵ تومان این معامله ارزش معادل ریالی برابر ۳ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. 

همچنین شرکت پالایش نفت آبادان نیز در این روز با ثبت فروش هزار و ۸۰۰ تن گاز مایع در قیمت پایه‌ای برابر منفی ۱۹۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن و مجموع ارزش ریالی معادل ۳۱۶ میلیارد ریال دومنی فروشنده برتر این رینگ شد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز چهارشنبه ۲۷ تیر ماه در رینگ داخلی و بین‌الملل میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود. شرکت پالایش گاز بید بلند خلیج فارس در این روز ۴ هزار تن برش پنتان در رینگ داخلی عرضه می‌کند؛ این در حالی است که این رینگ میزبان عرضه ۳ هزار تن هیدروکربن سنگین و ۳ هزار تن رافینت پتروشیمی بوعلی سینا خواهد بود. 

از مهم‌ترین عرضه‌ها در رینگ بین الملل برای روز چهارشنبه ۲۷ تیر ماه نیز می‌توان به عرضه ۳۲ هزار تن نفتای کامل پالایش نفت لاوان، ۳۰ هزار تن نفتای سبک شرکت نفت ستاره خلیج فارس و همچنین ۲۸۰ هزار بشکه نفت سفید ستاره خلیج فارس اشاره کرد.

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.