فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۸۱۱

معاملات گرم نفتای لاوان و برق در بورس انرژی ایران

معاملات گرم نفتای لاوان و برق در بورس انرژی ایران

شرکت پالایش نفت لاوان با ثبت فروش ۳۲ هزار تن نفتای کامل در رینگ بین‌الملل با مجموع ارزش ریالی ۹.۵ هزار میلیارد ریال، برترین فروشنده هفته شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ارزش معاملات هفتگی ثبت شده در این بازار طی هفته منتهی به روز چهارشنبه ۲۷ تیر ماه به ۴۲ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال رسید؛ تعطیلی روزهای ۲۵ و ۲۶ تیر ماه طی هفته مورد بررسی باعث شد تا از ارزش معاملات ثبت شده در این بازار طی چهارمین هفته از تیر ماه کاسته شود. از کل ارزش معاملاتی ثبت شده در این بازار حدود ۸.۹ هزار میلیارد ریال مربوط به فروش برق در تابلوهای بازار برق بورس انرژی ایران بود. ظرف ماه‌های اخیر با راه‌اندازی تابلوهای جدید معاملاتی در بورس انرژی ایران بخشی از فروش‌های برق کشور به بورس انرژی ایران منتقل شد و بر ارزش‌ معاملات این بازار به شکل محسوسی افزود.

نفتای پالایش نفت لاوان در صدر معاملات رینگ بین‌الملل

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران طی هفته اخیر از فروش ۶۵ هزار و ۳۰۰ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی طی هفته منتهی به روز ۲۷ تیر ماه حکایت دارد؛ این فروش‌ها مجموع ارزش ریالی برابر ۱۷ هزار میلیارد ریال را برای این بازار رقم زد. در این بازه هفتگی شرکت پالایش نفت لاوان با فروش ۳۲ هزار تن نفتای کامل در صدر برترین معامله‌کنندگان این رینگ قرار گرفت. این شرکت برابر ۳۲ هزار تن نفتای کامل را با قیمت پایه برابر منفی ۲۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی ۶۴ هزار تنی به ثبت رسید و در نهایت برتری تقاضا نسبت به عرضه باعث رشد متوسط قیمت معامله شد، به نحوی که نفتای کامل پالایش نفت لاوان با متوسط قیمت منفی ۱۱.۹۸ دلار به ازای هر تن به فروش رفت؛ با احتساب نرخ دلار سنا برابر ۴۶ هزار و ۴۸۶ تومان، این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۹.۵ هزار میلیارد ریال را رقم زد. 

ثبت ارزش ۱۶.۸ هزار میلیارد ریالی در رینگ داخلی

در هفته‌ای که گذشت ۶۲ هزار تن محوصل در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۱۶.۸ هزار میلیارد ریال را رقم زد. شرکت پالایش نفت تبریز با ثبت فروش ۱۳ هزار و ۹۵۰ تن نفت سفید ویژه خوراک صنایع با مجموع ارزش ریالی برابر ۴.۴ هزار میلیارد ریال در صدر برترین معامله‌کنندگان رینگ داخلی قرار گرفت. این محصول با قیمت پایه‌ای برابر ۲۴۷ هزار و ۸۳۹ تومان به ازای هر ریال در رینگ داخلی عرضه شد و تقاضایی معادل حجم عرضه برای آن به ثبت رسید؛ در نهایت نیز کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت. 

فروش ۳.۵ میلیارد کیووات ساعت برق از تابلو سلف

ارزش معاملات برق در بازار برق بورس انرژی در هفته منتهی به ۲۷ تیر ماه به ۸.۹ هزار میلیارد ریال رسید؛ تابلو سلف برق بیشترین سهم را در فروش برق از این بازار دارد. طی هفته اخیر ۳ میلیارد و ۵۳۵ میلیون کیلووات ساعت برق از تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به فروش رفت؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۴ هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. 

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز شنبه ۳۰ تیر ماه میزبان چند عرضه خواهد بود؛  شرکت پالایش نفت اصفهان در این روز ۳۰ هزار تن نفت سفید ویژه خوراک صنایع را به رینگ داخلی می‌آورد؛ این در حالی است که شرکت پالایش نفت امام خمینی نیز هزار تن هگزان در رینگ داخلی عرضه می‌کند. این در حالی است که این رینگ چشم‌انتظار عرضه‌ چند گروه کالایی از پتروشیمی تبریز و همچنین شرکت فولاد خوزستان خواهد بود.

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.