فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۷۰۷

ثبت ارزش ۶.۶ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه در بورس انرژی

ثبت ارزش ۶.۶ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه در بورس انرژی

مجموع ارزش ریالی معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران در اولین روز هفته به ۶ هزار و ۶۶۷ میلیارد ریال رسید. در این روز رینگ داخلی فرآورده‌های هیدرو کربوری از رونق خوبی برخوردار بود و معاملات ثبت شده در این رینگ در رشد ارزش روزانه بازار موثر واقع شد.

به گزارش تجارت نیوز،

در روز شنبه دهم شهریور ماه بالغ بر یک میلیون گواهی صرفه‌جویی انرژی در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت؛ این معاملات مربوط به گواهی صرفه جویی گاز اوج۰۴۰۴با نماد «صگاز۰۴او» بود و ارزش ریالی برابر ۹۲ میلیارد ریال را رقم زد.

پتروشیمی بیستون در صدر فروشندگان رینگ داخلی

بررسی داده‌‎های رینگ داخلی بوری انرژی ایران در روز شنبه دهم شهریور ماه از ثبت فروش ۱۹ هزار و ۴۳۹ تن محصول و همچنین یک سبد پایه ۲۰۲ در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی حکایت دارد؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۶ هزار و ۲۸۱ میلیارد ریال را رقم زد. شرکت پتروشیمی بیستون فروشنده برتر رینگ داخلی به لحاظ حجم و ارزش معاملات شد. این شرکت برابر ۸ هزار تن حلال ۵۰۲ را با قیمت پایه‌ای برابر ۳۲۰ هزار و ۶۷۵ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی ۱۲ هزار تنی به ثبت رسید، اما مشتریان این محصول را در نرخ پایه خریداری کرده و این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۵۶۵ میلیارد ریال را رقم زد.

همچنین شرکت پتروشیمی بیستون در روز ابتدایی هفته برابر ۴ هزار و ۵۰۰ تن حلال ۵۰۳ نیز در رینگ داخلی با قیمت پایه برابر ۴۰۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم از این محصول عرضه کرد؛ برای آن تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی معادل هزار و ۸۲۲ میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که پتروشیمی بیستون در این روز با ثبت فروش یک سبد پایه در قیمت پایه ارزشی برابر ۵۹ میلیارد ریال را رقم زد.

رقابت ۳.۵ درصدی برای برش سی ۷ سی ۹ صادراتی

رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز دهم شهریور ماه میزبان عرضه ۶۰۰ تن برش هیدروکربنی سی ۷ سی ۹ با قیمت پایه برابر ۶۸۰ دلار به ازای هر تن بود؛ برای این محصول تقاضایی هزار و ۵۰۰ تنی به ثبت رسید و برتری حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه، متقاضیان را به رقابت قیمتی با یکدیگر واداشت؛ به این ترتیب میانگین نرخ فروش این محصول با ثبت رشد قیمت ۳.۶ درصدی به ۷۰۳.۶ دلار به ازای هر تن رسید. این معامله ارزش ریالی معادل ۲۰۶ میلیارد ریال را در رینگ بین‌الملل رقم زد.

ثبت ارزش ۸۷.۳ میلیارد ریالی در بازار برق

ارزش بازار برق بورس انرژی ایران در روز ابتدایی هفته به ۸۷ میلیارد ۳۰۰ میلیون ریال رسید. در این روز برابر ۶۵ میلیون و ۳۲۸ هزار کیلووات ساعت برق در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۷۹ میلیارد و ۵۲۶ میلیون ریال را قم زد. این در حالی بود که در این روز برابر ۱۹۹ هزار کیلووات ساعت برق سبز نیز در تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی ایران مورد دادستد قرار گرفت و این معاملات نیز ارزشی برابر ۷.۸ میلیارد ریال را رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز یکشنبه یازدهم شهریور ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود؛ تولیدکنندگان متانول در این روز نسبت به عرضه این محصول در رینگ داخلی اقدام می‌کنند. شرکت پتروشیمی زاگرس با برنامه عرضه ۲ هزار و ۲۰۰ تن متانول و شرکت متانول کاوه بر برنامه عرضه ۲ هزار و ۱۲۵ تن محصول در صدر برترین عرضه‌کنندگان رینگ داخلی قرار دارند.

رینک بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی نیز برای روز یازدهم شهریور ماه میزبان عرضه هزار تن MTBE خواهد بود.

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.