فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۵۳۲

ثبت ارزش ۱.۶ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه بورس انرژی

ثبت ارزش ۱.۶ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه بورس انرژی

مجموع ارزش ریالی معاملات ثبت شده در این بازار طی شهریور ماه امسال به هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال رسید؛ این رقم مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌المللی بازار فیزیکی، فروش برق در بازار برق و همچنین داوستد اوراق گواهی ظرفیت و اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران بود.

به گزارش تجارت نیوز،

طی روز بیستم شهریور ماه برابر ۷۹۹ هزار گواهی صرفه‌جویی گاز اوج۰۴۰۴ با نماد «صگاز۰۴او» در تابلو گواهی صرفه‌جویی انرژی در بازار اوراق بهادار مورد دادوستد قرار گرفت و این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۸۲‌.۴ میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که در این روز برابر ۳۰۰ هزار گواهی ظرفیت نقدی نیز در تابلو کپگواهی ظرفیت همین بازار مورد معامله قرار گرفته بود و این معاملات ارزشی برابر ۳۰.۵ میلیارد ریال را به همراه داشت.

بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از فروش ۲ هزار و ۸۹۶ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی و ثبت ارزش ریالی برابر ۶۹۳ میلیارد ریال در این بازار طی روز سه‌شنبه بیستم شهریور ماه حکایت دارد. پرفروش‌ترین محصول این رینگ نفتای سبک پالایش نفت اصفهان بود؛ برابر ۳ هزار تن از این محصول با قیمت پایه‌ای برابر ۱۸۸ هزار و ۲۷۰ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه شد؛ برای آن تقاضایی برابر ۲ هزار و ۳۲۵ تن به ثبت رسید. به این ترتیب فروش ۲ هزار و ۳۲۵ تن محصول در قیمت پایه مجموع ارزش ریالی برابر ۵۶۴ میلیارد ریال را در رینگ داخلی رقم زد و این معامله در صدر فروش‌های رینگ داخلی در این روز قرار گرفت.

پتروشیمی بوعلی سینا فروشنده برتر رینگ بین‌الملل

رینگ بین‌الملل نیز طی روز بیستم شهریور ماه میزبان فروش ۵۰۰ تن هیدروکربن سنگین، ۲۵۰ تن گاز مایع و ۳۵۰ تن گاز مایع مربوط به شرکت پتروشیمی بوعلی سینا بود. فروش ۸۵۰ تن فرآورده هیدروکربوری ذکر شده ارزشی برابر ۲۲۷ میلیارد ریال را در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران رقم زد.

پتروشیمی بوعلی سینا در این روز ۵۰۰ تن هیدروکربن سنگین ر باق یمت پایه‌ای برابر ۶۱۰.۴۵ دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد؛ کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رفت و این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۱۴۹ میلیارد ریال را رقم زد.

معامله ۴۶۵ میلیون کیلووات ساعت برق از بازار برق

رونق معاملات برق در بورس انرژی ایران ادامه‌دار است؛ طی روز بیستم شهریور ماه برابر ۴۶۵ میلیون و ۲۱۸ هزار کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۶۳۲ میلیارد ریال در تابلوهای مختلف بازار برق بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت.

تابلو مشتقه بازار برق بورس انرژی در روز گذشته میزبان معامله ۴۵۸ میلیون و ۴۷۶ هزار کیلووات ساعت برق سلف در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه بود؛ این معاملات ارزشی برابر ۵۵۹ میلیارد ریال را در این تابلو به همراه داشت. این در حالی بود که فروش ۴ ملیون و ۳۲۰ هزار کیلووات ساعت برق فیزیکی نیز در تابلو فیزیکی برق بورس انرژی ایران ارزشی برابر ۴ میلیون و ۲۳۳ هزار ریال را رقم زد. همچنین در این روز ۲ میلیون و ۴۲۱ هزار کیلووات ساعت برق نیز در بازار برق سبز بورس انرژی مورد فروش قرار گرفت و این معاملات نیز ارزشی برابر ۶۹ میلیارد ریال را رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای امروز چهارشنبه بیست‌ویکم شهریور ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی به لحاظ حجمی می‌توان به عرضه ۶ هزار تن سی‌او‌سی شرکت پالایش نفت امام خمینی و همچنین عرضه ۴ هزار تن برش پنتان شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس اشاره کرد.

این در حالی است که رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی نیز در این روز میزبان عرضه‌های سنگینی خواهد بود. ستارع خلیج فارش در این روز ۳۵ هزار تن نفتا را به رینگ داخلی می‌آورد؛ پتروشیمی خارک نیز برای این روز برنامه عرضه ۲۰ هزار تن متانول را دارد. این در حالی است که شرکت پرتشویمی بوعلی سینا نیز برنامه عرضه ۱۲ هزار تن رافین را دارد و پالایش نفت اصفهان نیز ۱۰ هزار تن گاز مایع در رینگ بین‌الملل عرضه خواهد کرد.

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.