فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۱۳۰

در سومین هفته شهریور ماه در بورس انرژی ایران رقم خورد

ثبت ارزش ۳۱.۷ هزار میلیارد ریالی در معاملات هفتگی/ فروش صادراتی ۳۰ هزار تن نفتای سبک ستاره خلیج فارس

ثبت ارزش ۳۱.۷ هزار میلیارد ریالی در معاملات هفتگی/ فروش صادراتی ۳۰ هزار تن نفتای سبک ستاره خلیج فارس

مجموع ارزش معاملات ثبت شده در این بازار طی سومین هفته از شهریور ماه منتهی به روز چهارشنبه بیست‌ویکم این ماه به ۳۱ هزار و ۷۳۵ میلیارد ریال رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

مجموع ارزش معاملات ثبت شده در این بازار طی سومین هفته از شهریور ماه منتهی به روز چهارشنبه بیست‌ویکم این ماه به ۳۱ هزار و ۷۳۵ میلیارد ریال رسید. ۴۴ درصد این ارزش مربوط به معاملات ثبت شده در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران بود. رینگ بین‌الملل روز شنبه ۲۴ شهریور ماه را با عرضه ۹۶ هزار تن نفتای کامل پالایش نفت لاوان آغاز می‌کند.

فروش ۳۹.۵ هزار تن حامل انرژی در رینگ داخلی

بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از فروش ۳۹ هزار و ۵۶۶ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در این بازار طی هفته سوم شهریور ماه حکایت دارد؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۷ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال را رقم زد. برترین فروش هفته رینگ داخلی به لحاظ حجمی مربوط به شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند بود؛ این شرکن برابر ۶ هزار تن سی‌او‌سی را با قیمت پایه‌ای برابر ۱۵۸ هزار و ۸۵۳ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ میزان تقاضا معادل حجم عرضه بود و در نهایت کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت؛ این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۹۵۳ میلیارد ریال را رقم زد.

شرکت کانی طبس نیز در این هفته با ثبت فروش ۵ هزار تن زغال‌سنگ در رتبه دوم برترین فروشنده هفته قرار گرفت. شرکت کانی کربن طبس با فروش ۵ هزار تن زغال‌سنگ در رتبه برترین فروشنده این رینگ به لحاظ حجم فروش محصول قرار گرفت. زغال‌سنگ کانی کربن طبس در قیمت پایه ۴۰ هزار ریال به ازای هرکیلوگرم عرضه و در همین نرخ به فروش رفت؛ این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۲۰۰ میلیارد ریال را رقم زد.

ثبت ارزش ۱۴ هزار میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل

ارزش رینگ بین‌الملل طی سومین هفته از شهریور ماه ۱۴ هزار میلیارد ریالی شد؛ در این هفته ۵۳ هزار و ۳۴۹ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل به فروش رفت. شرکت نفت ستاره خلیج فارس در این هفته با ثبت فروش ۳۰ هزار تن نفتای سبک با قیمت پایه منفی ۴۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در صدر فروشندگان رینگ بین‌الملل قرار گرفت. حجم تقاضا معادل حجم عرضه بود و بنابراین کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رفت و این معامله ارزش ریالی معادل ۸ هزار و ۲۵۲ میلیارد ریال را رقم زد.

شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در این روز با فروش ۱۰ هزار تن گاز مایع و ثبت ارزشی برابر ۲ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریالی در رتبه دومین فروشنده برتر هفته قرار گرفت. این محصول با قیمت پایه ۴۵۰ دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی برابر ۳۲ هزار تن به ثبت رسید؛ به دلیل برتری محسوس حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه، اما متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌ها، رقابت قیمتی محدودی داشتند و به این ترتیب میانگین قیمت فروش این محصول با ثبت رشد ۳.۲ درصدی به ۴۶۴ دلار به ازای هر تن رسید.

فروش برق ۴.۵ هزار میلیارد ریالی شد

طی سومین هفته از شهریور ماه برابر ۳ میلیارد و ۵۵۳ میلیون کیلووات ساعت برق از بازار برق بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۴ هزار و ۵۵۹ میلیارد ریال را رقم زد. این رقم مربوط به فروش برق سلف در تابلو مشتقه برق، معامله برق سبز و فروش برق فیزیکی در تابلو برق فیزیکی بورس انرژی ایران بود. طی سال اخیر و در پی راه‌اندازی تابلو مشتقه برق بخش قابل توجهی از معاملات برق صنعتی کشور به این بازار منتقل شد.

طی سومین هفته شهریور ماه برابر ۲ میلیون و ۹۵۵ هزار کیلووات ساعت برق سلف در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۳ هزار میلیارد و ۵۷۰ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. این در حالی بود که در همین بازه هفتگی ۵۷۴ میلیون کیووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۶۶۲ میلیارد ریال نیز از تابلو برق فیزیکی مورد داد و ستد قرار گرفت. این در حالی بود که طی این بازه زمانی برابر ۲۳ هزار کیلووات ساعت برق سبز با مجموع ارزش ریالی برابر ۳۲۶ میلیارد ریال نیز در بازار برق بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفته بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.