فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۹۸۸

مجموع ارزش روزانه معاملات بورس انرژی ۲۹ هزار میلیارد ریالی شد

مجموع ارزش روزانه معاملات بورس انرژی ۲۹ هزار میلیارد ریالی شد

مجموع ارزش روزانه معاملات بورس انرژی ۲۹ هزار میلیارد ریالی شد.

به گزارش تجارت نیوز،

 فروش ۲۸۰ هزار بشکه نفت سفید صادراتی ستاره خلیج فارس با مجموع ارزش ریالی برابر ۱۰ هزار و ۱۵۴ میلیارد ریال در جهش ارزش روز بورس انرژی اثرگذار بود.

در این روز ۳ میلیون و ۷۸۶ هزار قرارداد اوراق سلف موازی پنتان پتروکنگان۰۳۱ با نماد  سپنتا۰۳۱ در بازار مشتقه بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۱۰ هزار میلیارد ریال را رقم زد.

همچنین بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران در روز سه‌شنبه بیست‌وهفتم شهریور ماه میزبان معامله ۹.۶ میلیون قرارداد گواهی ظرفیت نقدی در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران بود؛ این داوستدها ارزشی برابر ۹۷۱ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد.

ثبت ارزش ۱۴ هزار میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل

در آخرین سه‌شنبه شهریور ماه برابر ۴۶ هزار و ۳۴۵ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۱۴ هزار و ۹۵ میلیارد ریال را در این روز رقم زد.

شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در این روز ۲۸۰ هزار بشکه نفت سفید معادل ۳۲ هزار و ۳۴۵تن از این محصول را با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۱۲ پریمیوم دلار به ازای هر بشکه در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کرد. برای این محصول تقاضایی برابر ۱۶۱ هزار تن به ثبت رسید و برتری محسوس حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث شد تا متقاضیان به رقابت قیمتی با یکدیگر روی آورند. این رویه متوسط قیمت فروش این محصول را به منفی ۶.۳ پریمیوم دلار به ازای هر بشکه رساند. به این ترتیب این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۱۰ هزار و ۱۵۴ میلیارد ریال را رقم زد.

همچنین در این روز شرکت پالایش نفت امام خمینی  شازند نیز با ثبت فروش ۱۰ هزار تن ته‌مانده تصفیه شده برج تقطیر با قیمت پایه‌ای برابر صفر پریمیوم دلار به ازای هر تن ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال را رقم زد و در رتبه دوم برترین فروشندگان رینگ بین‌الملل قرار گرفت.

پالایش نفت امام خمینی در صدر فروشندگان رینگ داخلی

بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز گذشته از فروش ۱۱ هزار و ۱۹۵ تن محصول و همچنین یک سبد پایه ۲۰۱ در این تابلو طی روز ۲۸ شهریور ماه حکایت دارد؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۳ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال را رقم زد. شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند در این روز برابر ۷ هزار تن سی‌او‌سی را با قیمت پایه‌ای برابر ۱۵۸ هزار و ۸۵۳ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی معادل ۲۳ هزار تن از سوی مشتریان به ثبت رسید؛ برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه، مشتریان را به رقابت قیمتی ۳۳ درصدی وداشت؛ به نحوی که میانگین قیمت فروش این محصول به ۲۱۱ هزار و ۶۴ ریال رسید. این معامله در نهایت مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۴۷۷ میلیارد ریال را رقم زد.

فروش ۶۱۰.۷ میلیون کیلووات ساعت برق در بازار برق

در آخرین سه‌شنبه شهریور ماه بالغ بر ۶۱۰ میلیون و ۷۱۱هزار کیلووات ساعت برق در بازار برق بورس انرژی ایران به فروش رفت؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۸۴۸ میلیارد ریال را رقم زد. تابلو مشتقه بیشترین سهم را در معاملات برق در بورس انرژی ایران داشت؛ در این روز ۶۰۵ میلیون کیلووات ساعت برق سلف در تابلو مشتقه از سوی نیروگاه‌های کشور به شرکت‌های توزیع فروخته شد؛ ارزش این معالات بالغ بر ۷۰۴ میلیارد ریال بود. همچنین در این روز ۴ میلیون کیلووات ساعت برق سبز نیز در بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۱۲۲ میلیارد ریال را به ثبت رساند. این در حالی بود که طی این روز یک میلیون کیلوووات ساعت برق آزاد از سوی نیروگاه گازی عباس‌آباد در تابلو فیزیکی برق آزاد به فروش رفت؛ این معامله  مجموع ارزش ریالی برابر ۲۱.۶ میلیارد ریال را به همراه داشت.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

بازار فیزیکی بورس انرژی در آخرین چهارشنبه تابستان در ۲ رینگ داخلی و صادراتی میزبان عرضه حامل‌های انرژی خواهد بود. در این روز شرکت پالایش نفت آبادان برابر ۲۰ هزار تن نفتای سنگین را در رینگ داخلی عرضه می‌کند؛ همچنین شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌ فارس نیز برای این روز برنامه عرضه ۴ هزار تن برش پنتان را دارد.

رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی نیز برای این روز میزبان عرضه‌های مهمی نظیر عرضه ۱۵ هزار تن نفتای پالایش نفت قشم، ۱۲ هزار تن نفتای سبک و ۱۲ هزار تن رافینت پتروشیمی نوری و همچنین ۱۲ هزار تن گاز مایع پالایش نفت بندرعباس خواهد بود.

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.