فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۷۹۷۸

در اولین هفته پاییز در بورس انرژی ایران رقم خورد؛

ثبت معاملات ۸۲.۶ هزار میلیارد ریالی در بازه هفتگی

ستاره خلیج فارس و شرکت ملی گاز برترین فروشندگان هفته

ثبت معاملات ۸۲.۶ هزار میلیارد ریالی در بازه هفتگی

مجموع ارزش معاملات ثبت شده در این بازار طی هفته ابتدایی پاییز منتهی به روز چهارشنبه چهارم مهر ماه به ۸۲ هزار و ۶۱۱ میلیارد و ۵۹۸ میلیون و ۵۴۰ هزار ریال رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

 این رقم شامل حال کل معاملات ثبت شده در این بازار در رینگ‌ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی، بازار برق، بازار مشتقه و بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران بود. البته فروش‌های صادراتی ثبت شده در رینگ بین‌الملل سهمی 81 درصدی در این ارزش‌آفرینی داشتند. 

ثبت ارزش ۶۶.۵ هزار میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی هفته ابتدایی مهر ماه از فروش 251 هزار و 791 تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی حکایت دارد؛ این معاملات مجموع ارزشی بالغ بر ۶۶ هزار و ۵۵۸ میلیارد ریال را رقم زد. 

شرکت ملی گاز ایران در این هفته با فروش ۷۰ هزار تن گاز مایع تولیدی در مجتمع گاز پارس جنوبی در صدر فروشندگان رینگ بین‌الملل فرآورده‌های هیدروکربوری قرار گرفت. این گاز مایع با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۱۶۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ صادراتی عرضه شد؛ تقاضایی ۱۰۰ هزار تنی برای این محصول به ثبت رسید، با این وجود کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رفت و این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۱۵ هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال را رقم زد. دومین فروش برتر هفته در این رینگ نیز مربوط به معامله ۵۶۰ هزار بشکه نفت سفید مربوط به شرکت نفت ستاره خلیج فارس بود؛ این معامله ارزشی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال را رقم زد و در حالی که به لحاظ حجمی در رتبه دوم فروش هفته قرار گرفت، به لحاظ ارزشی در رتبه اول فروش در رینگ بین‌الملل قرار گرفت.

فروش ۵۶.۶هزار تن محصول در رینگ داخلی

رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی نیز در هفته اخیر منتهی به روز چهارم مهر ماه میزبان معامله ۵۶هزار و ۶۲۳تن محصول بود؛ این معاملات ارزشی بالغ بر 13 هزار و 251 میلیارد ریال را رقم زد. شرکت پالایش نفت آبادان در این هفته با فروش ۲۰ هزار تن نفتای سنگین در قیمت پایه‌‌ای برابر ۲۳۳ هزار و ۳۲۳ ریال به ازای هر کیلوگرم و ثبت ارزش ریالی برابر ۴ هزار و ۶۶۶ میلیارد ریال، در صدر فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت؛ این در حالی بود که پالایش نفت اصفهان نیز با فروش ۶ هزار تن آیزروریسایکل و ثبت ارزشی برابر هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال به جایگاه دوم برترین فروشندگان هفته رسید. 

ثبت فروش ۱.۵ میلیارد کیلووات ساعت برق

طی اولین هفته از مهر ماه بالغ بر یک میلیارد و ۵۱۶ میلیون و ۶۴هزار و ۹۰۳کیلووات ساعت برق در تمامی تابلوهای برق بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت و ارزشی بالغ بر هزار و ۷۹۳ میلیارد و ۹۴۸میلیون و ۵۳۹هزار و ۳۰۱ ریال را رقم زد. از این رقم بالغ بر یک میلیارد و ۵۱۶ میلیون کیلووات ساعت برق در تابلو برق سلف معامله شد؛ فروش این میزان برق نیروگاهی به شرکت‌های توزیع، ارزشی بالغ بر هزار و ۷۴۲ میلیارد و ۵۳۱ میلیون ریال را رقم زد. 

همچنین طی این بازه هفتگی یک میلیون و ۱۷۶ هزار کیلووات ساعت برق فیزیکی نیز با مجموع ارزشی برابر یک میلیارد و ۳۵۲ میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت. بازار برق سبز نیز در این هفته میزبان فروش یک میلیون و ۷۹۳هزار و ۵۲۰ کیلووات ساعت برق سبز با مجموع ارزشی برابر ۵۰ میلیارد ریال بود. 

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز شنبه هفتم مهر ماه میزبان عرضه‌های مهمی نظیر عرضه ۲هزار و ۵۰۰ تن ته‌مانده برج تقطیر شرکت پالایش نفت کرمانشاه خواهد بود. شرکت فولاد خوزستان نیز به روال شنبه‌های قبل در این روز اکسیژن و نیتروژن مایع در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه می‌کند. 

این در حالی است که رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در اولین روز هفته جاری میزبان عرضه ۱۲ هزار تن گاز مایع صادراتی شرکت پالایش نفت اصفهان خواهد بود. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.