فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۷۳۷

ثبت ارزش ۵.۶ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه بورس انرژی

پالایش نفت تبریز فروشنده برتر بازار

ثبت ارزش ۵.۶ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه بورس انرژی

مجموع ارزش معاملات ثبت شده در این بازار طی اولین روز کاری هفته جاری به ۵ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال رسید؛ این رقم مربوط به فروش حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی و همچنین معامله برق در بازار برق بورس انرژی ایران بود.

به گزارش تجارت نیوز،

 ۷۵ درصد از ارزش کل بازار در روز شنبه چهاردهم مهر ماه مربوط به فروش فرآورده‌های هیدروکربوری در رینگ بین‌الملل بود؛ شرکت پالایش نفت تبریز با ثبت معامله ۷ هزار و ۷۵۰ تن حلال ۴۰۳، فروشنده برتر بورس انرژی در این روز به لحاظ حجم و ارزش معاملات شد.

پالایش نفت تبریز فروشنده برتر رینگ بین‌الملل

در روز شنبه چهاردهم مهر ماه بالغ بر ۱۴ هزار و ۷۵۰ تن محصول در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد داوستد قرار گرفت و مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۴ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. شرکت پالایش نفت تبریز در این روز با ثبت فروش ۷ هزار و ۷۵۰ تن حلال ۴۰۲ در رتبه اول برترین فروشندگان این تابلو قرار گرفت. پالایش نفت تبریز حلال ۴۰۲ را با قیمت پایه‌ای برابر ۵۰۴.۹۳ دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی ۱۳ هزار و ۹۵۰ تنی به ثبت رسید، علی‌رغم برتری محسوس حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه، اما کل محصول در نرخ پایه به فروش رفت و این معامله ارزشی بالغ بر ۲ هزار و ۳ میلیارد ریال را رقم زد.

شرکت پتروشیمی بیستون نیز در این روز موفق به فروش صادراتی ۵ هزار تن رافینت شد؛ این در حالی بود که شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز توانست ۲ هزار تن  گاز مایع صادراتی را در قیمت پایه به فروش برساند.

ثبت ارزش ۶۸۴ میلیارد ریال در رینگ داخلی

بررسی داده‌های معاملاتی رینگ داخلی در روز ابتدایی هفته از فروش ۲ هزار و ۹۲۲ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در این بازار حکایت دارد؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۶۸۴ میلیارد ریال را رقم زد. شرکت پتروشیمی بیستون در روز چهاردهم مهرماه، هزار تن حلال ۵۰۲ را در قیمت پایه‌ای برابر ۳۵۶ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رفت، این معامله مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۳۵۶ میلیارد ریال را رقم زد. به این ترتیب پتروشیمی بیستون با فروش حلال ۵۰۲ در رتبه اول برترین فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت.

فروش ۵۷۲ میلیون کیلووات ساعت برق

در روز ابتدایی هفته بالغ بر ۵۷۲ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۳۲۰ کیلووات ساعت برق در بازار برق بورس انرژی ایران موردداوستد قرار گرفت، این معاملات در ۲ تابلو مشتقه برق و مشتقه برق سبز انجام شد و مجموع ارزش ریالی برابر ۷۴۱ میلیارد ریال را رقم زد. تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی در روز ابتدایی هفته میزبان معامله ۳ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۴۸۰ کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۱۰۱.۹ میلیارد ریال بود.

این در حالی بود که نیروگاه‌های حرارتی نیز در این زمان موفق به فروش ۵۶۸ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۸۴۰ کیلووات ساعت برق از تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران شدند و این معاملات مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۶۳۹ میلیارد و ۷۹۹ میلیون ریال را رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز یکشنبه پانزدهم مهر ماه میزبان چندین عرضه از فرآورده‌های هیدروکربوری خواهند بود. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی به لحاظ حجم محصول می‌توان به برنامه عرضه هزار تن روغن سنگین قطرانی شرکت پالایش قطران ذغالسنگ و همچنین عرضه هزار تن اکستراکت شرکت نفت سپاهان اشاره کرد.

رینگ بین‌الملل نیز در این روز میزبان عرضه ۱۰۰ تن رافینت شرکت پتروشیمی بیستون؛ عرضه ۱۴۴ هزار بشکه برش سبک شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم و همچنین ۳۶ هزار متر مکعب حلال ۴۰۲ شرکت پالایش نفت اصفهان خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.